همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در روز دوشنبه 28 اردیبهشت در کنفرانس مطبوعاتی به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش ایسنا،‌ حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با تسلیت ارتحال آیت‌الله بهجت در پاسخ به سوءالی در مورد روی میز قرار داشتن گزینه نظامی در مورد ایران که توسط باراک اوباما بیان شده است،‌ اظهار داشت: اوباما در مصاحبه‌ای که با نیوزویک داشته عباراتی را تکرار کرده که از جمله آن‌ها این بوده که در سی سال گذشته راهبرد ما نسبت به ایران اشتباه بوده است و باید این رویکرد را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: ما این رویکرد را واقع‌بینانه می‌دانیم و همگان منتظر عمل‌اند که این مساله در عمل به چه صورتی خواهد بود.

قشقاوی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید به اوباما و دولت وی برای تغییرات فرصت عمل داد،‌ خاطر نشان کرد: باید این فرصت را به آن‌ها بدهیم و ببینیم که در عمل چه اتفاقی می‌افتد و مبنای قضاوت و ارزیابی ما مربوط به آنچه که در عمل روی داده است،‌ می‌شود.

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در این خصوص مجددا با بیان اینکه باید ببینیم که آیا تغییرات مدنظر دولت آمریکا واقعی و یا در حرف، و یا راهبردی یا تاکتیکی، افزود: باید میزان و ابعاد این تغییرات مدنظر قرار گیرد؛ پس از طرح این ادعا منتظریم ببینیم که پایه‌های عملی این ادعا به چه صورتی است و لذا نمی‌خواهیم از پیش قضاوتی در این خصوص داشته باشیم.

قشقاوی با اشاره به برخی بحث‌ها تحت عنوان تهدید نظامی ایران و نیز روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران توسط آمریکا خاطر نشان کرد: می‌دانیم که تلاش گسترده‌ای به ویژه در آستانه سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا انجام می‌شود تا مشکلات داخلی این رژیم و نیز مشکلات‌شان با اعراب فرافکنی شود و لذا بسیار مهم است که ‌آمریکایی‌ها توجه لازم را داشته باشند که این فرافکنی‌ها توسط صهیونیست‌ها صورت نگیرد و مقامات آمریکا به منافع ملت آمریکا توجه کرده و این رژیم دیگران را در بحران‌های خود شریک نکند.

وی در پاسخ به سوءال دیگری در مورد نامه‌ اعضای پارلمان اروپا و انگلیس به اوباما در مورد حذف نام گروهک تروریستی منافقین از لیست سازمان‌های تروریستی خاطر نشان کرد: سوابق تروریستی منافقین آشکار است و هیچ‌گاه در نفی ماهیت فرقه‌گرایی خود دست بر نداشته‌اند و استفاده دوگانه و سوء استفاده از برگه‌ سوخته منافقین هیچ تاثیری به حال غربی‌ها ندارد.

وی ادامه داد: باعث تاسف است که اروپایی‌ها در روند مماشات با تروریست‌ها در فکر تجدیدنظراند و هرگونه مماشات با آن‌ها آثاری را موجب خواهد شد که دامن‌گیر همه‌ آن‌ها و تمام کسانی که از آن‌ها حمایت می‌کنند می‌شود.

وی برگه منافقین و تروریست‌ها را سوخته عنوان کرد که هیچ کارایی برای حامیان آن‌ها جزء روشن شدن برخورد و مواجهه دوگانه غرب با موضوع تروریسم، ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در مورد آخرین تحولات و مذاکره ایران با شش کشور گفت: بعد از تماس جلیلی و سولانا، ایران در پاسخ به بیانیه 1+5 در تدارک، ارائه و تدوین یک بسته‌ پیشنهادی برآمد که به زودی ارائه می‌شود و همگان در جریان جزئیات بسته‌ به روز شده و متناسب با واقعیات موجود قرار می‌گیرند.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد فراهم شدن امکان شرکت ایرانیان مقیم خارج از کشور در انتخابات دهم ریاست جمهوری پرسید که وی در پاسخ گفت: جلسه‌ای وزیر امور خارجه با اعضای هیات نظارت در انتخابات داشته‌اند که نتایج آن مثبت بود و هم‌اکنون رایزنی‌هایی با شورای نگهبان و وزارت کشور در حال انجام است.

وی افزود: هموطنان ما در حوزه‌هایی که دسترسی کمتری به صندوق رای دارند شدیدا علاقمند هستند که تسهیلات بیشتری ارائه شود که این رایزنی‌ها در این چارچوب صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از صدور دستورالعمل به تمام نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای فراهم شدن زمینه مشارکت بیشتر ایرانیان مقیم خارج از کشور و مساعدت در این جهت خبر داد و افزود: ما مایلیم میزان مشارکت‌جویی در انتخابات مهم همانند گذشته بیشتر باشد و هموطنان خارج از کشور بتوانند آزادانه به کاندیدای مورد نظرشان رای دهند.

قشقاوی دلیل لغو اجلاس سه جانبه ایران، پاکستان و افغانستان را نیز به علت مسائل جاری در پاکستان و مشغله‌ کاری و ضرورتی که آصف علی زرداری رئیس‌جمهوری پاکستان برای حضور در کشورش احساس کرد به زمان مناسب نزدیک دیگری موکول شده است.

وی افزود: کانال‌های دیپلماتیک در صددند که زمان دیگری با هماهنگی سه کشور این اجلاس را برگزار کنند که به زودی شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با تبریک راه‌یابی چهار زن به پارلمان کویت به این نمایندگان زن و نیز دولت و ملت کویت در خصوص انتخابات پارلمانی این کشور(کویت) گفت: ما همواره به اراده ملت‌های دوست، مسلمان و برادر از جمله کویت احترام قائلیم و معتقدیم برگزاری انتخابات گام مثبتی در جهت مشارکت‌جویی در روند اداره کشور است. [انتخابات کویت؛ سه زن به پارلمان راه یافتند]

وی ادامه داد: برگزیده شدن چهار خانم به عنوان نماینده پارلمان کویت را به آن‌ها و دولت و ملت کویت تبریک می‌گوییم و امیدواریم هر چه بیشتر شاهد تحقق مردم‌سالاری،‌ رفاه و توسعه در این کشور باشیم.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد طرح صلح اوباما و مخالفت رژیم صهیونیستی با آن پرسید که وی در پاسخ گفت: همگان می‌دانند مساله‌ای که در روند سازش در برابر افراط‌گرایان حاکم بر رژیم صهیونیستی وجود داشته به بن‌بست رسیده است و مساله عمیق‌تر از آن است؛ افراط‌گرایی حاکم در رژیم صهیونیستی مساله‌ای است که حتی برخی مقامات اروپایی گفته‌اند ما با آمریکا در مورد طرح سابق توافق داریم که نشان دهنده عمق اختلافات اروپا و آمریکا با صهیونیست‌های افراطی است چرا که آن‌ها امروز صحبت از دولت یهودی می‌کنند.

قشقاوی همچنین تصریح کرد: در بحث خاورمیانه جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را دارد که بارها از زبان رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و مقامات دیگر بیان شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اظهارات روز گذشته (یکشنبه 27 اردیبهشت)عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب در مورد ایران نیز گفت: ایشان به صراحت اعلام کرد و آب پاکی را بر روی دست کسانی ریخت که ایران را تهدید می‌دانند و به تلاش‌های رسانه‌ای در جهت ایران‌هراسی و نیز تهدیدات برنامه‌ هسته‌ای ایران اقدام می‌کنند.[عمرو موسی: اسرائیل تهدید اصلی برای اعراب است نه ایران]

قشقاوی بار دیگر نیز در پاسخ به سوءال خبرنگاری تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را ناکارآمد توصیف کرد که این مساله مورد اذعان محافل سیاسی و تحقیقاتی غرب نیز قرار گرفته و آن را مسیری اشتباه توصیف کردندکه هیچ تاثیری بر پیگیری مطالبات بر حق ملت ایران ندارد.

قشقاوی با تاکید بر اینکه ما در دست بسته نیستیم و کارهای نرم‌افزاری خوبی در خصوص مقابله با هرگونه تحریم احتمالی داریم، در خصوص اعمال تحریم بنزین نیز گفت: این تحریم‌ها کمتر تاثیری بر ما نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه روند مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی را نیز رو به گسترش عنوان کرد که سطح تبادلات هیات‌ها و اظهارات صورت گرفته در این ایام حکایت از عدم وجود مشکل بین ایران و کشورهای عربی دارد.

وی گفت: روابط ما با کشورهای عربی مستحکم است و هیچ تهدیدی از سوی ایران احساس نمی‌کنند چرا که تهدیدها و امنیت‌ها مشترک است و دو طرف به مبادلات می‌پردازند.

وی در خصوص همکاری ایران با خط لوله نابوکو نیز گفت: خارج از تحلیل‌ها و اظهارات رسانه‌ای ما هنوز چیز رسمی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: مزیت‌های نسبی جغرافیایی را کسی نمی‌تواند از طرق سیاسی از بین ببرد؛ ایران از لحاظ منابع گازی و انرژی و نیز نزدیکی به اروپا دارای مزیت‌های فراوانی هم به لحاظ امنیت خطوط لوله و نیز ارزانی و همچنین کیفیت غیرقابل انکار است و اگر بخواهد برخی فشارها در این خصوص صورت بگیرد موقتی است چرا که جغرافیا واقعیت را تحمیل می‌کند و اصل مهم در کار اقتصادی سودآوری است.

به گفته قشقاوی، مزیت‌های موجود در ایران به معنای رقابت با روسیه یا کشور دیگری نیست و ایران مزیت اقتصادی خود را دارد، همان طور که دیگر کشورها این مزیت‌ها را دارند و تزاحمی بین آن‌ها وجود ندارد.

قشقاوی همچنین بر اراده سیاسی و اقتصادی دو طرف ایران و پاکستان برای تحقق خط لوله صلح تاکید کرد و در مورد حل مسائل منطقه‌ای و جلوگیری از شیوع افراط‌گرایی در منطقه نیز گفت: راهکارهای منطقه‌ای می‌تواند عاملی برای حل مشکلات منطقه‌ای باشد که باید در جهت رایزنی‌های منطقه‌ای دنبال شود.

وی خاطر نشان کرد: اراده سیاسی و اقتصادی برای تحقق خط لوله صلح وجود دارد و کار بین ایران و پاکستان پیش می‌رود و بعدا اگر کشوری بخواهد می‌تواند به آن وصل شود و این موضوع قابل بررسی است.

قشقاوی از سفر هفته‌ آینده نماینده ویژه پاکستان به ایران خبر داد که به نوعی حرکت به سمت نوعی توافق نهایی برای آغاز عملیات اجرایی صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: چون اراده بین دو کشور وجود دارد بحث‌های فنی قابل حل است و بحث‌های اجرایی نیز انجام می‌پذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بروز برخی تنش‌ها و بحث‌های مربوط به افراط‌گرایی در منطقه نیز اظهار داشت: معتقدیم که باید صلح و آرامش در این منطقه حساس به وجود آید و ما موافق هر گونه تلاش برای رفع تنش هستیم.

وی برگزاری اجلاس‌های سه جانبه در سطح معاونین و وزرای خارجه سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان و در آینده در سطح سران را در جهت رایزنی برای حل مشکلات با رویکرد و راهکارهای منطقه‌ای توصیف و خاطر نشان کرد: اشغالگری قدرت‌های بیگانه اصلی‌ترین دلیل افراطی‌گرایی بوده و می‌توان با راهکارهای منطقه‌ای در فضای سازنده پیش رفت که حاصل آن رفع تنش است.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد سفر ولی نصر، مشاور باراک اوباما به تهران پرسید که وی با اشاره به اظهارات روز چهارشنبه وزیر امور خارجه اظهار داشـت: اظهارات وزیر امور خارجه مشرف به یک اصل قانونی بوده است اما در مورد سفر ولی نصر خود وزارت خارجه‌ آمریکا نیز تاکید کرد که این سفر صورت نگرفته است.

خبرنگار دیگری در مورد اجلاس گروه هشت در تیرماه و حضور ایران در این اجلاس پرسید که وی در پاسخ گفت:‌از جزئیات برنامه اجلاس اطلاعی نداریم و لذا نمی‌توانیم حضور یا عدم حضور خود را از هم‌اکنون اعلام کنیم.

قشقاوی در پایان بحث هسته‌ای را نیز مربوط به حوزه دبیرخانه شورای امنیت ملی عنوان کرد که در مقام گفتگو و رایزنی با نهادهای دیگر عمل می‌کند و همواره نظرات وزارت امور خارجه در این خصوص موثر بوده است.

کد خبر 81659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز