مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر درباره آخرین وضعیت ون کافه‌ها در تهران و ساماندهی دستفروش‌ها توضیحاتی ارائه داد و گفت: در تمام تهران نزدیک به ۱۰ هزار دستفروش فعال هستند اما براساس آماری که شرکت مترو به طور تقریبی اعلام کرده است، نزدیک به ۲۰ هزار دستفروش در مترو وجود دارد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین ، سعید بیگی در نشست خبری که امروز با خبرنگاران داشت، در ابتدا درباره وضعیت ون‌کافه‌ها توضیح داد: ما با کار ون‌ کافه‌ها مشکلی نداریم و حتی معتقدیم در این شرایط اقتصادی باید از آنها حمایت کنیم ولی باید بر فروش و ساعت حضور آنها در خیابان‌ها نظارت داشته باشیم چرا که در این خصوص گزارش‌هایی از سوی مردم و نیروی انتظامی داشتیم.

او افزود: در میان فعالان ون کافه‌ها افراد درست بیشتر از افراد نادرست هستند. از ابتدای سال ۱۴۰۰ اعلام کردیم که هر کسی ون کافه دارد باید مجوز بگیرد؛ این افراد آمدند و تشکیل پرونده دارند. در سال ۱۴۰۰ ما به ۲۰۰ پرونده رسیدیم. براساس مصوبه شورای شهر مترمربعی ۱۰ هزار تومان در یک روز برای این ون کافه ها هزینه محاسبه می‌شود. ( اگر یک ون کافه ۵ متر باشد، اجاره آن ۵۰ هزار تومان در روز می‌شود.)

بیگی با بیان اینکه براساس قواعد شهرداری گفتیم که ون کافه باید حتما خودرو باشد و نصب کانکس و کیوسک ممنوع است، تصریح کرد: بنابراین به آنها فرصت یکساله دادیم تا وضعیت خود را تبدیل به احسن کنند. هر منطقه با توجه به ویژگی خود این کار را شروع کرد. ون کافه ها بیشتر علاقه داشتند که در شمال شهر حضور پیدا کنند. از ابتدای سال ۱۴۰۰ سخت گیری را بیشتر کردیم. امروز ۳۸ ون کافه دارای مجوز هستند و این تعداد تا آخر ماه به ۵۹ مورد نیز خواهند رسید.

حضور ون کافه‌ها در ۹ منطقه تهران

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران با بیان اینکه ۹ منطقه تهران درگیر حضور ون کافه‌ها هستند، افزود: جلسات متعددی با وزارت اقتصاد گذاشتیم که مجوز ون کافه را به درگاه ملی مجوزها ببریم و آنهایی که در این درگاه مجوز می گیرند به سامانه شهرداری بیایند تا فضای کسب و کار به صورت عادلانه برای همه باشد. شهرداری هم براساس ملاحظات ترافیکی مکان‌هایی را مشخص می‌کند. هفته گذشته نامه ای به استاندارد زدیم تا استاندارد وضعیت ون کافه‌ها را تعیین کنند و از این طریق ایمنی تأمین شود البته گفته‌ایم که این استانداردها آنقدر سخت گیرانه نباشد که افراد نتوانند کار کنند؛ هیچ رویکرد ممانعتی نداریم و فقط می‌خواهیم ساماندهی را انجام دهیم.

او تأکید کرد: ون کافه مجاز یعنی وسیله‌اش استاندارد است، قوانین اصناف را رعایت می‌کند و در محلی قرار بگیرد که شهرداری مشخص کرده است. مجوزها را سه ماهه صادر می کنیم و ۳۸ نفر برای فصل پاییز مجوز داشتند. در رابطه با بازه زمانی مجوز باید بگویم که سه ماهه مجوز می‌دهیم چون بیم ایجاد حقوق مکتسبه می‌رود و شهر یک ظرفیت محدود دارد. مکان ون کافه ها در هر منطقه مشخص است و براساس ترافیک و موضوعات عابر پیاده دسته بندی می شوند. پیش بینی ما این است که در صورت ایجاد سامانه همه موارد قابل رصد است. لازم به ذکر است که برای مجوز هزینه ای دریافت نمی شود و تنها اجاره دریافت می شود.

بیگی با بیان اینکه تمام ون کافه های منطقه ۱ بدون مجوز هستند، گفت: در هر ناحیه شرکت حریم بان نیرو دارد و به شمارش ون کافه ها می پردازد. فراد برای گرفتن مجوز ون کافه به شهرداری منطقه مراجعه میکند و ما بعد از بررسی و دریافت هزینه،مجوز را معمولا در سه روز می دهیم.

فعالیت ۲۳۰۰ وانت بار در تهران

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه ۲ هزار و ۳۰۰ وانت در تهران فعال است که باید نظامند شود، افزود: نکته مهم این است که وانتی‌ها سیار قانونی نیستند. ما در ابتدای کار با وانتی‌هایی که سال‌ها در نقطه‌ای پارک شده‌اند،برخورد کردیم. در تهران یک نفر ۵۰ وانت دارد. از ۲ هزار و ۳۰۰ مورد، مردم نسبت به موقعیت ایستادن ۹۰۰ مورد شکایت کرده اند. این موارد را شناسایی کردیم و از طریق راهور قرار است که اخطار به آنها ارسال کند و حتی در برخی موارد راهور اعمال قانون هم کرده است.

بیگی توضیح داد: در خیابان امام خمینی در سمت جنوب غرب موارد حادی بودند که رفع شد اما می‌دانیم که این رفع موانع موقت است و باید مکان هایی را شناسایی کنیم و وانت‌ها را نظامند کنیم. اتحادیه باربری طرح خوبی آورده است تا هر وانتی که نظامند شد، دستگاه کارتخوان دریافت کند و در غیر اینصورت از امکانات محروم شوند. قرار است که دادستانی حکم کامل در مورد وانتی هایی که مزاحمت دارند، صادر کند. در خیابان امام خمینی و بیست متری افسریه نیز اقدامات جدی در حال پیگیری است. ۹۰۰ موردی که شناسایی شدند بیشتر در رابطه با مشکل گره ترافیکی نقش داشتند.

او در پاسخ به سئوالی در مورد نحوه مواجه با افرادی که در گوشه خیابان، موسیقی می‌نوازند، گفت: ما به مزاحمت های شغلی ورود میکنیم و مردم در این رابطه تماسی نگرفته اند.

مشاغلی که حضورشان در بازار بزرگ خطرناک است

او سپس به ساماندهی مشاغل در بازار اشاره کرد و گفت: در بازار سه موضوع داریم، تولید، توزیع و عرضه. تولید در بازار عاقلانه نیست چرا که بازار ظرفیت تولید ندارد. به همین دلیل املاک مسکونی به انبار و محل تولید تبدیل شده‌اند. چند صنف از نظر ایمنی خطرناک هستند، صنف تولیدکنندگان کفش دست دوز در اولویت ابتدایی است. سال گذشته در همین رابطه تفاهم نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی بستیم. صنف کفاش‌های دست دوز بیشترین آسیب را برای بازار دارند. در مرحله بعد تولیدکنندگان پوشاک نیز در حال پیگیری هستند. با توجه به اینکه تعداد زیادی از این صنف فعال هستند، از نظر ترافیکی مشکلاتی ایجاد می‌کنند. هدف ما این است که بازار به محلی برای نمایش نمونه کارها تبدیل شود.

بیگی ادامه داد: اگر بتوانیم تولید بازار را به اطراف تهران منتقل کنیم، وضعیت انبارها نیز مشخص می شود. ما نیازمند، نقش آفرینی تمام ذی نفعان هستیم تا این موضوع به نتیجه برسد، دولت به تنهایی نمی‌تواند کار را به پیش ببرد.

مترو تهران ۲۰ هزار دستفروش دارد

او در بخشی از صحبت‌هایش به موضوع شناسایی دستفروش ها در تهران پرداخت و گفت: مدل ثبت نام در سامانه شهرداری برای دستفروش‌ها نادرست بود و برای این موضوع به نتیجه رسیده ایم تا ثبت نام در درگاه ملی مجوزها انجام شود و شهرداری برای هر فردی ثبت کرده، محلی را مشخص کند، به عبارت دیگر افراد پس از ثبت نام از اتحادیه جواز کسب خواهند گرفت و براساس فضایی که در اختیار شهرداری است، نقاطی از شهر به آنها داده خواهد شد.نزدیک ۵۵ تا ۶۰ مورد روزبازار داریم و ۵ تا ۶ هزار نفر در این روزبازارهای شهرداری فعال هستند. در تمام تهران نزدیک به ۱۰ هزار دستفروش است و براساس آماری که شرکت مترو به طور تقریبی اعلام کرده است، نزدیک به ۲۰ هزار دستفروش در مترو وجود دارد، متأسفانه تعداد دستفروشان غیرواقعی مترو بسیاربالا است. در قزوین یک فردی بود که دستفروش استخدام میکرد و ۴۰۰ کارتخوان داشت. مافیای دستفروشی در مناطق شاید شناخته شده باشند اما اینگونه نیست که با این افراد به صورت نظامند برخورد شود.

ایجاد ۷ جایگاه سوخت در تهران

سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران با حضور خبرنگاران برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهری در رابطه با سرنوشت جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس گفت: در بحث ساخت جایگاه عرضه سوخت، ما کارگزار امور مناطق شدیم. ۷ جایگاه تا کنون۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و کمتر از دو ماه دیگر این جایگاه‌ها افتتاح خواهند شد.

در ادامه برنامه فردین رحمان‌نژاد معاون توسعه، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری شرکت ساماندهی در این رابطه توضیح داد: به طور کلی ۲۲ جایگاه سوخت کوچک مقیاس از سوی شرکت ساماندهی در حال پیگیری است و به جز ۷ موردی که در ماه‌های آینده افتتاح خواهند شد، ۵ مورد در مرحله رفع معارضین محلی، ۳ مورد در مرحله استعلام پخش اخذ و در مرحله اخذ سایر استعلامات، ۵ مورد در مرحله انتشار فراخوان و ۲ جایگاه بزرگ مقیاس در مرحله انتشار فراخوان هستند.

منبع: همشهری آنلاین