به گزارش همشهری آنلاین؛ اجلاس کلان شهرهای راه ابریشم امسال با شعار «یک جاده، یک کمربند» و با هدف اقتصادی و پیگیری تقویت زیرساختهای شهری برگزار می شود و آن طور که عبدالمطهر محمدخانی عنوان کرده: «شهردار تهران به دعوت رسمی شهردار پکن و با هدف شرکت در این اجلاس امروز ۲۴ مهر ماه عازم چین می شود.»
او با اشاره به اهمیت اجلاس شهرداران کلان شهرهای راه ابریشم در چین عنوان کرد: «احیای جاده باستانی «راه ابریشم» که از دیرباز مسیر تجارت شرق دور با غرب آسیا و اروپا بوده است که در سالهای اخیر با ابتکار رئیسجمهور چین در دستور کار قرار گرفت و کشور چین رأساً برای احیای این مسیر ترانزیتی، سرمایهگذاری گستردهای را در کشورهای مختلف انجام داده است. البته همه ذینفعان این مسیر به اندازه قدرالسهم خود برای این مسیر ترانزیتی مشارکت خواهند کرد.» به گفته محمدخانی عبور این جاده تاریخی از ایران و تهران میتواند عوائد فراوانی را از نظر اقتصادی برای ما فراهم کند. گذشته از آنکه در راستای سیاستهای دولت برای گسترش مناسبات تجاری با کشورهای همسایه و متنوعسازی سبد تجارت خارجی ایران نیز هست.
- نهایی شدن قرارداد ۶۳۰ واگن چینی
سفر شهردار تهران به چین جنبههای مالی و تجاری نیز دارد. محمدخانی با بیان این مطلب عنوان کرد: «در سالهای اخیر دستکم این نخستین باری است که یک مقام مسئول ایرانی برای عقد قرارداد اقتصادی به چین سفر میکند و قرار است در این سفر قرارداد دریافت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو که قبلاً موضوعات مرتبط با پیشپرداخت و گشایش خط اعتباری مربوط به آن صورت پذیرفته، نهایی شود.»
- ورود نخستین محموله واگنهای مترو تا ۱۲ ماه دیگر
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به جزئیات قرارداد با شرکت واگن سازی چینی گفت: «با پیگیریهای صورتگرفته و استفاده از مفاد متمم قرارداد، توانستیم ۲۵درصد دیگر افزون بر تفاهم اولیه بر میزان واگنهای وارداتی اضافه کنیم و امیدواریم باحضور شهردار تهران در خط تولید این واگنها و رایزنی با طرف چینی، همه سفارشات را حداکثر ظرف مدت ۳۶ ماه تحویل بگیریم و وارد خطوط تونلی تهران کنیم. البته مطابق برنامهریزی، نخستین محموله واگنها تا ۱۲ ماه دیگر وارد کشور خواهد شد. در نهایت امیدواریم مشارکت شهردار تهران در این رویداد بینالمللی و رایزنیهای دوجانبه با مقامات چینی، موجبات فراهم آمدن امکانات و زیرساختهای شهری لازم برای رفاه و آسایش شهروندان را فراهم آورد.»
- مترو به ۳ هزار واگن نیاز دارد
محمدخانی در ادامه با بیان این که متروی تهران به ۳ هزار دستگاه واگن نیاز دارد تاکید کرد: «هماکنون اما تنها حدود یک سوم این مقدار در خطوط تونلی پایتخت مشغول سرویسدهی هستند. همین کمبود موجبات شرایط سخت برای شهروندان تهرانی را در استفاده از مترو فراهم آورده و لازم است به سرعت این کمبود جبران شود.»
- تامین ۱۱۳ واگن مترو به همت مجموعههای دانشبنیان ایرانی
محمدخانی با تأکید بر آنکه طبیعتاً اولویت مدیریت شهری استفاده از ظرفیت داخلی برای جبران کمبودهاست، اظهار کرد: «در همین راستا قراردادی با مجموعههای دانشبنیان ایرانی برای تأمین ۱۱۳ واگن امضاء شده که امیدواریم ظرف دو سال این مجموعه هم در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.» به گفته وی، ظرفیت تولید داخل و مدت زمان ساخت واگنهای ملی، جبران کننده کاستیهای مُفرط متروی پایتخت در شرایط فعلی نیست، ناگزیر از واردات واگن از کشورهای دیگر هستیم.
سخنگوی شهرداری تهران همچنین گفت: «تلاشها برای ساخت قطارهای ملی هم به نتیجه رسیده و هماکنون ۳ رام قطار از این مجموعه در داخل کشور تولید شده است. این قطارها درحال گذراندن تستهای استاندارد برای استفاده در خطوط تونلی پایتخت هستند.»
وی با بیان آنکه پیگیری برای تأمین دیگر زیرساختها بویژه در حوزه حملونقل و استفاده از توانمندیهای چین در این حوزه، از مهمترین رئوس برنامه شهردار به کشور چین است، افزود: «از جمله برای تأمین ناوگان برقی اتوبوس و تاکسی مذاکراتی صورت گرفته که امیدواریم در این سفر به نتیجه برسد.»