به گزارش همشهری، همسایگان شمالی به دنبال فعالسازی کریدورهای ریلی ایران و دسترسی به آبهای گرم هستند و در سازمان شانگهای نیز استفاده از کریدورهای بینالمللی با نقشآفرینی ایران طرفداران زیادی دارد؛ به همین دلیل است که در دولت، حساب ویژهای روی کریدورها شده و رئیس دولت بر ضرورت تسریع در اجرای پروژههای ریلی تأکید میکند.
ضربالاجل برای رشت – کاسپین
پروژه ریلی رشت – کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر، با اتصال بندر کاسپین در شهر انزلی به شهر رشت و شبکه ریلی سراسری، یکی از مسیرهای دسترسی ریلی شمال – جنوب از خاک ایران را فعال میکند. مسیری که میتواند حمل در تجارت ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر را تسهیل کند و هزینه آن را کاهش دهد.
بر اساس آخرین اطلاعات، این پروژه در بخش زیرسازی، ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از کل مسیر ۳۵ کیلومتری آن، ریلگذاری ۲۵ کیلومتر به انجام رسیده است. در شرایط فعلی، دولت باید برای ریلگذاری ۱۰ کیلومتر باقیمانده از مسیر از ایستگاه پیربازار رشت تا بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی برنامهریزی کند و رئیس دولت سیزدهم، تلاش بیشتر مسئولان برای تکمیل و بهرهبرداری از این مسیر تا پایان سال ۱۴۰۲ را ضروری دانسته است.
رفع موانع حقوقی پروژه رشت-آستارا
یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در نشست تسریع در تکمیل پروژههای کلان کشور، مشکلات و مسائل خصوصی در پروژه رشت – آستارا بود که رئیسجمهوری، وزیر راه و شهرسازی را مأمور کرد تا با همکاری و مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری مشکلات و موانع حقوقی پیش روی پروژه رشت-آستارا را برطرف و اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای پروژههای چابهار-خاش، بیرجند-یونسی، میانه-اردبیل و نیز کرمانشاه-اسلامآباد انجام دهد.
همچنین در این نشست با توجه به گزارش ارائه شده درباره افتتاح ناقص خط آهن یزد-اقلید پیش از تکمیل طرح در آخرین روزهای دولت قبل، رئیسی خواستار تسریع در تخصیص منابع لازم برای تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه تا پایان سال جاری شد.
تسریع پروژهها با رعایت کیفیت
رئیس در بخش دیگری از نشست، با تأکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریعالسیر مشهد-تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حملونقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علی ابن موسیالرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تأکید کرد.
رئیسجمهور ضمن تصریح بر اهمیت سرعت بخشی به اجرای این پروژهها بهمنظور بالفعل کردن ظرفیتهای ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیر راههای ترانزیتی منطقهای و بینالمللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرحها نیز تأکید کرد.
تکمیل جورچین ایران راه
در بخشی از این نشست، وزیر راه و شهرسازی به تشریح اقدامات موردنیاز برای تأمین مالی مؤثر برای تکمیل و اجرای شبکههای ریلی و ضرورت اولویتدهی به تخصیص اعتبارات موردنیاز پرداخت.
بحث درباره راهکارهای پیشنهادی برای تأمین ریل موردنیاز در داخل کشور برای سرعت بخشی به اجرای این پروژهها و همچنین ارائه خلاصهای از آخرین مذاکرات با شرکای خارجی جهت تسریع در اجرای این پروژهها، مهمترین محورهای گزارش وزیر راه و شهرسازی بود.
پس از این نشست، وزیر راه و شهرسازی در فضای مجازی اعلام کرد: با تأکید رئیسجمهور در جلسه بررسی پروژههای اولویتدار حوزه ریلی در راستای تحقق ابتکار ایران - راه، تکمیل طرحهای زیرساختی کریدوری تسریع میشود.
وی اظهار کرد: پروژههای ریلی میانه- اردبیل و رشت- کاسپین و پروژه ناتمام راهآهن یزد -اقلید در سریعترین زمان ممکن به بهرهبرداری خواهد رسید.