همشهری آنلاین - مریم سرخوش: همین چند روز پیش بود که آیین افتتاحیه نوسازی و بهسازی داروخانه شبانهروزی مرکزی جمعیت هلال احمر برگزارشد. داروخانهای که روزانه پاسخگوی ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مراجعه کننده است و خود مسئولانش همان زمان هم اعلام کردند که با توسعه داروخانه احتمالا تعداد مراجعهکنندگان افزایش خواهد یافت. (اینجا بخوانید)
مشکل اما اینجاست که مردم از معطلیهای طولانی در این مرکز کلافه شدهاند، معطلیهایی که گاهی بیش از یک تا ۱.۵ ساعت هم به طول میانجامد. این در حالی است که در آیین افتتاحیه مسئولان حاضر در این مراسم اعلام کردند که دوره انتظار بیماران برای دریافت دارو حداقل ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. (اینجا بخوانید)
زهرا یکی از مراجعهکنندگان به این داروخانه است و به همشهری آنلاین میگوید: چند شب پیش ساعت ۹:۴۵ دقیقه شب وارد داروخانه شدم و زمان خروجم بعد از ۱۱ بود. کلافه شده بودم و نمیدانستم که باید چه کنم. افراد زیادی هم در این داروخانه حضور داشتند که از معطلیهای یک ساعته خسته و گلایهمند بودند.
او ادامه میدهد: داروخانه هلال احمر در منطقهای قرار دارد که روزها به دلیل طرح ترافیک نمیتوانیم به اینجا مراجعه کنیم و ناچار شبها میآییم، اما فقط یک باجه پذیرش و یک باجه عرضه دارو فعال بود و همین مساله باعث معطلی مردم است.
آقای جوادی هم تجربه خرید دارو از داروخانه هلال احمر را دارد و این که دیروز صبح برای دریافت یک داروی خاص که تنها در این داروخانه موجود بود چیزی حدود ۲ ساعت معطل مانده است.
او هم در توضیح بیشتر به همشهری آنلاین میگوید: داروخانه ۲۹ فروردین و ۱۳ آبان دارو را نداشتند و با پرسوجو متوجه شدند که این داروخانه موجود دارد. خرید دارو برایمان حیاتی بود وگرنه قید خریدش را با این همه معطلی میزدیم. این هم در حالی است که اکنون دوباره شیوع کرونا و آنفلوآنزا بیشتر شده و آنقدر جمعیت در داروخانه ازدحام میکنند که برای این معطلیهای طولانی باید در سرما و بیرون بایستیم.
انتشار یک عکس از ازدحام و صف طولانی دریافت دارو در داروخانه هلال احمر هم از چند ساعت پیش در فضای مجازی دست به دست میشود که تاییدکننده همین شرایط است. ازدحام مردم روی صندلیها و صف طولانی که تشکیل شده است.
دلیل تاخیر در عرضه دارو چیست؟
دکتر فراز امامی، مدیر داروخانه هلالاحمر معطلیهای دریافت دارو برای بیماران را تایید میکند و به همشهری آنلاین میگوید: در ماههای آخر سال شلوغی تمام داروخانهها در سطح کشور کاملا طبیعی است. در بهار، تابستان و پاییز هر میزان نسخه داشته باشیم در زمستان تقریبا ۱.۵ برابر افزایش پیدا میکند. از سوی دیگر برخی مشکلات هم وجود دارد که باعث این تاخیر در عرضه دارو میشود.
او در توضیح بیشتر بیان میکند: بیش از ۹۵ درصد نسخ تاییدیه اینترنتی میخواهد و گاهی کندی اینترنت بر زمان انتظار بیمار تاثیر دارد. از سوی دیگر ممکن است سایت وزارت بهداشت -تیتک- قطع باشد یا سامانههای بیمهای دچار قطعی شده باشند. بارها چنین اتفاقی در قطعی سامانهها رخ داده و ما ناچار بودیم که بیمار را معطل نگه داریم. این مشکل هم وجود دارد که سامانه مرتبط با بیمهها حتی پس از ۲ تا ۳ ساعت هم وصل نمیشود و بیماران قید دریافت دارو را میزنند.
امامی با بیان این در برخی موارد هم مشکل کندی اینترنت و قطعی سامانهها وجود ندارد، به یک نکته دیگر اشاره میکند و میگوید: پس از بازسازی داروخانه بیش از ۳۰ درصد تعداد نسخ افزایش پیدا کرده که برای تایید آنها ما ملزم به ثبت بارکد داروها و ثبت در سامانه تیتک هستیم. همین مساله هم باعث شده که زمان انتظار مراجعان بیشتر شود.
مدیر داروخانه هلالاحمر درباره آمارهای زمان انتظار مراجعان بیان میکند: این آمارها نشان میدهد که اگر تمامی شرایط مهیا باشد، در زمان خلوتی چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و در شلوغی هم چیزی حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه عرضه دارو به بیماران طول میکشد.
به گفته این مسئول پس از بازسازی داروخانه تعداد باجهها افزایش پیدا کرده و به ۱۹ باجه رسیده اما باید این مساله را هم در نظر گرفت که میزان مراجعات هم ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و به همین دلیل بیماران پشت صف میمانند. اگر مشکلات سایت و اینترنت هم وجود داشته باشد که این تاخیر بیشتر میشود.
امامی درباره کم بودن تعداد باجهها در شب با وجود آمار بالای مراجعان هم توضیح میدهد: ما از ابتدای امسال داروخانه شبانهروزی شدیم و در نیمه اول سال تعداد نسخ شبانه از ۹ شب تا ۷ صبح چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ عدد بود، این آمارها تا یک ماه پیش هم همین میزان بوده و در برخی موارد به ۳۵ نسخه میرسید. پیش از بازسازی داروخانه تراکم شبانه نداشتیم، اما اکنون تعداد نسخ شب بیش از ۱۰۰ عدد شده است. حتی تایید بیمه سلامت هم تا ساعت ۹ شب در داروخانه انجام میشود. البته با توجه به افزایش آمار مراجعات شبانه بیماران به تدریج نیرو اضافه و تعداد باجهها افزایش پیدا میکند و ۷ تا ۸ باجه خواهد رسید.
او تاکید میکند: ما ناچار به معطل نگه داشتن بیماران و مراجعان هستیم تا داروی خود را به صورت بیمهای دریافت کنند. در صورت اختلال در سامانهها و تایید نشدن نسخ آنها مجبور به خرید دارو با قیمت آزاد هستند و ما تلاش میکنیم که چنین اتفاقی برای آنها رخ ندهد.