مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

اختصاص مسیر ویژه به خودروهای 3 سرنشین بهانه‌ای شد تابا دکتر امیر کاووسی استاد دانشگاه تربیت مدرس به گفت و گو بپردازیم.

* این طرح تا چه اندازه در کاهش معضلات ترافیکی شهر موثر است؟

- در برخی کشورها، اگر وسیله نقلیه ای 3 سرنشین داشته باشد مجاز است از خطوط ویژه ای که برای تردد اتوبوس و تاکسی در نظر گرفته شده استفاده کند؛ به ویژه این امتیاز در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی و شامگاهی که اغلب شهروندان برای رسیدن به محل کار و خانه ناگزیر به تردد در شهر هستند انگیزه ای است برای خودروهای تک سرنشین که با سوار کردن 3 مسافر از این امکان استفاده کنند و در نتیجه زودتر به مقصد برسند. این امر از یک سو، باعث کاهش تردد خودروهای تک سرنشین می شود و از سوی دیگر کاهش متقاضیان استفاده از وسایل عمومی را در پی دارد. در این میان ضروری است با حضور پلیس در طول مسیر و در جاهایی که امکان سوءاستفاده وجود دارد ضریب امنیت مسافران و راننده افزایش داده شود.

* آیا خطوط ویژه ای که در حال حاضر در بزرگراه ها وجود دارد با موفقیت بوده است؟

- اگر شهروندان رعایت کنند، این خطوط در روان سازی ترافیک مؤثر است اما متأسفانه برخی شهروندان به قانون احترام نمی گذارند و مشکل ایجاد می کنند. از همین رو، مأموران راهنمایی و رانندگی با جانبازی و به خطر انداختن سلامت خود در طول مسیر و فاصله به فاصله در خطوط ویژه بزرگراه چمران مستقر شده اند و با تذکر و جریمه رانندگان خاطی را از تردد در این خطوط بازمی دارند.

* چگونه می توان شهروندان را به رعایت قوانین ترغیب کرد؟

- فرهنگ سازی در درجه نخست قرار دارد. بر این اساس شایسته است از طریق رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما شهروندان را از پیامدهای مطلوب و مثبت رعایت قوانین ترافیک آگاه کرد و به مردم نشان داد که استفاده از وسایل نقلیه عمومی تا چه اندازه می تواند در کاهش معضلات ناشی از ترافیک از جمله کاهش آلودگی هوا و آلودگی های صوتی و دیداری مؤثر باشد.

افزون بر این، می توان تا نهادینه شدن فرهنگ صحیح ترافیک در بین شهروندان، با استفاده از موانع پلاستیکی کوتاه در کنار خطوط ویژه به جز در تقاطع  ها مانع از ورود رانندگان خاطی به این مسیرها شد.در کنار موارد یاد شده، ضروری است، ایستگاه های خطوط ویژه ای که در بزرگراه ها ایجاد می‌شود در کنار خطوط و خارج از مسیر ویژه احداث شود تا در تردد وسایل نقلیه ای که مجاز به عبور و مرور در این خطوط هستند مشکلی ایجاد نشود. متأسفانه فقط یک نمونه از این ایستگاه ها در بزرگراه  همت و در کنار بیمارستان میلاد احداث شده بنابر این لازم است قبل از عملیاتی کردن این طرح، ایستگاه های مورد نیاز خارج از مسیر و در قسمت تعریض شده احداث شوند

کد خبر 526

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز