همشهری - محمد سرابی: تصاویر منتشر شده نشان میدهد که برخی معلولان برای ورود و خروج در ایستگاههای مترو دچار مشکل هستند. اما اصل ماجرا چیست؟
برخی ایستگاههای مترو که در سالهای گذشته ساخته شدهاند، دچار کمبود تجهیزاتی مانند آسانسور هستند و به همین دلیل امکان ورود به آنها با استفاده از صندلی چرخدار به سختی انجام میشود. بهگفته مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در ایستگاههای قدیمی مترو، فضای کافی برای آسانسور در نظر گرفته نشده و در برخی از ایستگاهها نیز آسانسورها بهدلیل مشکل دریافت مجوز استاندارد، فعال نیستند. با این حال حجم مناسبسازی که از سوی شهرداری تهران اجرا شده، قابل توجه است.
۱۵۵ ایستگاه مترو در پایتخت
او در این خصوص با بیان اینکه ۹۲ ایستگاه معادل ۶۰ درصد در خطوط هفت گانه به امکاناتی چون آسانسور، خطوط بساوایی، نشانه، علائم و میلههای دستگرد ویژه معلولان تجهیز شده است، میگوید: خط ۵ از منظر پوشش هر دو سکو توسط آسانسور با میزان ۹۲درصد، خط یک با ۶۲ درصد و خط۲ با ۵۹ درصد، مناسبترین خطوط برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت است.
بیشتر بخوانید:آشنایی با مختصات خطوط مترو تهران
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران میگوید: همه ۱۳ ایستگاه خط ۵، دارای سطح شیبدار در ورودی ایستگاه هستند؛ همچنین همه ایستگاههای واقع شده در این خط، در هردو آسانسور دارند و تنها آسانسور ایستگاه شهید سلیمانی تحویل داده نشده است؛ همچنین از مجموع ۳۲ ایستگاه واقع شده در خط یک متروی تهران نیز ۲۰ ایستگاه دارای آسانسور است که دسترسی آسانسور ۶ ایستگاه آن به یک سکو فراهم شده است. ایستگاه پالایشگاه نیز فقط در تراز سالن فروش دارای آسانسور است و ۱۹ ایستگاه شامل ایستگاههای کهریزک، شهید مفتح، حرم مطهر امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، شاهد، باقرشهر، قیطریه، پالایشگاه، تجریش، شهرری، سعدی، علیآباد، شهدای هفتم تیر، جوانمرد قصاب، دکتر شریعتی، شهید بخارایی، قلهک، پایانه جنوب، امام خمینی(ره) و شوش در این خط دارای رمپ و یا ورودی همسطح است.
بهگفته این مقام مسئول، در اجرای طرح مناسبسازی ایستگاهها، نابینایان نیز مورد توجه قرار گرفتهاند و در مجموع مسیر ویژه آنها در خط یک و ۲ با ۶۸ درصد، خط۳ با ۴۴درصد، خط ۴ با ۶۵درصد، خط ۵ با ۳۳درصد، خط ۶ با ۶۰درصد و خط ۷ با ۶۲ درصد اجرا شده است.