تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۱

گروه اقتصادی: گزارش‌های خبری حاکی از واردات و توزیع پرتقال اسرائیلی در روزهای اخیر است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در روزهای اخیر، پرتقال‌های اسرائیلی به وفور وارد بازار شده‌است و برخی گزارش‌ها از توزیع رایگان آن در نقاطی از کشور نیز حکایت دارد.

سیاست اعمال‌شده در ماه‌های اخیر که مخالفت زیادی را نیز در پی داشته ، واردات بی‌رویه  انواع میوه به داخل کشور با هدف تنظیم بازار بوده است. در همین حال اعلام شد که شهرداری تهران از توزیع پرتقال‌های تولید اسرائیل در میدان‌های میوه و تره‌بار متعلق به این سازمان  جلوگیری کرده‌است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: مقداری پرتقال‌ تحت پوشش کارتن‌های ساخت کشور چین به یکی از بازارهای میوه شهرداری منتقل شد. با توجه به برخی نشانه‌های تجاری روی این کارتن‌ها، این پرتقال‌ها، توسط ناظران سازمان میادین جمع‌آوری و در میادین شهرداری عرضه نشد.

صفایی با ابراز تأسف و تعجب از ورود چنین محصولاتی به کشور افزود: پیگیری‌ها، مشخص کرد که ظاهرا این نوع پرتقال از طریق رسمی و به واسطه یکی از واردکنندگان به کشور وارد شده و در سردخانه‌ای در اطراف تهران نگهداری می‌شده است و 2 عمده فروش در تهران نیز این نوع پرتقال را بین خرده‌فروشان توزیع کرده‌اند.

واکنش مقامات گمرک

انتشار گزارش‌ها از توزیع پرتقال تولید اسرائیل در برخی مناطق، موجب واکنش مسئولان گمرک نیز شد. معاون امور گمرکی گمرک در این زمینه به ایسنا گفت: برای اطمینان از نظارت دقیق، بررسی‌های لازم در گمرک انجام خواهد شد؛ اما تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نشده است.

محمدرضا نادری با اشاره به طرح انتخاب مسیر در گمرک عنوان کرد: براساس اجرای این طرح، کالاهایی که از ریسک کمتری برخوردارند در مسیر سبز تعریف شده اما قطعا پیش از نظارت‌های گمرک، قرنطینه‌ نباتی باید در زمینه ترخیص پرتقال مجوز صادر کند. 

به گفته وی، البته قطعا کنترل‌های لازم از سوی نماینده قرنطینه نباتی مستقر در مرزها انجام گرفته  بنابراین بعید می‌دانیم که چنین محصولی از مبادی رسمی وارد کشور شده باشد.

معاون امور گمرکی گمرک افزود: چنین چیزی امکان ندارد؛ چراکه صاحب کالا برای واردات، اسناد آن را به گمرک ارائه می‌دهد و مبدأ کالا و حتی اینکه این محصول در کجا تولید شده مشخص است.  وی با این استدلال، نتیجه گرفته است که امکان واردات رسمی پرتقال‌های تولیدی رژیم اشغالگر قدس وجود ندارد.

برخی منابع احتمال واردات این پرتقال‌ها را از امیرنشین‌های خلیج‌فارس و به‌صورت غیررسمی ممکن دانسته‌اند اما این سؤال مطرح است که واردات محدود چگونه از اسلامشهر سر در‌آورده است؟

یکی از واردکنندگان عمده میوه به ایسنا گفته، پرتقال از میوه‌هایی است که شرایط قرنطینه خاصی دارد و باید از مبدأ تولید به مقصد مستقیما حمل شود. 

با همه این استدلال‌ها، در بازار توزیع میوه در تهران، شایع است که بخشی از مرکبات و میوه‌ها از مناطق اشغالی فلسطین وارد شده است. در حال حاضر، فصل تولید پرتقال و مرکبات در نیمکره‌جنوبی است و مبدأ عمده‌ آنها از مصر و چین است. این کشورها نیز با رژیم اشغالگر قدس روابط بازرگانی دارند و میوه ‌از این کشور که تولید‌کننده و صادر‌کننده عمده است خریداری‌می‌کنند.

احتمال واردات مجدد از این کشورها نیز غیرمحتمل نیست و گمرک نمی‌تواند همه بسته‌های وارداتی را کنترل و بررسی کند.