به گزارش همشهری آنلاین، راهآهن رشت- کاسپین، کریدور ریلی شمال - جنوب را از دریای خزر تا دریای عمان و خلیجفارس متصل میکند و در کنار پروژههای ریلی رشت - آستارا و چابهار - زاهدان، از مهمترین و اساسیترین پروژههای زیرساختی کشور است که پیشرفت فیزیکی آن در دو سال اخیر با عزم جدی دولت برای فعالسازی ظرفیتهای حملونقلی بهویژه در حوزه راهآهن افزایش یافته و به نظر میرسد در قالب عیدی دولت به مردم تا قبل پایان سال به بهرهبرداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی، روز گذشته در حاشیه مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور، از بهرهبرداری این پروژه تا پایان سال خبر داد.
بیشتر بخوانید:
اسناد اجرایی پروژه راه آهن رشت- آستارا بین ایران و روسیه نهایی شد
راه آهن تا عید به بندر کاسپین می رسد؟ | تاکید رئیسی برای تکمیل گلوگاه های «ایران راه»
چرا رشت کاسپین مهم است؟
تجارت جهانی در حدود سه دهه اخیر با افزایش تولید و مصرف جهانی، بهشدت به مسیرهای ارزان و سریع گرایش پیدا کرده و به همین دلیل است که دائم گروههای مختلف در حال تعریف کریدورهای جدید هستند.
در این میان، سرزمین ایران بهعنوان منطقه حائل میان شرق و غرب و شمال و جنوب با دسترسی گسترده به آبهای گرم و بازارهای پر تقاضای منطقه، یکی از مستعدترین مناطق برای فعالسازی کریدورهای حملونقلی است.
در بحث کریدورها، راهآهن بهعنوان کارآمدترین شیوه حمل در خشکی، اهمیت بسیاری زیادی برای استفاده از ظرفیتهای کریدوری دارد؛ درحالیکه باوجود سالها برنامهریزی و سیاستگذاری، همچنان شبکه ریلی کشور متناسب با این ظرفیتها توسعه پیدا نکرده است.
مهمترین قسمت ماجرا، اتصال سریع و بیدردسر ریلی بین دو دروازه کشور در خزر و خلیجفارس است که با بهرهبرداری از ریل بندر کاسپین محقق میشود.
دورنمای ترانزیت
ظرفیت بنادر شمالی ایران حدود ۳۰ میلیون تن است که نسبت آن در مقایسه با ظرفیت بیش از ۲۰۰ میلیون تنی بنادر جنوبی، تقریباً یک به هفت است.
گرچه این نسبت، ظاهراً مطلوب نیست؛ اما با توجه به اینکه بخش عمده کالاهای وارداتی کشور از بنادر جنوبی تأمین میشود و بخش بزرگی از ظرفیت بنادر شمالی میتواند به ترانزیت اختصاص پیدا کند، اهمیت اتصال ریلی این بنادر نمایانتر خواهد شد.
در حقیقت، پروژههای ریلی در دست احداث کشور فقط در بحث اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی و رفع حلقههای مفقوده، مصرف داخلی دارد و در مابقی مناطق نظیر آستارا، چابهار و همین بندر کاسپین، رویکرد بینالمللی و ترانزیتی ماجرا قویتر است.
نظر شما