بوم سوپرسونیک هواپیمای مافوق صوت اورچر را در دست ساخت دارد. این هواپیما می‌تواند تجربه سفرهای هوایی را متحول کند. این هواپیما با هواپیمای بازنشسته مافوق صوت کنکورد، چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد؟

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اویشن سورس نیوز، بوم سوپرسونیک اورچر، هواپیمای مافوق صوت جدیدی است که در حال حاضر توسط بوم سوپرسونیک در حال توسعه است. این هواپیما برای حمل ۶۵ تا ۸۸ مسافر با سرعت ۱.۷ ماخ طراحی شده است.

این هواپیما در حال حاضر در مرحله ساخت است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۹ به بهره‌برداری برسد. همچنان که سفرهای هوایی مافوق صوت در حال توسعه‌اند، بد نیست که این هواپیمای جدید را با هواپیمای نمادین قبلی یعنی کنکورد افسانه‌ای مقایسه کنیم.

اورچر شباهت‌های زیادی به کنکورد دارد. کنکورد اولین هواپیمای مسافربری مافوق صوت تجاری بود که در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد. هر دو هواپیما بلند و باریکند، و سرعت و برد مشابهی دارند. با این حال تفاوت‌هایی کلیدی بین این دو هواپیما وجود دارد. اورچر از کنکورد کوچکتر است، بدنه‌اش کوتاه‌تر و طول بال‌های آن کمتر است.

اورچر در زمانه‌ای متولد شده که در آن راندمان بالا و رد پای کربن کم به ملاحظاتی حیاتی بدل شده‌اند و شاید عجیب نباشد که تفاوت‌هایی اساسی در این بخش بین دو هواپیما وجود دارد. اورچر در مصرف سوخت بسیار کارآمدتر خواهد بود، بهینه‌تر و با سر و صدای کمتری عمل خواهد کرد.

تفاوت کلیدی دیگر در این است که اورچر، برای کار با سوخت‌های هوایی پایدار یا SAF‌ها طراخی شده است. SAF‌ها از منابع تجدیدپذیر مانند روغن پخت و پز استفاده شده و ضایعات کشاورزی ساخته‌ می‌شوند. استفاده از آن‌ها می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را در مقایسه با سوخت هواپیماهای معمولی تا ۸۰ درصد کاهش دهند.

شباهت‌ها

طراحی بال دلتا: اورچر و کنکورد دارای طراحی بال دلتا هستند که در مقایسه با طراحی بال‌های معمولی در سرعت‌های مافوق صوت کارآمدتر است.

سرعت کروز: اورچر و کنکورد دارای سرعت کروز در حدود ۱.۷-۲ ماخ هستند.

برد: هر دو هواپیما بردی در حدود ۴۲۵۰ مایل دریایی یا ۷۸۷۱ کیلومتر دارند.


تفاوت‌ها

اندازه: اورچر کوچکتر از کنکورد است، بدنه آن کوتاهتر و طول بالهای آن باریکتر است.

بهره‌وری سوخت: اورچر نسبت به کنکورد کم‌مصرف‌تر است.

دماغه آویزان: کنکورد دارای یک دماعه آویزان است که در سرعت‌های مافوق صوت به کاهش درگ هواپیما کمک می‌کند.

نویز: اورچر نسبت به کنکورد دارای نویز کمتری است.

سوخت‌های هوانوردی پایدار:اورچر برای کار روی سوخت‌های پایدار هوانوردی طراحی شده است، در حالی که کنکورد با سوخت جت معمولی کار می‌کند.

ظرفیت مسافر: جت جدید بوم ظرفیت ۶۵ تا ۸۸ مسافر را خواهد داشت در حالی که کنکورد ظرفیت ۹۲ تا ۱۲۸ مسافر را داشت.

موتورها: اورچر با چهار موتور بوم سمفونی کار می‌کند، در حالی کنکورد از چهار موتور رولزرویس/ اسنکما المپوس ۵۹۳ استفاده می‌کرد.

اورچر این پتانسیل را دارد که با دسترسی بیشتر و پایدارتر کردن پروازهای مافوق صوت، سفرهای هوایی را متحول کند. پرواز مافوق صوت می‌تواند زمان سفر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد که می‌تواند زندگی و کار افراد در شهرها یا حتی کشورهای متفاوت را آسان‌تر کند. استفاده اورچر از سوخت‌های پایدار نیز ویژگی‌ قابل توجهی است، زیرا می‌تواند به کاهش اثرات زیست‌محیطی صنعت هوانوردی کمک کند.

بیشتر بخوانید:

SAF ها هنوز در مراحل اولیه توسعه خود هستند، اما این پتانسیل را دارند که گامی بزرگ در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سفرهای هوایی باشند. بوم سوپرسونیک اورچر هنوز در دست توسعه است، اما این پتانسیل را دارد که با دسترسی بیشتر و پایدارتر کردن پروازهای مافوق صوت، تحولی در سفرهای هوایی ایجاد کند.

البته یکی از چالش‌های کلیدی که اورچر، مانند هر هواپیمای نسل جدید مافوق صوت دیگری، باید بر آن غلبه کند، پذیرش عمومی است. کنکورد در سال ۲۰۰۳ به دلیل عوامل متعددی از جمله نگرانی‌های زیست‌محیطی و هزینه‌های بالای عملیاتی بازنشسته شد. شاید بوم سوپرسونیک باید نشان دهد که هواپیمایش می‌تواند این نگرانی‌ها را برطرف کند.

چالش دیگر هزینه توسعه و ساخت جت جدید است. بوم سوپرسونیک تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است، اما باید پول بیشتری جمع آوری کند تا در نهایت اورچر را به بازار عرضه کند. اگر موفق شود، می‌تواند پرواز مافوق صوت را بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار دهد.

در اینجا ویدئویی از پرواز کنکورد را مشاهده فرمایید:

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها