به گزارش همشهری، ایران و ترکمنستان برای تکمیل راهگذرهای جهانی و اتصال آنها از طریق راهآهن به بندر اقیانوسی چابهار توافقاتی دارند که اگر طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، روی روال انجام شود، هم جایگاه دو کشور را بهعنوان بازیگران قدیمی راه ابریشم تثبیت میکند وهم مجالی برای نقشآفرینی در مناسبات جدید حملونقل بینالمللی به آنها میدهد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه ایران پروژه در عشقآباد، گفت: ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب هستند و دو کشور توافق کردهاند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.
پیش از این، در بیست و دومین نشست نخستوزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای به بیشکک پایتخت قرقیزستان، معاون اول رئیس جمهوری ایران، ۱۳ پیشنهاد در قالب ۶ محور برای استفاده از فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی ایران به کشورهای عضو ارائه داده بود.
پیشنهادهایی که مسیر ریلی از چین به قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران و اتصال به دریای جنوب را نیز در بر میگرفت و یک شبکه ریلی بسیار مهم در راستای تکمیل زنجیره کریدورهای شرق به غرب منطقه ایجاد میکرد.
حالا توافقات کریدوری ایران و ترکمنستان، به عنوان زیرمجموعهای از طرحهای ارائه شده به نشست نخستوزیران شانگهای در دستور کار قرار گرفته و البته به شرط اجرایی شدن، میتواند تا حدود در غفلت بلند مدت از کریدورهای ایران، جبران مافات کند.
بذرپاش در حاشیه نمایشگاه ایران پروژه در عشقآباد، از شکوفایی روابط تجاری میان ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: گشایشها میان روابط بازرگانی دو کشور با عزم و اراده و رویکرد هوشمندانه و آیندهنگر میان مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی و شرکتهای توانمند میان طرفین در حال تحقق است.
او با اشاره به شرایطی که برای انعقاد قراردادهای تجاری میان شرکتهای ایرانی و ترکمنستانی ایجاد شده است، اظهار کرد: بدون شک ظرفیتهای بالقوه و نهان برای انعقاد و اجرای قراردادهای تجاری بین شرکتهای ایرانی و ترکمنستانی در تمامی زمینهها فراهم است چراکه در این رویداد بیش از ۹۰ شرکت فعال ایرانی در گروههای تولیدات فولادی، تجهیزات و مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، آب و برق و انرژی نفت، گاز و پتروشیمی دانشبنیان حضور دارند.
طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، شرکتهای حاضر در این نمایشگاه اختصاصی، ازجمله شرکتهای بزرگ و معتبر در سطح ملی و بینالمللی به شمار میروند و خدماتی که توسط این شرکتها ارائه میشود قابلرقابت با شرکتهای بزرگ و مطرح بینالمللی است.
نکته قابلتوجه در همکاریهای لجستیک و حملونقلی ایران و ترکمنستان این است که ایران دروازه اتصال آسیای میانه و کشورهای اوراسیا به آبهای آزاد است و ترکمنستان دروازهای که این کشورها را به ایران وصل میکند؛ بر همین اساس است که اگر همکاریهای ایران و ترکمنستان برای فعالسازی و توسعه کریدورها آنگونه که میان مقامات توافق شده، اجرا نیز شود، میتوان پایان کار خوبی برای هر دو کشور انتظار داشت.
بذرپاش که ریاست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکمنستان را بر عهده دارد، معتقد است: کریدور شرق-غرب نقشآفرینی بالایی بین ایران و ترکمنستان در راه ابریشم بر عهده دارد و فعالسازی بازارچههای مرزی میان دو کشور نیز نقش اساسی در توسعه اقتصادی هر دو کشور ایفا خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ترکمنستان از طریق ریل، به بندر چابهار ایران متصل میشود، گفت: ترکمنستان برادر و شریک راهبردی ایران است و از این مسیر به دریاهای آزاد متصل خواهد شد. در حقیقت، آنچه بذرپاش در قالب توافقات دو کشور برجسته میکند، همین اتصال ترکمنستان به آبهای آزاد است که این کشور را به دروازهای برای اتصال اوراسیا به ایران و دسترسی آنها به آبهای آزاد تبدیل میکند.