همشهری- زینب زینال زاده: موضوع فرسوده بودن مخازن گاز CNG بعضی تاکسیها چنان حائز اهمیت است که سال۹۵ «نیرهپیروزبخت»، رئیس وقت سازمان ملی استاندارد در همایش صنعت CNG، درباره خودروهای گازسوز با مخازن فرسوده هشدار داد و بازرسی از این خودروها و مخازن را ضروری دانست، اما گفت که هنوز سازوکاری در مراجع دولتی برای این امر تعریف نشده است. با توجه به اینکه بیش از ۷۰هزار دستگاه تاکسی (۹۰درصد) گازسوز در تهران وجود دارد و آماری از تعداد فرسودگی این ناوگان موجود نیست، بهنظر میرسد قراردادن ذرهبین ایمنی روی این تاکسیها که روزانه هزاران مسافر از آنها استفاده میکنند، ضرورت دارد.
- تعویض مخازن گاز تاکسیها
مزیت تاکسیهای گازسوز، آلایندگی کم آنهاست، اما بیتوجهی به ایمن بودن مخازن گاز چهبسا این تاکسیها را به وسایل نقلیه بسیار خطرناکی تبدیل کند. از اینرو پیشبینی موارد تشویقی میتواند زمینه ترغیب تاکسیرانان برای گازسوز کردن تاکسیها یا تعویض مخازن گاز فراهم کند؛ موضوعی که گویا توسط مسئولان انجمن صنفی CNG مورد توجه قرار گرفته و ۲۰مهرماه محسن جوهری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی CNG بسته تشویقی را رونمایی کرد و از آغاز طرح تعویض رایگان مخازن فرسوده و منقضی شده تاکسیها خبر داد و گفت: «برای اجرایی شدن این طرح باید سازمان برنامه و بودجه، منابع مالی مورد نیاز را تخصیص دهد تا در کمترین زمان تعویض مخازن فرسوده و منقضی شده تاکسیها انجام شود.»
بهگفته او عدمپرداخت بموقع منابع مالی توسط سازمان برنامه و بودجه، دلیل عدمپیشرفت و موفقیت این طرح تاکنون بوده است. بالا بودن هزینه مخازن گاز سبب شده بسیاری از تاکسیرانان تمایلی به تعویض نداشته باشند و اجرای طرح تعویض رایگان قطعا سبب نوسازی بخشی از ناوگان تاکسیرانی میشود. اکنون در جدیدترین اظهارنظر، جوهری عنوان کرده است: «تاکسیها با مراجعه به مراکز معاینهفنی و ارجاع به آزمایشگاههای آزمون مخازن CNG میتوانند برای نوسازی اقدام کنند.»
- مشخصنشدن فرآیند اجرایی
تاکسیها بهدلیل امنیت، مورد اقبال شهروندان هستند و از اینرو تضمین ایمنی آنها که در نهایت ایمنی شهروندان را در پی خواهد داشت، یک ضرورت انکارناپذیر است. رئیس هیأتمدیره انجمن صنفی CNG در حالی از اجرای طرح تعویض رایگان مخازن گاز تاکسیها سخن گفته که مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، از نهایی نشدن طرح خبر داده است. بهگفته او طرح تعویض مخازن فرسوده و غیراستاندارد تاکسیها پیش از این در خرداد ۱۴۰۰ از سوی شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد، اما اجرای بند ۲۳ این مصوبه بهدلیل عدمشفافیت در بخشهایی از فرایند اجرایی، عملیاتی نشد؛ بنابراین تصمیم بر آن شد اصلاح مصوبه ۱۴۰۰در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد و در نهایت هم شورای اقتصاد موضوع طرح حمایت از تولید خودروهای دوگانهسوز، تبدیل کارخانهای خودروهای بنزینی به CNG سوز و کمک به احداث جایگاههای هوشمند عرضه سوخت CNG را به استناد ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آییننامه اجرایی آن بررسی و ۱۲مهر امسال تصویب و دوباره ابلاغ کرد. آنطور که ضامنی تأکید کرده: «پس از اعلام فرایند اجرایی طرح توسط مدیریت طرح CNG و نهاییشدن آن اقدامات لازم درخصوص اجرای طرح صورت میگیرد.» با استناد به صحبتهای ضامنی، میتوان گفت که هنوز فرایند اجرایی، شفاف نیست و به این زودی نمیتوان شاهد خنثیشدن بمبهای متحرک در پایتخت بود.
تشخیص فرسودگی مخازن در مراکز معاینهفنی
در مراکز معاینهفنی، خودروهای گازسوز، تجهیزات و قطعات ابتدا بهصورت چشمی بازرسی میشوند و اگر براساس تشخیص کارشناسان نیاز به آزمایشهای هیدرواستاتیک یا سایر تستها که توسط سازمان استاندارد ملی تعیین شده باشد به واحدهای تعیین صلاحیت شده ارجاع داده میشوند.
نظر شما