تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۶

اسدالله افلاکی : رانندگانی که از پانزدهم تیر در بزرگراه های تهران اقدام به تخلفات رانندگی کنند شاهد وضعیت غیرمنتظره ای خواهند بود.

فردی با لباس شخصی و یک خودرو مدل بالا به آنها دستور توقف داده و برگه جریمه سنگینی را در مقابل چشمانشان خواهد گرفت. این رانندگان همچنین ممکن است علاوه بر محکومیت به پرداخت جریمه، به پزشکی قانونی هم معرفی شوند.

اجرای مقررات جدید کمک خواهد کرد پلیس راهنمایی نظارت بیشتری بر نحوه رانندگی رانندگان در بزرگراه ها داشته باشد.

از هفته آینده مأموران آموزش دیده پلیس با خودروهای تندروی مدل بالا به طور نامحسوس، بزرگراه‌های شهر را کنترل و با رانندگان خاطی به شدت برخورد می‌کنند.

سردار حسین ساجدی نیا- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود:  14 ماه پیش پلیس بزرگراه در سطح تهران راه اندازی شد اما به دلیل برخی مشکلات، مصمم شدیم برای برخورد با رانندگان متخلف که سلامت و امنیت تردد سایر رانندگان را به خطر می اندازند بزرگراه های شهر را تحت کنترل نامحسوس درآوریم. بر این اساس از نیمه تیرماه جاری، گروهی از نیروهای پلیس که دوره آموزشی خاصی را گذرانده اند با خودروهای مدل بالا رانندگان مختلف را تعقیب و متوقف می سازند تا قانون درباره آنها اعمال شود.

به گفته وی، این مأموران که با خودرو و لباس شخصی در بزرگراه ها در خدمت تأمین سلامت ترافیک خواهند بود، پس از توقف- در صورت درخواست شهروندان- موظف به ارائه کارت شناسایی خواهند بود تا شائبه سوءاستفاده وجود نداشته باشد.

ساجدی نیا در خصوص چگونگی برخورد با رانندگان خاطی و میزان جرایم گفت: با توجه به نوع تخلف، این جرایم متفاوت خواهد بود، اما در صورت لزوم خودروی متخلف ،متوقف و به پارکینگ های درنظرگرفته شده حمل می شود و راننده خاطی به مراجع قضایی معرفیمی‌شود. افزون بر این، ممکن است با توجه به نظر مراجع قضایی، راننده برای تست عقل به پزشکی قانونی معرفی و در رابطه با اختلال فکری و ذهنی او آزمایشات لازم به عمل آید و سپس قانون درباره او اعمال شود. توقف چندماهه خودرو، محرومیت از رانندگی و ابطال گواهینامه، از دیگر جرایمی است که در مورد رانندگان خاطی اعمال خواهد شد.

تشکیل پلیس راهنما

سردار ساجدی نیا با اشاره به اینکه راهنمایی و ارشاد در اولویت وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد، از تشکیل پلیس راهنما و شروع به کار آنها از اول مردادماه امسال خبر داد و افزود: این مجموعه از مأموران پلیس، طی ماه آینده با رویکرد گسترش تعامل میان مردم و پلیس فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. این نیروها که عمده فعالیت آنها مبتنی بر ارشاد شهروندان خواهد بود، در موارد گریزناپذیر با شهروندان خاطی طبق مقررات و ضوابط قانونی برخورد خواهند کرد.

خطوط ویژه بزرگراه ها و مشکلات آن

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اجرای 2 هفته کار آزمایشی خطوط ویژه در بزرگراه  چمران گفت: برای اجرای این طرح   7 دستگاه دوربین در طول محور مذکور نصب شد، ضمن آنکه نیروهای پلیس برای کنترل و مدیریت آن در مسیر مورد نظر مستقر شدند و در نتیجه، اجرا با موفقیت نسبی همراه بود اما مشکلاتی هم به دنبال داشت.

از جمله در هنگام تصادف، رانندگان، خودروهای آسیب دیده را ناگزیر به منتهی الیه سمت راست مسیر منتقل می کنند که این امر خط ویژه را با محدودیت مواجه می سازد. این مشکلات نشان داد که اجرای طرح خطوط ویژه به مطالعه و کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد که بر این اساس، یکی از گزینه های در دست بررسی، انتقال خطوط ویژه در خط سرعت است که ممکن است در آینده نزدیک عملی شود.

وی بحث تسهیلات برای خودروهایی با بیش از 3 سرنشین در استفاده از خطوط ویژه را در حد طرح دانست و گفت: اجرای این طرح، مشکلات و تبعاتی دارد. از جمله تفکیک خودروهای با بیش از 3 سرنشین از سایر خودروها با دشواری هایی همراه است. از همین رو، این طرح هنوز اجرایی نشده و نیاز به کار کارشناسی دارد و تصور می شود در آینده نزدیک به مرحله اجرا در نیاید.
روزانه 35 هزار شهروند جریمه می شوند.

ساجدی نیا می گوید: توقف دوبله، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، ایستادن زیر تابلوی توقف ممنوع، نداشتن معاینه فنی خودرو، نبستن کمربند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی، بیشترین آمار تخلفات رانندگان تهرانی را به خود اختصاص می دهد.

به گفته وی روزانه 35 هزار قبض جریمه در تهران صادر می شود. با این همه بر اساس آمار، نسبت به سال گذشته در زمان مشابه 25 درصد تخلفات رانندگی در تهران کاهش یافته که این ناشی از احترام شهروندان به قانون و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ معتقد است که در حال حاضر فقط با ایجاد محدودیت می توان از سنگینی بار ترافیک شهر کاست که این شیوه چندان موافق طبع پلیس نیست بلکه باید با فرهنگسازی، شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب کرد.

توصیه های پلیس، ویژه تابستان

ساجدی نیا با توجه به فرارسیدن فصل تابستان از شهروندان خواست برای ایمنی سفر، پیش از مسافرت از سلامت خودروی خود به ویژه لاستیک های آن اطمینان حاصل کنند و بدون اخذ معاینه فنی از سفر با خودروی شخصی امتناع ورزند. وی تأکید کرد: شهروندان از سپردن خودرو به افرادی که تازه گواهینامه گرفته اند و تجربه رانندگی در مسیرهای برون شهری را ندارند، جداً خودداری کنند و در صورت مواجه شدن با مشکل، با پلیس 110 و سایر مجموعه  راهنمایی و رانندگی تماس حاصل کنند.

ممنوعیت تردد کامیون ها در سطح شهر

ساجدی نیا در بخش دیگری از سخنان خود از ممنوعیت تردد کامیون ها و خودروهای سنگین در معابر تهران خبر داد و گفت: طی نشستی با صنف اتحادیه کامیون داران مقرر شد از این پس کامیون ها در طول هفته فقط از ساعت 10 شب تا 6 صبح در سطح شهر تردد کنند و در شب های جمعه، ساعات مجاز تردد کامیون ها از 10 شب پنج شنبه تا 8 صبح جمعه خواهد بود.