بی سر و سامانی برخی صفحات شبکه‌های مجازی تا آنجا که شبه‌روانشناس‌ها و مشاوران فیک، سمینارها و همایش‌هایی تحت عناوین موفق باش، جذاب شو، میلیاردِ آینده، ثروتمند شو و بسیاری از این دست برگزار می‌کنند و با فریب کاربران، درآمدهای آنچنانی کسب می‌کند.

همشهری آنلاین؛ سرویس خانواده- سحر جعفریان: بی سر و سامانی برخی صفحات شبکه‌های مجازی تا آنجا که شبه‌روانشناس‌ها و مشاوران فیک، سمینارها و همایش‌هایی تحت عناوین موفق باش، جذاب شو، میلیاردِ آینده، ثروتمند شو و بسیاری از این دست برگزار می‌کنند و با فریب کاربران، درآمدهای آنچنانی کسب می‌کند.

دقایق و ساعت‌هایی را که طی روز به گشت و گذار مجازی در میان انبوه صفحات سایبری می‌پردازید، حتما محتواهایی با موضوع کارآفرینی‌های کپسولی و روانشناسی‌های انگیزشی را از نظر گذرانده‌اید. محتواهایی پرتکرار و قدرتمند در تاثیرگذاری؛ شاید هم لحظه‌ای درنگ کرده و با وسوسه اینکه موفق، پولدار و یا جذاب شوید، تصمیم به ثبت نام در سمینار، همایش یک ساعته و دوره‌های آموزشی یک تا چند ماهه بگیرید. هزینه‌ ثبت‌نام و شرکت در این جلسات و دوره‌ها نیز کم نیستند؛ از ۵۰۰ هزار تومان تا ۷ میلیون تومان در نوسان هستند. هزینه‌هایی که اغلب کاربران این صفحات یا دنبال‌کنندگان آنها به دشواری از عهده پرداختشان برمی‌آیند.

«مسعود کریمی»، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی انجمن جامعه‌شناسی در این باره می‌گوید: «در عصر دیجیتال و فناوری‌های هوشمند به سر می‌بریم که همه چیز بر مدار سرعت و مصرف می‌چرخد. این یعنی باید همه خواسته‌ها، اهداف و آرزوهای فردی و جمعی زود حاصل شوند و بدست آیند تا بتوان در وقت مناسبِ خودشان از آنها لذت ببریم و یا استفاده کنیم. خواسته یاهدفی که زمان بر باشد و یا دیرهنگام کسب شود به مثابه شکست است. این ویژگی عصر حاضر یعنی سرعت و زودبازده بودن بر روی مختصات شخصیتی و رفتاری افراد نیز به مرور زمان تاثیر گذاشته و حالا ما شهروندانی در دهکده جهانی مواجه هستیم که خصوصیت غالبشان، فردگرایی و عجول بودن است. به واسطه همین ویژگی‌های اکتسابی، سودجویانی هستند که به طمع ثروت‌اندوزی و سودآوری‌های استثنایی دست به هر اقدامی می‌زنند.» کریمی ادامه می‌دهد: «به صفحات شبکه‌های مجازی دقت کنید؛ در یک ماه زبان انگلیسی یاد بگیر، در یک هفته پولدار شو و بازی کن و میلیادر شو اینها سرریز همین ویژگی‌ها و مولفه‌های زیست مدرن هستند که به ما القا می‌کنند برای رسیدن به خواسته‌ها حتی آن خواسته‌هایی که بسترشان جز در بلندمدت پهن نیست، فرصتی باقی نمانده و حالا برای جبران این عقب‌ماندگی و حصول بهترین نتیجه باید پول خرج کنید و در سمینارها و همایش‌های فاقد اعتبار علمی (!) شرکت کنید و یا پکیج‌های صوتی و تصویری فلان استاد و بهمان کارآفرین را تهیه کنید. گره این ماجرا زمانی کورتر می‌شود که در بیش از ۹۰ درصد سمینارها، همایش‌ها و دوره‌های آموزشی، برگزار کنندگان صلاحیت علمی و تخصصی لازم را ندارند و همه تکنیک‌ها و شیوه‌های کسب ثروت و موفقیتی را که آموزش می‌دهند، کلیشه و زرد است.» این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه ریشه این سبک از آموزش‌های بی‌پایه و اساس، روانشناسی زرد است، می‌افزاید: «بنیان آموزشی مدیران این صفحات مجازی، توصیه‌های دم دستی و اقتباس‌های ناقص از نظریه‌ها و مفاهیم علوم روانشناسی و اقتصاد کارآفرینی و همچنین رویاسازی‌های دور از دسترس و غیرواقعی است که فقط خود آنها را از طریق فریب کاربران به ثروت و درآمدهای آنچنانی می‌رساند. البته به چرایی پدید آمدن چنین صفحاتی باید بروز مشکلات اقتصادی را نیز اضافه کرد. طبق آخرین تحقیقات جامعه‌شناسان و روانشناسان موسسات معتبر بین‌المللی، افراد در شرایط نامساعد اقتصادی، عمکلرد درست و صحیح خود را نسبت به مدیریت بحران‌های مالی از دست می‌دهند و در این مواقع برای برون‌رفت از شرایط سخت به منابعی (معتبر یا نامعتبر) که با حداقل هزینه و در کوتاه‌ترین زمان، قابلیت درآمدزایی برای آنها داشته باشند، نزدیک خواهند شد. در حالی که تسلط کاربران به سواد رسانه می‌تواند تا حدود زیادی آنها را از پیامدهای منفی و ناگوار فریب این شیادان مجازی، مصون نگه دارد.»

منبع: همشهری آنلاین