به گزارش همشهری آنلاین، سید محمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی نوشت:
سیاست گذاری شورای اسلامی شهر تهران امسال با توجه به بودجه ریزی انجام شده روی توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی تمرکز دارد. این موضوع آنقدر ویژه و حائز اهمیت است که ۴۰ درصد بودجه امسال شهرداری تهران به توسعه زیرساخت های ناوگان حمل و نقل همگانی اعم از خرید ناوگان، تجهیزات، اورهال اتوبوس و واگن های مترو، ساخت ایستگاه های مترو و... اختصاص داده شده است.
در همین راستا بحث خرید حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس تا خرداد سال آینده و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس پیگیری و اجرایی شده و علاوه بر ۴و ۵ ایستگاه مترو افتتاح شده طی ماه ها و هفته های اخیر، امیدواریم تعداد ایستگاه های افتتاح شده تا پایان امسال به حدود ۱۳ تا ۱۴ مورد برسد و حتی این امیدواری وجود دارد که این تعداد افزایش هم پیدا کرده و شاهد افتتاح تعداد ایستگاه های مترو بیشتری باشیم.
در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی، یکی از موضوعات ویژه بحث قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن چینی است که از سال ۱۳۹۵ به حال خود رها شده بود و به عبارتی دیگر خاک می خورد.
با توجه به عنایت و همکاری دولت سیزدهم و به ویژه شخص رییس جمهور، مشکل پرداخت فاینانس (اعتبارات کوتاه مدت و بلند مدتی که بانکها به پروژه ها اختصاص می دهند) این قرارداد حل و فصل شد و توانستیم ارتباط خوبی با شرکت چینی بگیریم. براساس توافقات صورت گرفته و افزایش ۲۵ درصدی قرارداد موسوم به ۶۳۰ دستگاه، تولید و تحویل ۷۹۱ دستگاه عملیاتی میشود وطبق زمانبندی به مرور شاهد تحویل و تزریق این واگن های جدید به حمل و نقل ریلی شهر تهران خواهیم بود.
در مجموع از مهم ترین اهداف سفر شهردار تهران شناسایی و بررسی امکانات و ظرفیت های کشور چین در بحث حمل و نقل عمومی به ویژه در حوزه حمل و نقل پاک و وسایل نقلیه برقی است تا پس از انجام مطالعات و کارشناسی های لازم، از این توان و ظرفیت برای توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی شهر تهران استفاده کنیم. امروزه حدود ۷۰ درصد از تردد با خودرو ها و وسایل نقلیه شخصی انجام می شود و فقط حدود ۳۰ درصد از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی صورت می گیرد. این موضوع باعث شده تا آلودگی هوا و ترافیک به دو معضل و چالش اساسی پایتخت تبدیل شود که هردو با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.
برای حل این مشکل، اولا باید زیر ساختهای حمل و نقل عمومی را به شکلی گسترش دهیم که ۷۰ درصد جابجایی و ترددهای درون شهری از طریق ناوگان همگانی و ۳۰ درصد با وسایل شخصی انجام شود. همچنین لازم است چه در بحث حمل و نقل عمومی و چه شخصی، به سمت استفاده حمل و نقل پاک و خودرو های برقی حرکت کنیم. با توجه به این موضوع یکی از دیگر از اهداف و برنامههای این سفر بررسی و پیگیری خرید اتوبوسهای جدید و به ویژه اتوبوسهای برقی است.
همچنین بحث موتورسیکلتهای برقی را هم داریم و برنامه ریزی انجام شده این است که تا پایان دوره ۱۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را با تسهیلات ویژه با توجه به اولویت بندی هایی که وجود دارد در اختیار شهروندان قرار دهیم.
در سفر شهردار تهران به چین، مدیریت شهری پایتخت به دنبال یک دستاورد بزرگ و انقلاب در حمل و نقل عمومی شهر تهران است تا علاوه بر کاهش محسوس ترافیک سنگین شهر، دیگر مردم ۲۵۰ روز در سال هوای نا سالم را تجربه نکنند. در جریان سفر چین تمام ظرفیت ها و امکانات کشور میزبان در حوزه های مذکور جمع آوری و احصا می شود تا در بازگشت، گزارش ارائه شده در اینجا بررسی و مطالعه و کارشناسی شده و بر اساس آن بهترین تصمیمات برای استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی و پاک در شهر تهران اتخاذ شود.