دیه گو موریلو، مخوف‌ترین قاچاقچی کلمبیایی در جریان برگزاری جلسه محاکمه‌اش در دادگاه نیویورک، در ادعایی عجیب گفت: «برای نجات مردم کشورم دست به قاچاق مواد‌مخدر به آمریکا زدم؛ من می‌خواستم صلح را به کلمبیا هدیه بدهم.»

قضات دادگاه نیویورک این مرد تبهکار را که در جریان یک ماجرای جنجالی پس از دستگیری به آمریکا انتقال یافته بود، به 31 سال حبس محکوم کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این قاچاقچی مخوف از سوی گروه‌های حقوق بشر به قتل صدها نفر متهم شده   و این در حالی است که روزنامه‌نگاران بدون مرز نیز او را در قتل ده‌ها خبرنگار در آمریکا و آمریکای لاتین متهم شناخته و  دشمن شماره 6روزنامه‌نگاران معرفی کرده‌اند.

به گزارش روزنامه‌نگاران بدون مرز، این مرد جنایتکار از جهت قتل و ایجاد رعب ووحشت برای روزنامه نگاران، حتی از رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه و کونگ جونگ ایل از کره‌شمالی مخوف‌تر شمرده شده  و جایگاه ششم مردان مخوف را به خود اختصاص داده است.

در جریان محاکمه موریلوی 48ساله، او به قضات دادگاه گفت که تنها هدفش از فروش موادمخدر به مردم آمریکا و سایر نقاط جهان، جمع‌آوری پول برای نجات مردم کشورش بوده است و او قصدداشته  که از این پول برای بالا بردن آگاهی مردم کلمبیا استفاده کند!

او  اظهار داشت که در انتخابات ریاست‌جمهوری 2002 کلمبیا، قسمت بسیار زیادی از ثروتش را خرج به قدرت رسیدن رئیس‌جمهوری «اوریبه» کرده است تا از این طریق جامعه به صلح دست پیدا کند. این در حالی است که دولت کلمبیا موریلو را به‌عنوان دشمن آزادی و جنایتکاری می‌داند که خودش را به‌عنوان رابین هود مردم معرفی می‌کند.

دراین جلسه، قاضی دادگاه خطاب به مرد قاچاقچی گفت که تو یک تبهکار بسیار بی‌رحم هستی که در تمام مراحل رسیدگی به پرونده‌ قصد داشتی با دروغ‌هایت درباره دفاع از مردم کشورت، حمایت مردم و دولت کلمبیا را به دست بیاوری اما واقعیت این است که تو تنها برای به دست آوردن پول کثیف دست به این همه جنایت زدی و هرگز برای تو صلح و آرامش مردم کلمبیا اهمیتی نداشت.

تو یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های کوکائین دنیا را به راه انداختی که لشکر بزرگی از آن حمایت می‌کرد، اگر کوکائینی را که تو به ایالات متحده قاچاق کردی  اینجا جمع کنیم تمام دادگاه و صحن آن را فراخواهد گرفت.

قضات دادگاه بعد از شنیدن سخنان عجیب و غریب و حتی خنده دار موریلو، او را به اتهام قاچاق کوکائین به آمریکا به 31 سال حبس و پرداخت 4میلیون دلار جریمه محکوم کردند.

مرد تبهکار بعد از پایان جلسه دادگاه به خبرنگاران گفت: من تازه فهمیده‌ام که خشونت و قاچاق راه درستی برای زندگی نیست ولی من مجبور بودم برای نجات مردم کلمبیا از بدبختی، دست به قاچاق مواد‌مخدر بزنم تا با پول آن بتوانم برای ایجاد اشتغال و آموزش و پرورش استفاده کنم.

به گفته مقامات قضایی، امپراتور کوکائین آمریکا، صدها تن کوکائین به ایالات متحده و کشورهای دیگر آمریکای لاتین قاچاق کرده است.