تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۳

همشهری آنلاین: اسلام شناس و شرق شناس مسلمان دانشگاه وین اتریش تاکید کرد:

 ماخواهان به رسمیت شناخته شدن حق حجاب زنان مسلمان در اروپا و رفع رفتار تبعیض علیه پوشش زنان مسلمان در نگاه غرب هستیم.

لیزا لاته (جمیله زهرا) 26 اردیبهشت در حاشیه همایش بین‌المللی حقوق بشر در دانشگاه مفید قم در گفتگو با ایرنا، حجاب زن مسلمان را سمبل آگاهی دین اسلام نسبت به حقوق زنان دانست.

وی افزود: اگرچه از دیدبعضی منتقدان، دین تنها باید به آیین عبادت محدود شود اما اسلام دین جامع و پاسخگو در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی است.

وی برخورد تبعیض آمیز برخی کشورها و نگاه فمنیست‌های افراطی را نسبت به مقام زن نشانه برداشت غلط آنها از مفاهیم و عدم شناخت ارکان بنیادین دین اسلام توصیف کرد.

وی گفت: آنها باید بدانند اگر اسلام نیز تنها به نماز و معرفت توجه می‌کرد و یک دین عبادی بود، تفاوتی با سایرادیان نداشت اما به دلیل جامعیت این دین و عدالت خواهی همه جانبه آن است که ما شاهد افزایش روز افزون پیروان این آیین هستیم.

این محقق اسلام شناس با اشاره به نقش جمهوری اسلامی به عنوان نماد دموکراسی اسلامی درجهان اظهارداشت: 40 سال پیش جایگاه دین اسلام و مساله حجاب زنان چندان مورد توجه جهانیان نبود اما ظهور نظام دموکراسی جمهوری اسلامی در برابر نظام دموکراسی لیبرال غرب، این حق از دست رفته را دوباره احیا کرد.

وی گفت: دید غرب به زن تنها به عنوان یک ابزار تبلیغی است که برای تحقق مقاصد اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد که این دید نسبت به جایگاه زنان هرگز در شاکله دین اسلام قرار نمی‌گیرد.

وی همچنین به تبلیغات و سو گیری سیاسی بعضی از کشورهای غربی علیه ایران اشاره کرد وافزود: ما شاهدبرخی تغییرات درعقاید دینی تعدادی از کشورها مسلمان به عنوان یک حرکت مدرن دردین اسلام هستیم که آنچنان مورد توجه و تبلیغ قرار می‌گیرد که گویا هرگز در دین اسلام وجود نداشته درحالی که این مسایل از عقاید ریشه‌ای اسلام بوده که از زمان پذیرش اسلام در ایران مورد اجرا قرار گرفته است.

وی ممنوعیت تعدد ازدواج برای مردان بدون اجازه همسر و حق درخواست طلاق از سوی زن را نمونه‌ای از قوانین جدید برشمرد که به عنوان کانون خانواده مدرن چندسالی است درکشورهای تونس و مصر به اجرا درآمده است.

وی تصریح کرد: درکشور اتریش هیاتی روی کار آمده است که در جهت رفع تبعیض نژادی بخصوص درمورد حجاب زنان مسلمان و عدم تبعیض کاری در این خصوص توانسته است اقدمات موثری انجام دهدکه بایدبکوشیم چنین نهادهای را درتمام کشور های اروپایی نیز تاسیس کنیم.