به گزارش همشهری آنلاین، ششمین نمایشگاه کار ایران از ۲۵ تا ۲۷ بهمن (چهارشنبه تا جمعه گذشته) در محل سالنهای نمایشگاهی برج میلاد دایر بود و همشهری در این گزارش میدانی، در تلاش است ضمن بررسی این رویداد، با انعکاس نظر حاضران در آن اعم از کارفرما و متقاضی کار، تصویری روشن از آن برای مخاطب ترسیم کند.
«من برای کارهایی که میخواستم به چند شرکت رزومه دادم و با مسئولان شرکت صحبت کردم؛ به نظرم خوب بود، تو هم که دنبال کار مرتبط با تحصیل خودت هستی، حتماً بیا اینجا.» جوانی که در ورودی نمایشگاه کار ایران، این حرفها را با صدای بلند پشت تلفن میزند، یکی از کسانی است که به نمایشگاه کار ایران آمده بود تا با یک تیر، چند نشان بزند و گویا از کارش هم رضایت داشت.
جزئیات ششمین نمایشگاه کار ایران
در ششمین نمایشگاه کار ایران که هفته گذشته برگزار شد، ۷۲ شرکت متوسط و بزرگ فعال در حوزههای مختلف حضور داشتند و درمجموع برای ۱۷۵۵ عنوان شغلی در حال دریافت رزومه از علاقهمندان بودند. این فرصتهای شغلی از کارگر ساده انبار و پخش تا مدیریت بخشهای مختلف بنگاهها متفاوت بود و حقوق و مزایای اعلام شده برای آنها در قالب کار آموزشی تا فعالیت حرفهای ۴ تا ۶۰ میلیون تومان اعلام شده بود.
رویه اصلی نمایشگاه کار به این صورت است که متقاضیان باید رزومه کاری خود را در سایت متولی برگزاری نمایشگاه درست کنند یا بتوانند با چند کلیک، رزومه خود را از طریق رایانه هر شرکت حاضر در نمایشگاه برای آن شرکت بفرستند.
بخش عمده بازدیدکنندگان نمایشگاه را فارغالتحصیلان دانشگاهی و دانشجویان سال آخر بودند و در میان شاغلانی که به دنبال فرصتهای شغلی بهتر هستند نیز دیده میشدند. اتفاق جالب نمایشگاه امسال، حضور برخی از نیروهای جذب شده در نمایشگاه سال قبل بود که حالا برای راهنمایی متقاضیان جدید در غرفه شرکت خود حاضر شده بودند.
مشاغل در ویترین نمایشگاه
شرکتهای حاضر در نمایشگاه در حوزههای مختلف اعم از صنایع غذایی، ارتباطات، دانشبنیان، خودرو، نفت، پتروشیمی، بازرگانی، مالی، حملونقل و هلدینگهای اقتصادی چند رشتهای، به دنبال جذب نیروی کار مطلوب برای مشاغل کارگر انبار تا مدیر ارشد بودند.
یکی از نکات برجسته نمایشگاه، حضور شرکتهای چندملیتی حاضر در ایران بود که برخی دارای آوازه جهانی هستند و استخدام در آنها کار چندان سادهای نیست اما در نمایشگاه کار، مسئولان و مدیران این شرکتها رودرروی متقاضیان کار مینشستند و با آنها گپ میزدند.
بهعنوانمثال، نمایندگی ایرانی شرکت صنایع غذایی سوئیسی که بزرگترین تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی جهان شناخته میشود، ضمن اینکه برای چندین فرصت شغلی در حال دریافت رزومه بود، دورههای آموزش رایگان خود را نیز به علاقهمندان معرفی میکرد.
همچنین در حاشیه این نمایشگاه، کارگاههای آموزشی مرتبط با مشاغل و تخصصهای مختلف برگزار شد که با استقبال جوانان مواجه بود. برخی از مراجعان نمایشگاه، افراد شاغل دارای تخصص بودند که برای ارتقای شغلی، رزومه کاری خود را برای شرکتهای مطرح ارسال میکردند.
کارجوی پارسال؛ کارفرمای امسال
قطعاً همهکسانی که برای کارفرمایان رزومه ارسال میکنند حتی بعد از طی کردن مصاحبه، موفق به اشتغال نمیشوند؛ اما بخش با برخی از آنها یار است و اگر واجد شرایط باشند، میتوانند در نمایشگاه سال آینده، آنطرف میز بایستند و پذیرای کارجویان باشند.
مسئول غرفه یک شرکت ارتباطات در نمایشگاه امسال، کسی است که سال گذشته به امید یافتن شغلی بهتر برای یک شرکت رزومه ارسال کرده و موفق شده کار موردنظر خود را با حقوق بالاتر از شغل قبلی و در شرکتی معتبرتر و خوشنامتر از شرکت قبلی به دست بیاورد.
مدیر منابع انسانی این شرکت میگوید: این نیرو از نمایشگاه سال قبل جذب شده و اکنون یکی از کارکنان تأثیرگذار و فعال در اداره مربوط به خود است و در نمایشگاه امسال برای کمک بیشتر به جویندگان کار در نمایشگاه حاضر شده است.
کلاس آشنایی با کار
فارغ از قیلوقال نمایشگاه و جنبوجوش آن، مقبولترین اتفاق در روز نخست این نمایشگاه، حضور دانشآموزان دبیرستانی بود که به سرپرستی معلم خود برای بازدید از نمایشگاه کار آمده بودند؛ حضور این دانشآموزان که با استقبال بسیاری از غرفههای فعال نیز مواجه شد، توانسته بود برای آشنایی با مناسبات بازار کار به دانش آموزان کمک کند تا آنها از همان دوره تحصیل، نگاه بازتری به مقوله مهارتآموزی و اشتغال داشته باشند.
آنها نام و آوازه بسیاری از این شرکتها را احتمالاً در تلویزیون دیده بودند و اکنون میتوانستند از نزدیک با مسئولان این شرکتها صحبت کنند و در مورد شیوه پذیرش و کار در این شرکتها راهنمایی بگیرند.
شاید بسیاری از کسانی که سالهاست شاغل هستند و شغل خود را دوست ندارند یا از سطح و کیفیت آن راضی نیستند، اگر مثل این دانش آموزش فرصت آشنایی با مشاغل را در فضایی نزدیک پیدا می کرند، امور شرایط بهتری داشتند.
فرصت رایزنی با نخبگان
کارکرد اصلی نمایشگاه کار، تسهیل ارتباط کارجو و کارفرماست اما معاون منابع انسانی یکی از شرکتهای حوزه فناوری در گفتوگو با همشهری، گفتوگو با نخبگان بهخصوص در حوزه آی تی و برنامهنویسی را جدیترین هدف این شرکت برای حضور در نمایشگاه عنوان کرد.
او میگفت: جوانانی که برای کار در شرکت ما مناسب هستند، اگر قصدی برای کار در کشورهای دیگر داشته باشند بهراحتی قادر به پذیرش کار هستند؛ اما ما در نمایشگاه، جوانان نخبه را با نیروهای قدیمی و نخبه خودمان آشنا میکنیم تا هم محاسن کار در وطن و فرصتهای موجود برایشان روشن شود و هم اگر قبول کردند، با حقوق و مزایای بسیار بالاتر ازآنچه در بازار کار مرسوم است، با ما همکاری کنند.
زیرمجموعه بزرگترین هلدینگ نیروگاهسازی کشور نیز همین رویکرد را هدف از حضور در نمایشگاه کار عنوان کرد. این شرکت به دنبال نیروهای متخصص حوزه نرمافزار و برنامهنویسی بود و بهعنوان نمونه میگفت برخی از استخدامهای جدید در بحث طراحی و توسعه خودروهای برقی و زیرساختهای مرتبط با آن فرصت حضور خواهند داشت.
فروشگاههای اینترنتی نیز در نمایشگاه امسال حضور فعالی داشتند و به دنبال یافتن جوانان با استعداد در حوزه برنامهنویسی و آی تی بودند. آنها نیز با وعده حقوق عالی و محیط کار جذاب تلاش میکردند بهترینها را برای ارسال رزومه ترغیب کنند.