علی ابراهیمی: تازه‌ترین دیدگاه‌های مسئولان گمرک و واردکنندگان پرتقال‌های مشکوک، بر چینی بودن این محصولات و نقش برخی شیطنت‌های سیاسی در این ماجرا تاکید دارد.در این ارتباط 6 نکته قابل ذکر است:

1- داغ‌تر شدن مباحث انتخاباتی موجب شده تا مسئولان دولتی بسیاری از انتقادات مطرح شده اقتصادی مانند نابسامانی بازار، واردات بی‌رویه کالاها یا برخی تخلفات انجام شده را در چارچوب رقابت‌های انتخاباتی گروه‌های رقیب توجیه کنند؛ موضوعی که پیش از این نیز با افزایش قیمت نان در انتخابات پیشین مطرح شد و تبعاتی را متوجه مطرح‌کنندگان این مباحث ساخت.

2- ادعاهای اخیر مسئولان بخش بازرگانی و گمرک در مورد پرتقال‌های وارداتی بیش از هر چیز بیانگر ناکارآمدی نظام توزیع و زیان‌های ناشی از سیاستگذاری‌های غلط نظام تعرفه‌ای کشور است؛ چراکه واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی به بهانه خشکسالی و اجرای سیاست‌های تنظیم بازار، خود نکته مبهم این شیوه سیاستگذاری است.

3- درحالی‌که پیش از این مسئولان بخش تولید و اتحادیه‌های تولید‌کنندگان مرکبات کشور از تامین نیاز کشور به این محصولات با اتکای به تولید داخلی خبر داده و وزارت بازرگانی کاهش سود بازرگانی و حقوق ورودی مرکبات را در سایه اعمال سیاست‌های تنظیم بازار شب عید توجیه می‌کرد، این شیوه سیاستگذاری نه تنها تاثیر چندانی در کاهش قیمت محصولات وارداتی نداشته بلکه تشدید واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، سود هنگفت واردکنندگان و زیان توأم بخش‌های تولید و مصرف را به ارمغان آورده است.

4- واقعــیــت آن اســت کـــه سیاستگذاری‌های غلط و ضعف نظارت بر واردات کالاهای مختلف موجب شده است تا انواع کالاهای بی‌کیفیت وارداتی نفس تولید‌کنندگان داخلی را به شماره اندازد. با این روند و در درازمدت، پس از تغییر فرهنگ مصرف و ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی، سرنوشت ناخوشایندی در انتظار تولیدات داخلی بوده و سناریوی چای ایرانی بار دیگر برای مرکبات نیز تکرار خواهد شد.

5- در سال‌های اخیر کارشناسان بخش کشاورزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تولید‌کنندگان بارها نسبت به واردات بی‌رویه و غیرموجه محصولات کشاورزی هشدار می‌دهند و بحران مالی جهانی نیز ضرورت حمایت و صیانت بیشتر از بازارهای مصرف داخلی را گوشزد می‌کند، با این روند مباحث اخیر مطرح شده در زمینه واردات پرتقال‌های اسرائیلی نوعی فرار به جلو محسوب می‌شود.

6- بهتر نیست مسئولان بخش بازرگانی کشور به برخی ابهام‌های مطرح در زمینه چرایی مابه‌التفاوت قابل توجه قیمت مرکبات وارداتی با قیمت‌های عرضه این محصولات در بازار، میزان تاثیر کاهش سود بازرگانی و حقوق ورودی این محصولات در کاهش قیمت‌ها و توفیق سیاست‌های تنظیم بازار و سودهای سرشار برخی واردکنندگان پاسخ دهند. آیا مجازات کسانی که آرم‌های اسرائیلی را بر پرتقال‌های چینی قرار داده‌اند، به‌مراتب ساده‌تر از پیدا کردن پرتقال‌فروشان واقعی

کد خبر 80139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز