توجه خاص مدیریت فعلی شهرداری به مشکلات مردم با رویکرد محله محوری است.


به این معنا که به طور ماهانه در شهرداری‌های مناطق با حضور شورای شهر و کلیه مسئولین منطقه‌ای جلساتی به منظور رفع مشکلات مردم برگزار می‌شود.

بیادی در قسمت پایانی مصاحبه خود علاوه بر این به تشریح وضعیت طرح جامع تهران پرداخته است که در ادامه می آید:

نظر شما در‌باره عملکرد مدیریت فعلی شهرداری چیست؟
- تلاش و صداقت مدیریت فعلی شهرداری کمتر از تیم قبلی نبوده و انشاء‌الله نخواهد بود. اینها نیز در کارهای عمرانی تلاش زیادی کرده‌اند. شاید سلیقه‌ها و نوع ارائه برنامه‌ها با قبل فرق داشته باشد، ولی اینها هم توجه خاصی به مشکلات مردم داشته‌اند و با صداقت کار کرده‌اند. حتی سرعت عملیات اجرایی‌شان بیشتر از قبل است.

 فکر می‌کنم به خاطر دخیل کردن مسائل سیاسی از طریق بدنه دولت  ترمزی در مقابل حرکت‌های شهرداری ایجاد شده است.

 در چه مواردی؟
- در بحث توسعه خطوط ریلی به ویژه مترو، پرداخت نکردن مطالبات شهرداری، حذف‌کردن سهم شهرداری از تبصره 13 و در همه این تصمیمات شائبه سیاسی وجود دارد. مثلا در رابطه با بحث جنگل لویزان این موضوع دیده می‌شود. ولی آیا فرق جنگل لویزان با باغات کن چیست؟

در باغات کن بسیاری از درختانی که قطع شد درخت میوه و مثمر مانند درخت انار، سیب و غیره بود. در دوره شهردار وقت و زمان آقای‌احمدی‌نژاد قسمت غربی بزرگراه شهید همت که مربوط به باغستان‌های کن می‌شد پنج، شش سال همچنان باقی مانده بود و بسیاری از کارهای عمرانی طرح در دو طرف آن در منطقه 22 انجام شده بود. 

 این کار با پیگیری مستمر و رضایت اهالی و بدون اینکه سازمان محیط‌زیست یا جنگل‌ها و مراتع اعتراض کنند انجام شد و پسندیده هم بود، ولی در رابطه با جنگل لویزان و ادامه بزرگراه (بخش شرقی) شهید زین‌الدین با اینکه درختان مثمر نبود، موانع  زیادی ایجاد کردند، در حال حاضر چقدر در اینجا مردم در آزار و اذیت هستند. متاسفانه از طریق دولت یک‌سری شکایت کردند و جلوی کار را گرفتند و مردم هر روز ضرر می‌دهند.

یعنی به خاطر دخالت‌ها و منافع حزبی و گروهی و سیاسی عده‌ای در حال حاضر حقوق مردم در منطقه لویزان ضایع می‌شود. این مسائل در حالی است که طرح ادامه این بزرگراه در شهرداری قبل تصویب شد و تمام نقشه‌‌های اجرایی آن آماده بود فقط به دلیل مسائل سیاسی جلوی کار را گرفتند.

 به نظر شما در دوره مدیریت جدید چه اقدام شاخصی انجام شده است؟
- تسریع در اتمام عملیات اجرایی تونل رسالت که در زمانی کوتاه تکمیل شد، تلاش برای تکمیل پل هجرت و تسریع در تکمیل برج میلاد، میدان شهید کلاهدوز، میدان رسالت، ادامه بزرگراه امام علی(ع)، میدان جهاد،‌ بزرگراه شهید کاظمی‌، بزرگراه آزادگان و همچنین تسریع در تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و تامین اعتبارات آن، زیرا هزینه‌ها و تعهدات قبلی پرداخت نشده بود و سرعتی که تهیه طرح جامع طی یک سال گذشته داشته طی سه سال گذشته نداشته است.

 از دیگر نکات مهم، توجه خاص مدیریت فعلی شهرداری به مشکلات مردم با رویکرد محله محوری است. به این معنا که به طور ماهانه در شهرداری‌های مناطق با حضور شورای شهر و کلیه مسئولین منطقه‌ای جلساتی به منظور رفع مشکلات مردم برگزار می‌شود.

 درباره طرح جامع تهران چه نظری دارید؟
- به نظر من این کار از کارهای اساسی است که در حال انجام است و یک یادگاری و اثر خوب از شورای شهر دوم است که ماندگار خواهد ماند و ما آن را از افتخارات مدیریت شهری می‌دانیم.

 البته این طور نیست که طرح جامع و تفصیلی ایراد نداشته باشد که در این صورت نیز می‌توان در مقاطع مختلف ایرادهای آن را از طریق فرهیختگان دانشگاهی رفع کرد. از این رو از نهاد تهیه‌کننده این طرح می‌خواهیم طرح را قبل از تصویب یک بار دیگر به سمع و نظر جامعه فرهیختگان برساند.

 از این موضوع که بگذریم ارزیابی شما از انتخابات دوره سوم شوراهای شهر و روستا به ویژه در تهران چیست؟
- به نظر من مردم خدمتگزاران خود را در شورای شهر خوب می‌شناسند. مردمی‌که در دوره دوم رأی دادند هنوز هم بر این اعتقاد هستند که این گروه می‌تواند برای آنان بیشتر خدمت کند. از این‌رو گروه‌های اصولگرا قرار است لیستی واحد بدهند که شاکله آن اعضای شورای شهر دوم هستند و یک ترمیمی‌از طریق خود اصولگرایان صورت بگیرد.

مردم ما مردمی‌فهیم و فرهنگی و از مستقل‌ترین مردم دنیا هستند و انشاء‌الله با شور و حال انقلابی در انتخابات شرکت می‌کنند و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت عمومی‌و همبستگی ملی را با حضور گسترده خود محقق می‌سازند.

 فکر می‌کنید ترکیب آینده شورای شهر تهران چگونه خواهد بود؟
- به نظر من ترکیب خوب و تخصصی خواهد بود و مردم هم همین انتظار را دارند. مردم کسانی را که فقط کارهای سیاسی می‌کنند دوست ندارند. اگرچه این موضوع دلیل بر این نمی‌شود افرادی که می‌آیند افراد سیاسی نباشند، ولی افراد سیاسی صرف برآیند کارشان به ضرر مردم است. البته اینکه بگوییم نباید افراد سیاسی وارد شوراها بشوند حرف غلطی است. همین که از حق و تکلیف در حوزه اجتماع بحث می‌کنید یعنی وارد سیاست شده‌اید.

تدبیر داشتن یعنی سیاست داشتن و عملا وارد سیاست شدن است. سیاست نه به معنای پدرسوختگی و حقه‌بازی، بلکه به معنای تلاش اجتماعی برای اجرای عدالت و حدود الهی است.

 این راهکاری است که انبیاء الهی به ما داده‌اند.  ائمه ما با سیاست‌ترین بندگان و بهترین سیاستمداران بودند. بنا بر این کسانی باید وارد شورا شوند که منافع مردم را بر منافع حزبی و گروهی خود ترجیح دهند. خیلی‌ها این قول را دادند ولی عمل نکردند. بنابراین اینکه کسی نباید جزو حزب و یا جمعیت باشد حرف غلطی است. اتقاقا اینکه احزاب و گروه‌هایی فردی را به شوراها می‌فرستند کار پسندیده‌ای است ولی باید او را کنترل کنند و نباید در این بین حقوق اجتماعی مردم ضایع شود.

 در شورای شهر چقدر این مسائل رعایت شده است؟
- به نظر من 70 درصد رعایت شد و کسانی که رعایت نکردند باید در آینده مورد بازخواست قرار بگیرند. مثلا ما افرادی داشتیم که یک سال و نیم در کمیسیون‌های مربوطه خودشان شرکت نکردند. افرادی داریم که طبق قانون متاسفانه به فرمانداری اعلام نشد اصلا باید سلب عضویت می‌شدند.

 ما افرادی را داریم که پای تفاهمنامه‌ها یا قراردادهایی را امضا کردند که خلاف قانون بوده است. ما دستوراتی را دیدیم که بعضی از اعضای شورای شهر داده‌اند که اینها خلاف قانون بوده و در مراجع قضایی باید پاسخگو باشند. برای نمونه در رابطه با یک شرکت بزرگ خود رو ساز، تخلفی ساختمانی در حدود 130 یا 140 هزار متر مربع  صورت گرفته است. البته این موضوع از گذشته باقی مانده بود، ولی ما باید در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کردیم.

 این تخلف ساختمانی قاعده‌اش این است که باید به کمیسیون ماده 100 برود ولی به خاطر رابطه‌هایی شخصی که بعضی افراد با آن شرکت داشتند یک توافقنامه‌ای آنجا امضا شده و شهرداری این تخلف را به کمیسیون ماده 100 ارجاع نداده است.  موضوع مربوط به سال 83 بوده است.

یعنی آن توافقنامه‌ای که نوشته‌اند خلاف قانون بوده و عددی را که برای جریمه تعیین کرده بودند آن هم خلاف بوده است. یعنی میزانش آن چیزی که قانون می‌گوید نبوده، بلکه کمتر بوده است. تازه پول هم پرداخت نکردند و بابت آن محصولات همان شرکت را خریداری کردند. یعنی پولی دست شهرداری را نگرفته است و اصلا لازم نبوده که اینها را خریداری کنند.

 چه ارزیابی از نقش سیاست در شوراها دارید؟
- اعضای شورا اگر سیاست ندانند به ضرر شهر و مردم تمام می‌شود از این رو باید به سیاست روز آشنا باشند، ولی سیاست به معنای حقه‌بازی و سیاسی کاری نباید وجود داشته باشد، والا یک سیاستمدار با سواد متخصص در شورای شهر بهترین بهره‌وری را می‌تواند برای شهر خودش داشته باشد.

 انتظارتان از دولت در ارتباط با شهر تهران چیست؟
- انتظارمان این است که همان توقعاتی را که خودشان از دولت قبلی داشتند اعمال کنند. همان نامه‌هایی را که به آقای خاتمی‌نوشتند یک بار مرور کنند و به اجرا درآورند. نامه‌هایی در زمینه‌های مختلف؛ یکی ساخت نمایشگاه که طی این دو سال هیچ اقدامی‌صورت نگرفته است، همچنین بحث توسعه حمل و نقل عمومی‌که در این مدت ما چیزی مشاهده نکردیم، بحث پرداخت مطالبات شهرداری و همچنین بحث مربوط به حریم شهر که ما هیچ کاری را ندیدیم. مورد دیگر تقویت شوراها که تضعیف شدند. مسئله دیگر توجه به وظایف شوراها یعنی ارتقای سطح شوراها بود که اقدامی‌نشد.

 درباره برخی اظهارات مربوط به نبود انسجام اولیه در شورای شهر چه توضیحی دارید؟
- آن موقع هم این جدایی وجود داشت و همین ترکیب هفت و هشت از همان روزهای اول وجود داشت و این طبیعی است و به نظر من نکته منفی نیست. بالاخره افراد با سلایق و تفکرات مختلف هستند.

  ولی بروز پیدا نمی‌کرد؟
- اینکه در رابطه با شهردار اول بروز پیدا نمی‌کرد به این دلیل بود که همه روی یک مسئله‌ وحدت داشتند ولی اینکه اعتقاد داشته باشیم اگر بیان اشکالات شود تفرقه هست، این اشتباه است.

 به نظر من انسان‌ها جایزالخطا نیستند ولی ممکن‌الخطا هستند. انسان جایز نیست خطا بکند ولی امکان دارد خطا کند. این ضرب‌المثلی که هست اشتباه بیان می‌شود. بنابراین اگر فرد و یا جمعی خطا کرد آیا نباید به او تذکر بدهند؟ آیا نباید امر به معروف کنیم؟

 اصلا اگر امر به معروف و نهی از منکر صورت نگرفت و پیشنهاد و انتقاد نشد، به مردم آسیب وارد خواهد شد؟ اگر عده‌ای تذکر دادند باید این تذکر برای رضای خدا باشد و منافع مردم باید در نظر گرفته شود.

دور اول یک‌سری با انتخاب آقای احمدی‌نژاد مخالف بودند ولی با ایشان همکاری کردند. منتها در این دوره یک‌سری با انتخاب آقای قالیباف مخالف بودند ولی با ایشان همکاری نکردند و حتی چوب لای چرخ مدیریت ایشان گذاشته و می‌گذارند و حرف‌هایی که قبلا خودشان قبول نداشتند را مطرح می‌کنند و همان طور که گفتم قبلا یک چیزی را حرام می‌دانستند الان حلال کرده‌اند و یک‌سری را حلال می‌دانستند الان حرام کرده‌اند. این مسائل باعث شده است تا اختلاف ایجاد شود.

[بخش نخست]