به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، هواپیماهای هیبریدی در هوا تقریبا همانقدر توانایی دارند که خودروهای هیبریدی روی زمین. شرکت امپر (Ampaire) اعلام کرده که سیستم ترکیبی نخستین نسل در دمونستراتور، هواپیمای «Electric Eel»، مصرف سوخت را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش میدهد و به تازگی رکورد جهانی برای مدت زمان پرواز را ثبت کرده است.
این موضوع در آسمان، به اندازه روی زمین قابل درک نیست؛ جایی که قابلیت یک خودروی هیبریدی برای بهرهبرداری از انرژی ترمز در ترافیک، باعث تفاوت قابل توجهی در مصرف سوخت میشود. البته، هواپیماها معمولا از موتورهای خود را در پرواز کروز، با سرعت ثابت استفاده میکنند. آمپر میگوید اگر از موتور ترکیبی استفاده کنید، میتوانید از یک موتور احتراق کوچکتر، کارآمدتر و کمقدرتتر استفاده کنید و به سادگی نیروی کمکی برقی را هنگام نیاز برای بلند شدن، فرود یا شتاب گرفتن فعال کنید.
اگر قدرت برق و موتور احتراق دارای پروانههای جداگانه باشند تا در هنگام کاهش سرعت، بخشی از انرژی را بازیابی کنند، میتوانید یک نسخه هوایی از ترمزگیری تجدیدپذیر اجرا کنید. در هواپیمای هیبریدی جدید آمپر، دو سیستم قدرت کاملا جداگانه و به صورت موازی عمل میکنند. آمپر میگوید که در نسل بعدی این هواپیما، قصد دارد یک طرح سِری- موازی اجرا کند، که سیستم مشترک موتور هیبریدی را با پروانه عقبی هماهنگ میکند و همچنین نیرو را به موتور برق پروانه جلویی هدایت میکند. این به هواپیما امکان ترمزگیری هوایی تجدیدپذیر میدهد و همینطور به موتور بنزینی این امکان را میدهد که در حین پرواز باتری را شارژ کند.
هواپیمای نسل فعلی باید بین پروازها در هانگار شارژ شود، اما هواپیمای نسل بعدی امکان کارکردن تنها با سوخت را در مواردی که امکان شارژ وجود ندارد، خواهد داشت. با این حال، هواپیمای فعلی در مرحله دمونستراسیون خود دستاوردهای قابل توجهی داشته است؛ از جمله مصرف سوخت کمتر نسبت به هواپیمای سسنا ساخت همین شرکت. طبق اعلام آمپر، این هواپیما رکورد پایداری برای یک هواپیمای هیبریدی را با دقیقا ۱۲ ساعت پرواز با بیش از دو ساعت سوخت و انرژی باتری، ثبت کرده است. هواپیمای Eel مسافتی به اندازه ۲,۲۱۳ کیلومتر پرواز کرد که یک تمرین ساده چرخش بالای فرودگاه کاماریلو در کالیفرنیا بود.
بیشتر بخوانید:
ویدیویی از پرواز چند سال قبل این هواپیما بر فراز ساحل هاوایی را ببینید:
نظر شما