همشهری آنلاین: دفتر موضوعی برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران با محوریت کاهش سوانح ظهر افتتاح شد

دفتر موضوعی برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران با محوریت کاهش سوانح ظهر امروز شنبه 12 اردیبهشت با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، وزیر امور خارجه و مقامات برنامه اسکان بشر سازمان ملل به طور رسمی افتتاح شد.

 مهندس سعیدی کیا در مراسم گشایش این دفتر که با حضور خانم تیبایجوکا معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی هبیتات و نیزآقای دانیل بیائو رئیس بخش همکاری‌های فنی و منطقه‌ای برنامه اسکان بشر ملل متحد برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از به ثمر نشستن تلاش چندین ساله در گشایش این دفتر، اظهار داشت: همه ما به خوبی به این موضوع واقف هستیم که منطقه آسیا- اقیانوسیه از سانحه خیزترین مراکز جهان به شمار می رود.

اکثر کشورهای منطقه  نیز در گذشته زلزله‌های مهیبی را که خسارات بسیاری به جامعه بشری وارد آورده، تجربه کرده‌اند.

 وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: این منطقه از جهان با رشد روز افزون جمعیت شهری مواجه است که به امید وضعیت معیشتی بهتر از مناطق روستایی یا شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ تر مهاجرت می‌کنند و اغلب در مناطق پرخطر شهرها مثل مسیل‌ها، گسل ها و دامنه تپه‌ها ساکن می‌شوند.

در نتیجه رشد شهرنشینی در چنین کشورهایی مترادف است با افزایش آسیب پذیری آنها. به همین دلیل نیز کارشناسان معتقدند احتمال مرگ افراد به واسطه بلایای طبیعی در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتراز کشورهای توسعه یافته است.

آقای سعیدی کیا با تاکید براین که در هزاره سوم سوانح ناشی از تغییرات آب و هوا و ناپایداری آن به عنوان چالشی اساسی خودنمایی می کند، اذعان کرد: به اعتقاد کارشناسان تغییرات آب و هوایی که دراثر اقدامات بشر ایجاد شده و منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای گردیده، اکثر مناطق جهان و به ویژه کشورهای در حال توسعه را به شدت متاثر خواهد کرد، دستیابی این کشورها به اهداف هزاره را به تاخیر خواهد انداخت و تاثیرات آن در یک منطقه می‌تواند بر خطر پذیری در منطقه دیگر و بالعکس موثر باشد.

 ایشان ادامه داد: به همین دلیل کشورهای در حال توسعه به دنبال راهکارهایی هستند تا خسارات جانی و مالی و تاثیرات منفی بلایای طبیعی بر برنامه های توسعه ای خود را کمتر کنند.

 آقای سعیدی کیا همچنین تصریح کرد: تجربه ثابت کرده که اغلب کشورهای در حال توسعه وقوع غیرقابل پیش بینی بلایای طبیعی را نادیده می‌گیرند و کلیه توان اجرایی خود را صرف سایر امور می‌کنند، به این امید که هیچ حادثه ای رخ نخواهد داد یا در صورت وقوع چنین حوادثی می‌توان روی کمک‌های بین‌المللی حساب کرد. چنین دیدگاهی اساسا باید تغییر کند.

 ایشان افزود: اگر چه در چنین مواردی هیچ کشوری بی نیاز از کمک های بین‌المللی نخواهد بود، اما در مورد کشورهای در حال توسعه همیشه بهتر است از اقدامات لازم برای کاهش آسیب پذیری از پیش انجام شود.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه با اشاره به این که کمربند زلزله آلپ- هیمالیا یکی از مهم ترین پهنه های لرزه خیز جهان است که 21 درصد از زلزله های جهان را به خود اختصاص می دهد، عنوان کرد: کشور ایران که روی این کمربند واقع شده است یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان به شمار می آید. در طول 9 دهه گذشته بیش از 90 زلزله در ایران رخ داده است که حدود 18 درصد مورد قدرتی حدود 7 ریشتر داشته اند.

ایشان در همین رابطه افزود:ایران با توجه به گستردگی اقلیمی، تجربیات مختلفی در زمینه زلزله، سیل، رانش زمین و طوفان داشته و به درستی آموخته ایم که این گونه سوانح طبیعی به خودی خود فاجعه نیستند مگر آنکه درک درستی از مدیریت بحران نداشته باشیم و به تمهیدات لازم برای مدیریت، مقابله و کاهش اثرات آنها ننیندیشیده باشیم.

 آقای سعیدی کیا در ادامه با بیان این که تجارب ارزنده ای توسط متخصصان و کارشناسان جمهوری اسلامی در بازسازی زلزله های منجیل- رودبار و بم به دست آمده است، اظهار داشت: بر آن شدیم تا این تجربیات را با همکاری برنامه اسکان بشر ملل متحد، با تجربیات سایر کشورهای منطقه تبادل نموده و پس از تلاش‌های فراوان شاهدیم که امروز این دفتر با هدف گسترش و تقویت همکاری جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو ملل متحد با هبیتات و سایر نهادها و برنامه ها و صندوق های ملل متحد در زمینه مقاوم سازی در برابر زلزله در ایران گشایش می یابد.

 مهندس سعیدی کیا در خاتمه ابراز امیدوار ی کرد این دفتر بتواند با مشارکت موثر مرکز اسکان بشر ملل متحد و وزارت مسکن و شهرسازی و با تکیه بر همکاری کشورهای عضو هبیتات در جهت مواردی از قبیل گردآوری و انتشار اطلاعات در زمینه بهترین نمونه‌های عملکردی مربوط به مقاوم سازی در برابر زلزله و نیز کمک در جهت ظرفیت سازی در زمینه مقاوم سازی بناها در برابر زلزله از طریق تقویت مهارت و بهبود روند سیاست گذاری و همچنین موارددیگر تلاش کند.

  تلاش ایران برای پیشبرد اهداف دفتر اسکان بشر سازمان ملل

آقای منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مراسم افتتاحیه دفتر موضوعی هبیتات در ایران طی سخنانی از آمادگی ایران برای پیشبرد اهداف دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در منطقه خبر داد و گفت: ما حرکت خود را برای ساخت مسکن مستحکم، مقاوم، دارای معماری مناسب و سازگار با محیط زیست ادامه خواهیم داد.

آقای متکی در مراسم گشایش رسمی دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران با تاکید بر وسیع بودن حوزه تمدنی ایران گفت: ایران به دلیل موقعیت ژئوپولیتیک و تاریخی همواره به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای رفع مشکلات منطقه بوده است.

ایشان تاسیس دفتر هبیتات در تهران را محصول همکاری سازنده وزارت مسکن وشهرسازی خواند و گفت: ایران در 30 سال گذشته میزبان 3 میلیون پناهنده افغانستانی بوده و هیچ وقت از ارائه کمک های بشردوستانه به این میهمانان دریغ نکرده است.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به قطعه شعر معروف سعدی بر سر در سازمان ملل متحد "بنی آدم اعضای یکدیگرند" افزود: این کلام منشور مهمی در اقدامات جمعی جامعه بشری از جمله تشکیل سازمان ملل برای حل مشکلات بشر و کاهش آسیب های ناشی از سوانح طبیعی است.

 آقای متکی در ادامه آموزش، کار، مسکن و درمان را چهار نیاز اساسی انسان برشمرد وگفت: مسکن، آرامش را به انسان می‌دهد و باید به عنوان عامل اساسی در تصمیم گیری ها گنجانده شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین رعایت معماری های مناسب در ساخت مسکن و به حداقل رساندن آسیب های ناشی از حوادث طبیعی را ضروری خواند و گفت: با برنامه ریزی های جمعی و دقیق می توان از پیامدهای ناشی از حوادث طبیعی جلوگیری کرد.

آقای متکی سازگاری ساختمان‌ها با محیط زیست و طبیعت را ضروری دانست و عنوان کرد: نگاه مدیریتی به این سازگاری در مرکز هبیتات را به فال نیک می‌گیریم.

ایشان همچنین در خاتمه تاکید کرد: ما از تمام ظرفیت‌های جمهور ی اسلامی برای پیشبرد اهداف هبیتات در منطقه استفاده خواهیم کرد و آنها را در اختیار دفتر برنامه اسکان بشر در تهران قرار خواهیم داد.

 گفتنی است در این مراسم همچنین خانم تیبایجوکا معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی هبیتات، آقای دانیل بیائو رییس بخش همکاری های فنی و منطقه ای هبیتات و نیز آقای سونیل نارولا هماهنگ کننده ی مقیم موقت ملل متحد در ایران نیز به ایراد سخن پرداختند که در بخش های آتی مشروح سخنان آنها خواهد آمد.