به گزارش همشهری آنلاین، رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با هشدار نسبت به تبلیغ عمل جراحی لیزیک چشم در فضای مجازی گفت: برخی چشم پزشکان متقاضیان را به صورت گروهی به اتاق عمل برده آن ها را به دست تکنسین هایی که اطلاعات و تجربه کافی در زمینه عمل جراحی ندارند، می سپارند که این امر دربسیاری از موارد صدمات جبران ناپذیری به چشم بیمار وارد می کند.
دکتر پرویز زرین بخش چشم پزشک افزود: این در حالی است که انجام عمل لیزیک مستلزم انتخاب صحیح بیمار و عمل جراحی توسط خود پزشک و مراقبت های پس از عمل است.
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد کاندید مناسبی برای اعمال لیزیک نیستند، تصریح کرد: منفعت طلبی برخی چشم پزشکان باعث می شود، حتی افرادی که کاندیدای مناسبی برای جراحی چشم نیستند، نیز برای عمل لیزیک به اتاق عمل فرستاده شوند.
به گفته زرین بخش، چشم بیمار به خصوص در افراد نزدیک بین که احتمال کنده شدن پرده شبکیه در آنان وجود دارد، پیش از عمل جراحی می بایست توسط چشم پزشک به دقت معاینه شود.
وی ادامه داد: چشم پزشکان می بایست، پیش از عمل بیماران را از نظر ابتلا به بیماری دیابت، تیروئید و نیز حاملگی بررسی کرده سپس اقدام به عمل کنند. همچنین چشم متقاضی عمل لیزیک می بایست، پیش از انجام عمل جراحی از نظر ابتلا به عفونت، خشکی چشم، التهاب پلک ها، ضخامت قرنیه و بیماری قوز قرنیه مورد بررسی قرار گرفته، برخی بیماری های قابل درمان پیش از عمل می بایست درمان و سپس فرد تحت عمل قرار گیرد.
دکتر زرین بخش با اشاره به اینکه برخی چشم پزشکان برخلاف روش های استاندارد تعداد زیادی از بیماران را که با تبلیغات بازاری مثل برگزاری جشنواره، اعطای تخفیف یا جایزه در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام گردآوری کرده اند، خارج از استانداردهای پزشکی به اتاق عمل می فرستند، اعمال فوق را بدور از شان پزشکی و لطمه زننده به سلامت متقاضیان عمل برشمرد.
این پزشک از متقاضیان عمل لیزیک چشم درخواست کرد به دور از هیاهوهای تبلیغاتی و وعده های فریبنده تخفیف، جایزه و... پیش از عمل جراحی در انتخاب چشم پزشک دقت لازم کنند.
سید محمدرضا بهلول
بیشتر بخوانید