همشهری آنلاین: خبرگزاری مهر نتایج یک نظرسنجی در مورد عملکرد شهرداران تهران را منتشر کرد. براساس این نظرسنجی احمدی نژاد مردمی ترین، قالیباف کار آمدترین و کرباسچی عمرانی ترین شهرداران ده سال گذشته پایتخت بوده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مرکز معتبر ملی فعال در زمینه نظر سنجی طی مهر ماه گذشته طرح سراسری افکار سنجی از شهروندان پایتخت را در مورد عملکرد سه تن از شهرداران دهه اخیر تهران یعنی اقایان کرباسچی ، احمدی نژاد و قالیباف انجام داد.

بر اساس میانگین ارزیابی شهروندان از یازده معیار مطرح شده قالیباف، احمدی نژاد و کرباسچی به ترتیب بالاترین نمره ها را کسب کرده اند و از نظر امتیازات فردی نیز احمدی نژاد مردمی ترین، کرباسچی عمرانی ترین و قالیباف کارامدترین شهردار دهه اخیر پایتخت معرفی شده اند.

گزارش خبرگزاری مهر حاکی است، نتایج این نظر سنجی گرایش ها و انتظارات شهروندان تهرانی را از مدیریت شهری نمایش می دهد و تحلیل آن می تواند در تخمین رویکرد مشارکتی مردم در سومین دوره انتخابات شوراها در 24 آذر موثر باشد.

جامعه آماری این نظر سنجی حدود 17000 نفر از شهروندان 28 سال به بالای تهرانی است که از میان آنها 59.3 درصد مرد، 38 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، 88 درصد ساکنان مناطق 22 گانه تهران، 77.3 درصد متاهل و میانگین درآمد ماهانه آنها 335 هزار تومان بوده است.

از جمله نکات مورد توجه این نظر سنجی اشاره به مدت زمان مدیریتی شهرداران فوق است. بدین معنی که اولا افراد 28 سال به بالا جامعه هدف بوده اند تا قادر به ارزیابی دوره مدیریت کرباسچی باشند و ثانیا دلیل انتخاب این سه نفر اینگونه ذکر شده که کرباسچی با حدود 9 سال بیشترین دوره مدیریت شهرداری را عهده دار بوده، بعد از وی احمدی نژاد با حدود 30 ماه در رتبه دوم بوده و قالیباف نیز با حدود 14 ماه تصدی شهرداری پایتخت در این نظر سنجی ارزیابی شده است. بدین ترتیب ارزیابی های ارائه شده از شهروندان را باید در تناسب با دوره مدیریت هر یک از شهرداران فوق تحلیل نمود.

خلاصه ارزیابی ها:

در خصوص آگاهی و مشارکت پاسخگویان نتایج نشان می دهد که اکثر پاسخگویان یعنی 75.6 درصد اساسا از زمان برگزاری سومین دوره انتخابات شورای شهر و روستا آگاهی نداشته و از میان کسانی هم که خود را آگاه می دانسته اند تنها 56.7 درصد به ماه آذر به عنوان ماه برگزاری انتخابات اشاره داشته اند.

این مهم وظیفه رسانه های جمعی و مدیران انتخابات برای تحقق مشارکت حد اکثری و حضور شاداب و آگاهانه گروهها ، نامزدها و مردم را دو چندان می کند.

در رابطه با آگاهی مردم و شناخت آنها از اعضای فعلی شورای شهر تهران نیز مهدی چمران با 42.5 درصد و رسول خادم با 32.4 درصد در رتبه های اول و دوم قرار دارند و سایر نفرات فاصله زیادی با این افراد دارند.

در رابطه با شیوه های مورد استفاده پاسخگویان برای آگاهی از صلاحیت های نامزدهای انتخاباتی ، صدا و سیما ، تبلیغات انتخاباتی خود کاندیداها ، رسانه ها و شناخت فردی و مطالعه سوابق افراد مد نظر شهر وندان تهرانی بوده است.

نتایج دیگر نظر سنجی نشان می دهد که شهروندان برای اداره امور شهری و به عنوان مهمترین شاخصه کاندیداها بر تخصص و سوابق روشن کاری و اجرایی تاکید کرده اند.
همچنین بر این اساس اکثر پاسخگویان چهره های مستقل و سرشناس فرهنگی و اجتماعی را بر چهره ها و گروههای سیاسی ترجیح می دهند. ضمن اینکه گروههای اصولگرا اقبال بسیار افزون تری از رقیبان اصلاح طلب خود دارند.

همچنین در جمع بندی نقاط قوت و ضعف هر یک از شهرداران فوق از دیدگاه شهروندان پایتخت نتایج زیر به دست آمد:

1- مهمترین نقطه قوت کرباسچی انجام طرحهای زیر بنایی و عمرانی وسیع ، برنامه ریزی و استفاده از مشاوران متخصص ؛ و مهمترین نقطه ضعف وی منفعت گرایی و رواج سوء استفاده از بیت المال ، بی توجهی به نیازهای اقشار آسیب پذیر و عدم رعایت عدالت اجتماعی ارزیابی شده است.

2- مهمترین نقطه قوت احمدی نزاد مردمی بودن، ارتباط مستقیم با مردم و توجه به خواسته های آنها و مهمترین نقطه ضعف وی نیز دادن وعده های فراوان و عمل نکردن به شعارها بوده است.

3- مهمترین نقطه قوت قالیباف نیز مدیریت قوی و استفاده از مشاوران لایق، رویکرد مدرن و اجتماعی و همچنین شتاب و رسیدگی به شهر و آبادانی آن ؛ و مهمترین نقطه ضعف وی نیز عمل نکردن به موقع به وعده ها ارزیابی شده است.

در خصوص مهمترین اولویت اقدامات شهرداری در آینده 16.8 درصد به حل معضل ترافیک و 6.4 درصد رسیدگی به اقشار آسیب پذیر  اشاره داشته اند و کاهش آلودگی هوا ، رسیدگی به وضع حمل و نقل و نظافت شهر در رتبه های بعدی اولویت ها بوده اند.

همچنین از پاسخگویان پرسیده شد که اگر با انتخاب شهردار به طور مستقیم با رای مردم موافقند احتمال رای خود را به سه گزینه یاد شده اعلام کنند. نتیجه بررسی ها حاکیست محمد باقر قالیباف با 37.4 درصد احتمال زیاد، 33.1 درصد تاحدودی و 17.8 درصد در حد کم اولین گزینه انتخابی شهروندان خواهد بود.

احمدی نزاد با فاصله کمی از قالیباف در رده دوم قرار دارد. و کرباسچی با 29.3 درصد احتمال رای زیاد نفر سوم است.

در مورد ویژگی های شخص شهردار نیز اکثر پاسخگویان تخصص و آگاهی و نیز سوابق اجرایی و کاری روشن را در اولویت دانسته اند.

جزئیات نظر سنجی:

رهیافت نهایی این نظر سنجی در خصوص عملکرد سه شهردار تهران : غلامحسین کرباسچی، محمود احمدی نژاد، و محمدباقر قالیباف در یازده آیتم مهارت وتخصص و کاردانی؛ تعهد کاری ؛ توجه به اقشار آسیب پذیر؛ احترام به حقوق شهروندان؛ رسیدگی و سروسامان دادن به امور شهری؛ پاسخگویی در زمینه انجام طرح و پروژه های جدید شهری؛ پاسخگویی در زمینه اعمال مدیریت مناسب و کارآمد جهت اداره شهر؛ بهره گیری از نیروهای متخصص و کاردان؛ توجه به حل معضلات شهری؛ اطلاع از نیازهای اساسی شهروندان و رسیدگی به مشکلات انها و عمل به وعده ها و برنامه های اعلام شده چنین است:

با ملاحظه نتایج این نظرسنجی در بخش مهارت وتخصص و کاردانی ، غلامحسین کرباسچی با 64.4 درصد در حد بسیار خوب، محمود احمدی نژاد با 54.4 درصد و محمد باقر قالیباف با 3.51 درصد در حد خوب ارزیابی شده است.

در خصوص کسانی که در این زمینه ارزیابی بد و بسیار بدی داشته اند نیز به ترتیب بیشترین درصد به محمود احمدی نژاد با 14 درصد ، غلامحسین کرباسچی با 13.7 و محمد باقر قالیباف با 13 درصد اختصاص دارد .

در بخش تعهد کاری ، نتایج حاصله حاکی از این است که 72.4 درصد پاسخگویان  از تعهد کاری کرباسچی ارزیابی کم و بیش خوب و 27.7 درصد هم ارزیابی کم و بیش بدی داشته اند . در رابطه با احمدی نژاد نیز ارزیابی 85.1 درصد کم و بیش خوب است ، اما این میزان در رابطه با قالیباف به میزان 84.8 درصد می رسد .

در بخش توجه به اقشار آسیب پذیر، ملاحظه نتایج نشان می دهد که از میان پاسخگویان مورد بررسی ، به ترتیب ارزیابی 53، 83، و 66.1 درصد از عملکرد کرباسچی، احمدی نژاد و قالیباف کم و بیش خوب و ارزیابی 46.9 درصد پاسخگویان از عملکرد کرباسچی کم و بیش بد است . این میزان  در میان کسانی که از دو شهردار دیگر نیز ارزیابی کم و بیش بدی دارند نیز در خصوص احمدی نژاد به 17 درصد و قالیباف به 39.9 درصد می رسد .

در رابطه با عملکرد شهرداران یاد شده در زمینه احترام به حقوق شهروندان به نظر 6/39 درصد پاسخگویان عملکرد کرباسچی خوب و بسیار خوب و به نظر 22.8 درصد بد و بسیار بد بوده است.

در رابطه با عملکرد احمدی نژاد نیز 57.7 درصد عملکرد آن را خوب و بسیار خوب و 14.6 درصد هم بد و بسیار بد ارزیابی کرده اند. به نظر 49.5 درصد نیز در این زمینه عملکرد قالیباف را خوب و بسیار خوب و به  نظر 14.9 درصد نیز بد و بسیار بد بوده است.

در بخش رسیدگی و سرو سامان دادن به امور شهری ارزیابی 57.9 درصد از پاسخگویان از عملکرد کرباسچی در این زمینه خوب و بسیار خوب و اما از نظر 14.1 درصد بد و بسیار بد بوده است.

این ارزیابی درباره احمدی نژاد نیز به گونه ای است که 5/51 درصد عملکرد وی را خوب و بسیارخوب و 13.8 درصد نیز بد و بسیار بد ارزیابی کرده اند. عملکرد قالیباف نیز از نظر 57 درصد پاسخگویان خوب و بسیار خوب و 10.6 درصد هم بد و بسیار بد است. در این بخش غلامحسین کرباسچی و محمد باقر قالیباف بالاترین میانگین ها را داشته اند.

از میان پاسخ های ارائه شده و عملکرد شهرداران در زمینه انجام طرحها و پروژه های جدید شهری نتایج حاصله حاکی از آن است که عملکر کرباسچی به نظر 4/63 درصد پاسخگویان در زمان خود خوب و بسیار خوب و به نظر 12.2 درصد بد و بسیار بد بوده است. به نظر 47.7 درصد عملکرد احمدی نژاد در این زمینه خوب و بسیار خوب و از نظر 15.4 درصد بد و بسیار بد بوده است.

نظر پاسخگویان در رابطه با عملکرد قالیباف به گونه ای است که عملکرد وی را 56.3 درصد خوب و بسیار خوب و 11.6 درصد بد و بسیار ارزیابی کرده اند. با توجه به نتایج فوق عملکرد احمدی نژاد نسبت به دو شهردار دیگر در این بخش در حد پایین تری است و قالیباف در رتبه اول این بخش قرار دارد.

نتایج حاصله ارزیابی پاسخگویان از عملکرد شهردار تهران در زمینه اعمال مدیریت مناسب و کارآمد جهت اداره شهر بدین شرح است : در میان سه شهردار یاد شده شهردار فعلی تهران بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده است. به نظر 52.1 درصد عملکرد کرباسچی خوب و بسیار خوب و 17.1 درصد نیز بد و بسیار بد بوده است.

این ارزیابی در رابطه با محمود احمدی نژاد هم 51.2 درصد از افراد دارای ارزیابی خوب و بسیار خوب و 15.4 درصد دارای ارزیابی بد و بسیار بد اختصاص دارد. در خصوص قالیباف نیز 52.5 درصد عملکرد وی را خوب و بسیار خوب و 12.3 درصد بد و بسیار بد دانسته اند.

از میان 1042 پاسخگوی مورد بررسی دررابطه با عملکرد کرباسچی در زمینه بهره گیری از نیروهای متخصص و کاردان 53.8 درصد عملکرد وی را خوب و بسیار خوب و 17.4 درصد بد و بسیار بد ارزیابی کرده اند. از نظر 48.1 درصد از پاسخگویان نیز عملکرد احمدی نژاد را در این زمینه خوب و بسیار خوب و به نظر 18.2 درصد نیز بد و بسیار بد بوده است.

در خصوص کارایی قالیباف، ارزیابی 48.7 درصد خوب و بسیار خوب و 19.1 درصد بد و بسیار بد بوده است. با توجه به نتایج فوق از نظر پاسخگویان در این زمینه عملکرد کرباسچی و پس از آن قالیباف بهتر از احمدی نژاد بوده است.

در زمینه عملکرد سه شهردار منتخب شهر تهران در بعد توجه به حل معضلات شهری 2/45 درصد پاسخگویان عملکرد کرباسچی را در این زمینه خوب و بسیار خوب و 22 درصد بد و بسیار بد ارزیابی کرده اند. در خصوص عملکرد احمدی نژاد 47.2 درصد ارزیابی خوب و بسیار خوب و 18 درصد ارزیابی بد و بسیار بدی داشته اند.

در این زمینه ارزیابی پاسخگویان درباره قالیباف هم به گونه ای است که 47.6 درصد ارزیابی خوب و بسیار خوب و 17.7 درصد نیز ارزیابی بد و بسیار بد دارند. با توجه به نتایج حاصله می تواند گفت اگر عملکرد هر سه شهردار به هم نزدیک است اما عملکرد شهردار فعلی تهران از دو شهردار قبلی بهتر است.

در میان سه شهردار مورد بحث عملکرد محمود احمدی نژاد در رابطه با نیازهای شهروندان و رسیدگی به مشکلات آنها محمود احمدی نژاد ارزیابی بهتری را به خود اختصاص داده است. در این بخش به نظر 47.3 درصد عملکرد وی خوب و بسیار خوب بوده است.

پس از آن بالاترین مربوط به قالیباف است که 43.2 درصد عملکرد وی را خوب و بسیار خوب ارزیابی کرده اند. غلامحسین کرباسچی نیز به نظر پاسخگوی 34.9 درصد عملکرد خوب و بسیار خوبی داشته است.

در خصوص عمل به وعده ها و برنامه های اعلام شده از نظر 36.3 درصد پاسخگویان عملکرد کرباسچی خوب و بسیار خوب از نظر 40.8 درصد عملکرد احمدی نژاد بسیار خوب و خوب و همچنین در این زمینه 37.9 درصد عملکرد قالیباف را خوب و بسیار خوب ارزیابی کرده اند.

علاوه بر این، در میان کسانی که عملکرد این سه شهردار را بد و بسیار بد دانسته اند 28.9 درصد به غلامحسین کرباسچی، 25.4 درصد محمود احمدی نژاد و 23.5 درصد نیز به شهردار فعلی تهران اختصاص دارد.

چکیده شاخص ها:

با توجه به میانگین ارزیابی های بالا و از جمع نمره متوسط 20 ، محمد باقر قالیباف نمره 14.76، محمود احمدی نژاد نمره 14.29 و غلامحسین کرباسچی نمره 14.32 را به خود اختصاص داده اند.

مهمترین اولویت اقدامات شهرداری تهران:

به گزارش "مهر" نتایج اظهار نظر پاسخگویان درباره مهمترین اقداماتی که باید در اولویت اول شهرداری تهران قرار گیرد نشان می دهد که حل مشکل ترافیک با 16.8 درصد، رسیدگی به اقشار کم درآمد و محروم جامعه با 6.4 درصد، نظافت شهر با 5.5 درصد، رسیدگی به وضعیت شهر با 5.1 درصد، زیباسازی و رسیدگی به ظاهر شهر با 4.7 درصد و ترمیم و بهسازی معابر عمومی و رسیدگی به وضعیت حمل و نقل عمومی با 4.6 درصد بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند.