همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه 4 خرداد در گفت وگو با خبرنگاران به تشریح سیاست‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل پرداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به لغو سفر وزیر خارجه‌ ایتالیا به تهران از هماهنگی وزیران خارجه ایران و ایتالیا برای اعزام فرستاده‌ای از طرف این کشور برای تنظیم وقت دیگری برای سفر فراتینی به تهران خبر داد.[لغو سفر وزیر خارجه ایتالیا]

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی و با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد دلایل لغو سفر فراتینی به تهران، گفت: سفر وزیر خارجه ایتالیا به درخواست طرف ایتالیایی و در جهت تبیین برنامه‌های ایتالیا در میزبانی برای کنفرانس افغانستان در حاشیه‌ اجلاس گروه هشت صورت گرفته بود که در این زمینه جمهوری اسلامی ایران نیز پروتکل خاص خود را داشت و بر این اساس قرار بود وی در سمنان با رئیس جمهوری دیدار کند که این مسئله قبلا هم سابقه داشته است.

وی ادامه داد: طرف ایتالیایی مخیر بود که اگر به ایران می‌آمد به سمنان برای دیدار با رئیس جمهوری می‌رفت وگرنه سفر می‌توانست پس از آن انجام گیرد.

به گفته‌ سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، این انتخاب با طرف ایتالیایی بود که طی تماسی تلفنی با وزیر خارجه‌ کشورمان مقرر شد فرستاده‌ای را به تهران بفرستند و وقت دیدار بعدی تنظیم شود.

قشقاوی همچنین از ارتباط لغو این سفر به بحث انتخابات و نیز آزمایش موشک سجیل را رد کرد و گفت: طرف ایتالیایی با علم به اینکه انتخابات ما در چه تاریخی صورت می‌گیرد هیات مقدماتی خود را فرستاده بود و در زمینه‌ موشک نیز این اقدامات بر مبنای راهبرد دفاعی کشورمان صورت می‌گیرد و هیچ کشور مستقلی برنامه‌های دفاعی خود را تحت تاثیر سایرین قرار نمی‌دهد.

وی به ایتالیا توصیه کرد: اگر می‌خواهد دیپلماسی پیش‌تازی با توجه به تاریخ و تمدن بزرگ مردم ایتالیا در منطقه داشته باشد باید مستقل تصمیم بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان همچنین خاطر نشان کرد: بند زدن بحث سفر به بحث‌های دیگر هیچ موضوعیتی ندارد و ما موضع استغناء و مستقل خودمان را داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد اظهارات اخیر دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی مبنی بر امکان حل شدن مسائل جزایر ایرانی با امارات در قالب این سازمان، گفت: تنها در این زمینه موضوع جزیره‌ ابوموسی مطرح است که این مسئله نیز به صورت دوجانبه قابل حل است و هر گونه دخالت طرف خارجی و یا کشور و سازمان دیگر موضوعیتی ندارد.

وی ادامه داد: آنچه که وزیر خارجه‌ امارات نیز در مورد گفت‌وگوها اعلام کرده قبلا نیز وجود داشته و می‌تواند ادامه یابد.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد بحث مذاکره‌ ایران و آمریکا پرسید که وی در پاسخ، گفت: ما اظهاراتی که طرف آمریکایی داشته است را به دقت و احترام‌آمیز رصد کرده و ارزیابی می‌کنیم، اما مهم این است که محتوای عمل آن‌ها چیست و در عمل چه اتفاقی روی می‌دهد.

قشقاوی همچنین از ارسال دعوت‌نامه‌ رئیس جمهوری روسیه به دکتر احمدی‌نژاد برای شرکت در اجلاس سران شانگهای در این کشور خبر داد و اضافه کرد: ایران عضو ناظر و فعال سازمان همکاری‌های شانگهای است و همراهی با آن مورد اهتمام جمهوری اسلامی ایران بوده و موضوع دعوت‌نامه نیز با نظر مثبت در دست بررسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، در ادامه با اشاره به اینکه در نشست روز گذشته‌ روءسای جمهور ایران و پاکستان دو طرف به توافق نهایی در زمینه صادرات گاز به پاکستان دست یافته‌اند، اظهار داشت: علاوه بر توافقنامه صادرات گاز روز گذشته چارچوب همکاری بین‌الدولی بین ایران و پاکستان مورد امضاء قرار گرفت. ضمن اینکه راه برای حضور کشور سومی در این قرارداد بسته نیست و آن‌ها می‌توانند بعدا به قرارداد خط لوله بپیوندند.

وی همچنین ارتباط قرارداد خط لوله‌ صلح و آزمایش موشک سجیل را رد کرد و گفت: خط لوله‌ صلح مدت‌ها در حال مذاکره بوده و مسئله‌ اقتصادی است در حالی که عمده‌ توان دفاعی ما مبتنی بر توانمندی‌های ملی و بومی است و حاصل تلاش ایرانیان علم‌پرور است.

قشقاوی ادامه داد: هنوز سنگرهای بزرگ علمی بسیاری است که جوانان ما می‌توانند بدون اتکاء به دیگری آن را فتح کنند و موشک سجیل نیز در چارچوب تحقق حدیث پیامبر (ص) اسلام مبنی بر این است که اگر علم در ستاره‌ ثریا باشد ایرانیان به آن دست می‌یابند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، همچنین ابراز امیدواری کرد: با توجه به نشست روز یکشنبه سه جانبه‌ ایران، پاکستان و افغانستان میوه‌ ارزشمند صلح و آرامش از درخت توافق دیروز به نفع ملت‌های منطقه باشد.

قشقاوی اضافه کرد: افزون بر این قرارداد اعلامیه‌ ‌‌٢٤ بندی میان تهران، افغانستان و پاکستان به امضاء رسید که امیدواریم حاصل این اجلاس مهم بتواند نمونه‌ موفقی بر ضرورت تلاش‌ها برای دست یافتن به راهکارهای منطقه‌ای برای حل مشکلات باشد. مردم افغانستان و پاکستان سه دهه است از تمامی این مسائل خسته شده‌اند که عمدتا ناشی از اشغال کشورها بوده است. سه کشور دارای فرهنگ، زبان و درد مشترکند و بهتر از قدرت‌های فرامنطقه‌ای می‌توانند مشکلات را حل کنند.

خبرنگاری از وی در مورد مسدود شدن سایت فیس بوک پرسید که وی در پاسخ، گفت: وزارت خارجه مسوءل این بخش نیست و متولیان اجرایی آن باید در این خصوص نظر دهند و ما آنچه که مهم است که ایران کشوری آزاد است و گردش اطلاعات فوق‌العاده عالی در آن صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان ادامه داد: ایران ساخته شده در روءیای غربی‌ها با واقعیت متفاوت است و ما افتخار می‌کنیم که آزادی را در کنار استقلال و جمهوری اسلامی که دستاورد انقلاب بوده داریم.

شقاوی همچنین بحث مربوط به آزمایش هسته‌‌ای کره‌ شمالی را نیز مربوط به کشور خودشان دانست.[کره شمالی بمب اتمی آزمایش کرد]

وی همچنین با اشاره به اظهارات نخست‌وزیر انگلیس علیه کشورمان نیز، خاطر نشان کرد: سیاست انگلیسی‌ها همچنان بر منهج قدیم می‌گردد و آن‌ها هنوز تجدیدنظری نسبت به سیاست سابق‌شان و نیز سیاست‌های سابق کاخ سفید ندارند و کماکان تداوم خصومت را علیه ایران می‌بینیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، با انتقاد از وضعیت محاصره‌ غزه علی‌رغم اتمام چندین ماهه‌ جنگ ‌‌٢٢ روزه، تصریح کرد: غزه یک زندان بی‌سقف ‌‌١/٥ میلیونی است که توسط حمایت غربی‌ها از افراط‌گرایان رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.

وی خواستار اقدامات سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری برای مقابله با این وضعیت شد و اظهار داشت: دعوت سازمان ملل از کمیسیون حقوق بشر اسلامی برای همکاری در زمینه‌ ارایه‌ مستندات جنایات رژیم صهیونیستی در غزه مثبت است و امیدواریم که کسانی که دل در گرو حقوق زنان و کودکان دارند به غزه توجه کنند چرا که اوج فعالیت ضد حقوق بشر در غزه صورت گرفته و می‌گیرد.

قشقاوی خواستار تحرک سازمان کنفرانس اسلامی و سایر سازمان‌های بین‌المللی برای کمک در جهت شکسته شدن قفل زندان غزه شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در بخش دیگری از این نشست خبری فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را روشن و تحت نظارت آژانس توصیف کرد و گفت: هیچ دلیلی برای تهدید شناخته شدن پندارگرایانه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد؛ چرا که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سه طریق بازرسی، نصب دوربین‌ها و ثبت و ضبط مواد حاصل شده در فرآیندها تحت کنترل آژانس است و در دکترین دفاعی ما نیز سلاح هسته‌ای جایگاهی ندارد و ایران پیشتاز خاورمیانه‌ عاری از سلاح هسته‌ای است.

وی همچنین بحث مربوط به حمله‌ نظامی به ایران را نوعی اسراییلیات توصیف کرد که وزارت خارجه در بخش‌های مختلف مشغول رصد این اظهارات و پی بردن به پشت‌پرده‌ این مسائل است. شرایط منطقه و بحران‌های فراوان داخلی رژیم صهیونیستی اجازه‌ی ماجراجویی و تهدید را نمی‌دهد و دکترین دفاعی‌ نیز موفق است که بتواند در برابر تهدید حداقلی پاسخ حداکثری در نظر بگیرد.

قشقاوی در خصوص کمک مالی ایران به پاکستان نیز، گفت: بر اساس مصوبه‌ی مجلس خدمات فنی و مهندسی می‌تواند در قالب بانک توسعه‌ صادرات به کشورها صادر شود.

خبرنگاری در پایان از سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در مورد اتهامات روزنامه‌ آلمانی نسبت به حزب‌الله و موضع ایران در این خصوص، اظهار داشت: پیش از ما خود حزب‌الله در این خصوص بیانیه داده و وزیر خارجه‌ لبنان و سوریه نیز طی اظهاراتی این ادعاها را رد کرده‌اند. حزب‌الله در عرصه‌ کارهای عمرانی و رفاهی با رویکرد فراگیری کار می‌کند که آثار آن در انتخابات آینده‌ لبنان نیز متجلی می‌شود اما در مجموع این مسئله بر عهده‌ مردم لبنان است که چه تصمیمی بگیرند.