تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۷

گروه دانش - ضیایی: همزمان با گسترش دامنه بیماری آنفلوانزای خوکی در جهان، فعالیت‌های دنیای مجازی برای بالا بردن اطلاعات عمومی مردم برای پیشگیری و مقابله با این بیماری افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار همشهری با جست‌وجوی عبارت آنفلوانزای خوکی در گوگل 11 میلیون صفحه اینترنتی به زبان انگلیسی و 44 هزار صفحه به زبان فارسی مشاهده می‌شود.

در همین حال گوگل با استفاده از سرویس Trend خود در اطلاع رسانی در مورد آنفلوانزا‌ها پیشقدم شده‌است. به گزارش اینفورمیشن‌ویک آمار سرویس Google Flu Trends بر خلاف اعلام وضع خطر سلامت ملی توسط وزیر امنیت داخلی آمریکا نشان می‌دهد که رشد ویروس آنفلوانزای خوکی آنقدرها هم سریع و غافلگیر‌کننده نبوده‌است.

این سرویس گوگل با استفاده از مدل‌های پیچیده آماری و با بهره‌گیری از اطلاعات جست‌وجو‌های کاربران در مورد بیماری‌های مختلف، آماری مناسب از رشد ویروس‌ها و بیماری‌های واگیردار و فراگیر در جهان و بیشتر در آمریکا تهیه می‌کند.

گوگل در این باره در ژورنال Nature مقاله‌ای منتشر کرده‌است. در گذشته و در دوره‌های شیوع آنفلوانزا این سرویس گوگل مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته بود. یکی از سخنگویان شرکت گوگل در نامه‌ای به اینفورمیشن‌ویک می‌نویسد: فعالیت ویروس آنفلوانزای خوکی هنوز در سطح پایینی قرار دارد و نمودارهای ما هر روز، ‌به‌روزرسانی می‌شود.

با این حال وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDCgov)  دهمین وب‌سایت با بیشترین جست‌وجو در گوگل و نخستین در شبکه اجتماعی توییتر است و تعدادی از کاربران گوگل نیز نقشه‌هایی برای ردیابی اخبار آنفلوانزای خوکی ساخته‌اند.

سخنگوی دپارتمان بهداشت عمومی ایالت کالیفرنیا در مورد آمار‌های غیررسمی گفت: در این بازه زمانی که ویروس آنفلوانزا شایع شده‌است، برای بالا بردن دقت آمار نیاز به بالا بردن اطلاعات جمع‌آوری شده داریم.

در دانشنامه اینترنتی و یکی پدیا نیز صفحه مخصوص آنفلوانزای خوکی ایجاد شده که اطلاعات کاملی در این باره در دسترس مردم قرار گرفته است.

در ویکی پدیا به آنفلوانزای سال‌های 1918 موسوم به آنفلوانزای اسپانیایی اشاره شده که طی آن دو برابر کشته‌های جنگ جهانی بر اثر آنفلوانزا در سراسر جهان کشته شدند.

همچنین یک محقق آمریکایی گزینه جدیدی را روی سرویس Google Maps راه‌اندازی کرده است که امکان نظارت بر گسترش موارد احتمالی و تایید شده ابتلا به آنفلوانزای خوکی را در دنیا نشان می‌دهد.

این گزینه جدید گوگل مپس نشان می‌دهد که تاکنون موارد احتمالی شیوع این بیماری در کالیفرنیا، تگزاس، مکزیک، نیوزلند، دانمارک، کلمبیا و جمهوری چک مشاهده شده است.

این برنامه می‌تواند موارد مشکوک، موارد تایید شده، نتایج منفی آزمایش‌ها، موارد مشکوک و موارد احتمالی را با رنگ‌های مختلف نشان دهد. با کلیک روی مکان مورد نظر امکان مطالعه میزان آسیب و مشاهده موقعیت فوری فراهم می‌شود.

این گزینه شهر، خیابان، جنس، سن، علائم بیماری و درمان را مشخص کرده و در ادامه، مرگ‌ها، موارد تایید شده و هشدارهای جعلی را نشان می‌دهد. براساس گزارش PCMagazine، فعالیت این نقشه نمایی از ۲۱ آوریل آغاز شده و تا به این لحظه بیش از ۱۱ هزار بازدید در آن ثبت شده است.

شاخه بشردوست گوگل نیز با استفاده از اطلاعات جست‌وجوهای اینترنتی در ارتباط با آنفلوانزای خوکی در مکزیک، نقشه آنلاینی از نحوه انتشار این اپیدمی در این کشور فراهم می‌کند