شادی مالکی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در گفتگو با همشهری آنلاین به شرح وظایف این ستاد در مقابله با آلودگی هوا پرداخت و گفت: براساس قانون هوای پاک، یک تکلیف قانونی بر دوش ستاد معاینه فنی مبنی بر پایش مستمر خودروها در بازه زمانی مشخص، گذاشته شده است. در ماده ۶ قانون هوای پاک آمده است که تمام خودروها و وسایل نقلیه موتوری برای بررسی مسائل ایمنی و آلایندگی ملزم به حضور در مراکز معاینه فنی هستند.
او افزود: آخرین سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران نشان میدهد که سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلایندگی گازی نزدیک به ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق نیز ۶۱ درصد است. خودروهای سواری در بحث آلایندههای گازی در رتبه نخست قرار دارند. در بحث ذرات معلق نیز کامیونها با ۱۵.۷ درصد رتبه نخست، خودروهای سواری با ۱۴ درصد رتبه دوم را دارند. بنابراین بررسی معاینه فنی خودروها و وسایل نقلیه در شهر بزرگی مانند تهران، میتواند اثرات محسوسی در کاهش آلودگی هوا بگذارد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به نقص در سیستم آلایندگی و ایمنی خودروها، توضیح داد: در سال گذشته ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را از میان یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرویی که برای اولین بار مراجعه کرده بودند، شناسایی کردیم که در سیستم آلایندگی و ایمنی نقص داشتند. رفع نقص ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو قدم مهمی در مقابله با آلودگی هوا است. از ابتدای سال جاری نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برای معاینه فنی مراجعه کردند، ۱۵ درصد خودروها دچار نقص آلایندگی بودند.
مالکی تأکید کرد: بحث ابطال گواهی معاینه فنی خودروهای دودزا اتفاق مهمی است که از سوی پلیس راهور پیگیری میشود، به گفته پلیس راهور تهران بزرگ از زمان آغاز طرح ، معاینه فنی نزدیک به ۵ هزار وسیله نقلیه ابطال شده است.