گروه شهری: شهردار تهران از آغاز به کار ساخت تونل صدر - نیایش و در دستور کار قرار گرفتن ساخت تونل امین حضور - امیرکبیر خبر داد.

محمد باقر قالیباف در حاشیه برگزاری نخستین همایش مسئولان ورزش شورایاری‌های محلات در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تونل توحید بدون تاخیر و براساس روز شمار اعلام شده افتاح می‌شود، گفت: با توجه به اینکه همواره در روزهای نخست مهرماه و آغاز سال تحصیلی ترافیک در معابر شهر بیشتر می‌شود، از همه مدیران پروژه خواسته‌ام تا تلاش کنند این پروژه را مقداری زودتر افتتاح کنیم، اما وعده ما به شهروندان همان 181 روز است.

وی همچنین از آغاز کار اجرایی پروژه‌های دیگری از جمله تونل صدر - نیایش خبر داد و افزود: تونل دیگری هم در سه راه امین حضور و امیر کبیر در دستور کار داریم که از زمان آغاز کار ظرف مدت 21 ماه به اتمام می‌رسد و کار طراحی آن انجام شده است.

قالیباف درباره اقدامات شهرداری در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یک سالن در شمال شهر و یک سالن از فرهنگسرای بهمن را در جنوب شهر پیش‌بینی کردیم تا نامزدهای انتخابات بتوانند تجمعات خود را در این سالن‌ها برگزار کنند.

وی اضافه کرد: نامزدها برای استفاده از این امکان می‌توانند سالن‌ها را از شهرداری اجاره کنند.شهردار تهران در ادامه موضوع ورزش را یکی از دغدغه‌های شهرداری دانست و گفت: در 4-3سال گذشته همه شهروندان حتما در ابعاد مختلف دیده‌اند که ما در حوزه ورزش همگانی و دسترسی برای آقایان و بانوان و در سطوح سنی مختلف اقدامات خوبی را انجام دادیم که طبیعتا این رشد امسال هم با همان شتاب ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تا 2 ماه آینده 2 استادیوم ورزشی که بیشتر از 10 هزار نفر ظرفیت خواهند داشت، در جنوبی‌ترین نقطه شهر در مناطق 18 و 19 افتتاح می‌شوند.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تولی‌گری شهرداری در حوزه ورزش همگانی، بیان کرد: در برنامه سوم و چهارم، چنین موضوعی وجود دارد و اخیرا نیز در مصاحبه‌ها شنیدم که سازمان تربیت بدنی اعلام کرده که آماده واگذاری ورزش‌های همگانی به شهرداری‌ها هستیم که شهرداری به‌طور کامل این آمادگی را دارد و فکر می‌کنم که این تجربه خوبی برای شهرداری هم باشد.

هفته‌ای 25 میلیارد تومان هزینه نگهداشت شهر تهران

شهردار تهران در نخستین همایش مسئولان امور ورزش شورایاری‌های محلات تهران که با حضور تنی چند از اعضای شورای شهر تهران، مشاور عالی شهردار و رئیس سازمان ورزش شهرداری برگزار شد نیز گفت: بر این باورم که باید شورایاری‌ها هر روز اختیارات بیشتری بگیرند و شهرداران کلانشهرها را نیز باید مردم انتخاب کنند و به هر شکل ممکن باید دولت‌های محلی تقویت شوند و ما برای تحقق این امر همه تلاش خود را می‌کنیم.

محمد باقر قالیباف، خطاب به شورایاران و مسئولان ورزش شورایاری‌ها، بیان داشت: کار مهم و حساسی را در تاریخ سیاسی و اداری کشورمان آغاز کردیم و این کار آنقدر مهم است که اگر کوچک‌ترین خطایی در آن صورت گیرد، به تاریخ کشورمان خیانت کرده‌ایم.وی افزود: در چند سال اخیر راهی را در شهرداری شروع کردیم که باید منجر به شکوفایی و کارآمدی و پیشرفت همراه با عدالت در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی شود.

قالیباف خاطر نشان کرد: در 30سال اخیر، هم در حوزه عقل ابزاری و هم در حوزه عقل نظری در این موضوع تلاش کرده‌ام و به این نتیجه رسیدم که کشور نمی‌تواند دروازه‌های توسعه و پیشرفت را فتح کند مگر آنکه مدیران و مجموعه حاکمان و تصمیم‌گیران بر این باور باشند که در همه امورات تصدی‌گری را رها کنند و به امور تولی‌گری بپردازند که این کار تفسیر جمله امام(ره) نیز هست که کارمردم را به‌خودشان واگذار کنید، اما نمی‌دانم چرا کار مردم را می‌بندیم و می‌خواهیم خودمان انجام دهیم.

وی خطاب به شورایاران با تاکید بر اینکه حق خطاکردن در این زمینه نداریم، گفت: در ابتدای این کار هستیم و نیاز به تمرین داریم و باید گام به گام پیش برویم تا به کلانشهرهای دنیا برسیم.

شهردار تهران با بیان اینکه مردم باید یاد بگیرند که کارهای مربوط به‌خودشان را خودشان حل کنند، افزود: امروز می‌خواهیم زمین چمن را اداره کنیم اما در آینده نزدیک اداره آموزش و پرورش و دانشگاه را نیز باید مردم انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نتوانید امروز زمین‌های چمن را اداره کنید، فردا دانشگاه، مدرسه، آب و فاضلاب و غیره را به دست‌تان نمی‌دهند و همین طور ما را کوتاه قد، کم ظرفیت و کم‌آگاهی نگه می‌دارند و در این صورت نمی‌توان جهش کرده و خواست مقام معظم رهبری را که پیشرفت و عدالت است محقق کرد.

شهردار تهران تصریح کرد: ما در تهران آماده‌ایم که دولت ورزش همگانی را به شهرداری بدهد و خودش دخالت نکند و شهرداری نیز آن را به مردم بدهد.

وی با بیان اینکه حداقل 25میلیارد تومان در هفته فقط هزینه نگهداشت تهران است و باید سعی کنیم تا این هزینه‌ها کاهش یابد، بیان داشت: باید به دور از افراط و تفریط در این زمینه گام برداریم و اداره سالن‌ها نیز به‌گونه‌ای باشد که سالن بتواند از هزینه خودش برای خودش هزینه کند و هزینه‌های اساسی را شهرداری بدهد.