به گزارش همشهری آنلاین، مهدی علیزاده با بیان اینکه برای نخستین بار منشوری را به منظور رعایت حقوق مسافران اتوبوس تهیه و به سامانه های زیر مجموعه ابلاغ کردیم، گفت: تعداد بندهای این منشور ۱۶ بند است که مهمترین آن دریافت خدمات مطلوب بدون توجه به ملیت، زبان، نژاد، موقعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، در محیطی سالم، بهداشتی و ایمن، رعایت شئونات اخلاقی، حضور منظم، آراستگی ظاهر و رفتار حرفهای توأم با ادب و احترام توسط رانندگان اتوبوس، توقف اتوبوس در ایستگاهها برای مدت زمان تعیین شده از سوی مراجع ذیربط و داشتن سفری ایمن با رعایت مقررات و سرعت مصوب از جمله بندهای عنوان شده است.
او افزود: امکان استفاده افراد دارای معلولیت و کودکان از اتوبوسهای مناسبسازی شده، امکان تهیه و شارژ آسان کارت بلیت در مکانهای تعبیه شده، امکان دسترسی مسافران به سامانه ۱۳۷ پلاس جهت ثبت انتقادات و پیشنهادات و شفافسازی نرخ بلیت توسط شرکت اتوبوسرانی نیز از دیگر بندهای اشاره شده در منشور حقوق مسافران اتوبوس است که باید شهروندان بدانند.
مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تهران، اطلاع مسافران از برنامه زمانبندی و نقشه خطوط اتوبوسرانی را از دیگر بندهای این منشور ذکر کرد و ادامه داد: اطلاع یافتن از هر گونه تغییر احتمالی در مسیر خطوط، برخورداری از فضای اختصاصی ویژه بانوان و آقایان، اختصاص خط ویژه به اتوبوسهای تندرو به منظور سهولت در رفت و آمد و مدیریت بهینه زمان و ممنوعیت همراه داشتن حیوانات، کالاهای خطرناک (تیز، برنده، اشتعالزا و آلوده کننده)، کالای حجیم با ابعاد نامتعارف در اتوبوس از بندهای دیگر این منشور است.
علیزاده همچنین ممنوعیت استعمال دخانیات در اتوبوس توسط راننده و مسافر ، فراهم کردن زیرساخت جهت دریافت کارت بلیت ویژه اقشار خاص از مراکز مربوطه و امکان پیگیری اشیاء جا مانده در اتوبوس از طریق مراجعه به سایت اتوبوسرانی و ثبت درخواست در قسمت اشیاء گمشده، تماس تلفنی با روابط عمومی سامانهها و مراجعه حضوری به مبادی و مقاصد خطوط را از بندهای پایانی این منشور عنوان کرد.
وی در پایان تأکید کرد: شهروندان میتوانند پیگیری اجرای این منشور و پیگیری مشکلاتی که برای مسافران پیش می آید را با استفاده از کد دستوری #۲۲*۱۳۷* (همیار اتوبوس) نیز مطرح کرده و به اتوبوسرانی اطلاعرسانی کنند.