گروه سلامت - مریم غفاری: قلب ایرانیان۲۰ سال زودتر از استانداردهای جهانی بیمار می‌شود و میانگین سنی انجام جراحی‌های قلب در ایران، ۵۰ سالگی گزارش شده است

براساس آمارهای بهشت زهرا، شایع‌ترین علت مرگ شهروندان تهرانی سکته قلبی بوده است.

به گزارش همشهری، براساس نتایج آخرین بررسی وزارت بهداشت، بیماری‌های قلبی- عروقی روزانه ۳هزار و ۱۳۶ سال عمر را با مرگ ۳۶۹ نفر گرفته که از این میزان سکته قلبی با مرگ روزانه ۱۹۸ نفر،هزار و ۶۹۲ سال عمر مفید و سکته مغزی هم با مرگ روزانه ۸۲ نفر، ۶۱۰ سال عمر مفید را در کشور هدر می‌دهد.

این گزارش همچنین حاکی است، حوادث ترافیکی، بیماری‌های عضله قلب، افسردگی، استئوآرتریت، دیابت، حوادث عروقی و سکته مغزی، سقوط، تولد زودرس و کمبود وزن، اعتیاد و اختلالات سایکوتیک، ۱۰ علت اصلی بیماری‌ها در ایران محسوب می‌شود که سهمی که این عوامل از بار بیماری‌ها به‌خود اختصاص داده‌اند، شامل حوادث ترافیکی با ۱۷ درصد و بیماری‌های قلبی با ۹درصد در صدر این عوامل قرار دارند.

رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: ۶۴ درصد مرگ ومیرهای ایرانی‌ها به‌دلیل بیماری‌های قلبی - عروقی است و علت بالابودن این آمار، شیوع زیاد عوامل خطر این بیماری‌ها در ایران است که مهم‌ترین آنها فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت و سیگار است؛ به‌طوری که یک سوم ایرانیان کلسترول خون بالا و فشار خون بالا دارند.

براساس این گزارش، افراد بالای 40 سال، کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند و همچنین عده‌ای که سکته قلبی کرده یا آنژیوپلاستی شده‌اند، ضروری است پیش از هر گونه عمل جراحی غیرقلبی نیز با متخصص قلب و عروق مشورت کنند.

تهیه نوار قلب و عکس قفسه سینه از سوی متخصصان بیهوشی و با هدف مشاوره به پزشک انجام می‌شود که متفاوت از مشاوره افراد مورد اشاره با متخصص قلب است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ریسک فاکتورهای این بیماری قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: اصلاح شیوه تغذیه و افزایش مصرف سبزیجات تازه، پرهیز از غذاهای پرچرب و کالری، گنجاندن ورزش در برنامه زندگی، عدم‌استعمال دخانیات، کنترل فشار خون و دیابت، همگی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی است.

به گفته وی، با کنترل دوره‌ای می‌توان این بیماری مهلک را که نخستین علت مرگ و میر در کشور است، تحت کنترل درآورد.

براساس این گزارش، رایج‌ترین بیماری قلبی در ایران، بیماری گرفتگی عروق یا تصلب عروق قلبی است؛ ضمن اینکه، بیماری دریچه قلب که بیماری حادی است در اروپا و آمریکا رو به کاهش است اما در ایران با افزایش این نوع بیماری روبه‌رو هستیم.

منشأ بیماری‌های دریچه‌ای به 2 دسته تقسیم می‌شود: دسته اول ریشه ژنتیک و مادرزادی دارد و به عملکرد نامطلوب دریچه‌ها مربوط می‌شود و دسته دوم ناشی از مشکلاتی است که به مرور زمان به‌وجود می‌آید و علت آن به‌صورت عمده، عفونت‌هایی است که بیمار در دوران جوانی با آن مواجه بوده است.

ظهور بیماری‌های قلبی به‌خصوص تصلب عروق و شریان‌های قلب در ایرانی‌ها به‌طور متوسط ۲۰ سال زودتر از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اتفاق می‌افتد؛

یعنی متوسط سن افرادی که در آمریکا یا اروپا زیر تیغ جراحی می‌روند ۷۵ سال  ولی در ایران ۵۰ سال است که بسیار نگران‌کننده است؛ این بیماران دچار فشار خون، چربی بالا و استرس هستند و عمدتاً به سیگار نیز اعتیاد دارند.

از طرفی در کشور ما درصد ازدواج‌های درون خانواده‌ای بالاست، بنابراین ممکن است چربی خون به‌صورت مادرزادی و ژنتیک باشد و به این ترتیب هر چقدر ازدواج‌های فامیلی رایج‌تر باشد مشکلات قلبی مادرزادی نیز بیشتر خواهد بود.

دیگر اینکه معضلات اجتماعی نظیر بیکاری که منجر به استرس و اضطراب می‌شود و نیز آلودگی هوا و... در ایران بیش از اروپا و آمریکاست و این سبب می‌شود شمار چنین بیمارانی بیشتر شود.