تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۳

فرانک عطیف: دانشمندان ادعا می‌کنند اولین فناوری ای را ساخته‌اند که به کودکان و نوجوانان برای رفع مشکل‌های ارتباطی کمک می‌کند.

«امروز مدرسه چه‌طور بود؟»، نرم‌افزاری است که به نوجوان‌های دچار ناتوانی و مشکل در مهارت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی، مانند فلج مغزی، کمک می‌کند  ارتباطشان را سریع‌تر انجام بدهند.

این سیستم نتیجه پژوهشی است بین دانشمندان مرکز محاسبات دانشگاه‌های «دوندی» و «آبردین» با مرکز توانمندی اسکاتلند.

دانش‌آموزان مدرسه «کورسفورد» در این کشور اولین افرادی بودند که آن را امتحان کردند. دکتر «ریتر» از دانشگاه آبردین می‌گوید: «مدرسه امروز چه‌طور بود؟» حسگر، کارت‌های مخصوص و یک دستگاه ضبط صدا برای جمع‌آوری اطلاعات دارد و این یکی در باره چیزهایی است که کاربر این سیستم در مدرسه با آن سروکار داشته. بعد این اطلاعات با کمک کامپیوتر به ماجرایی تبدیل می‌شود که با زبان طبیعی نسل فعلی بیان می‌شود. دانش‌آموز وقتی به خانه می‌رسد، می‌تواند با این داستان کامپیوتری ماجراهای مدرسه را برای اهل خانه تعریف کند. این سیستم برای پیشبرد گفتار و روایت چند سویه‌تر و کمک به کودکان و نوجوانان، برای راحت‌تر صحبت کردن در باره مدرسه و پاسخ سریع به سؤال‌ها طراحی شده است.»

«رالف بلک» از مرکز محاسبات دانشگاه دوندی می‌گوید: «برای نوجوانی که ناتوانی‌های ارتباطی شدید و محدودیت یا نبود امکان گفتاری و صحبت کردن دارد، اغلب برقراری مکالمه بسیار دشوار است و به پاسخ‌های یک یا دو کلمه‌ای محدود می‌شود. برای تعریف ماجرای طولانی‌تر به یک دستگاه ارتباطی نیاز هست که اغلب برای تشکیل و ساخت جمله ضروری است، اما این مسئله می‌تواند وقت‌گیر باشد و دردسرهایی را در برقراری و کنترل مکالمه ایجاد کند.»