به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، عبدالمطهر محمد خانی در نشست خبری خود که در دومین روز فعالیت بیست و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران برگزار شد، با بیان اینکه در آستانه روزهای پایانی سال و سی امین ماه مدیریت شهری ششم قرار داریم، گفت: در این مدت فاز اول بزرگراه شهید بروجردی به طول ۳.۷ کیلومتر به بهره برداری رسید و ۱۸ تقاطع غیرهمسطح نیز در دستور کار قرار گرفت، در همین راستا تقاطع بزرگراه شهید نواب- تندگویان در فاز اول تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
او در رابطه با انعقاد قرار ۷۹۱ واگن مترو، گفت: این قرارداد یکی از اتفاقات مهم امسال بود، بهره برداری از سه ایستگاه مترو در خط ۶ و یک ایستگاه تقاطعی در خط ۷ نیز در ایام پیش رو انجام خواهد شد. ۱۹ کیلومتر خط مترو پرند در مدت اخیر به بهره برداری رسید، آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو نیز انجام شد و پس از نیمه شعبان، کلنگ زنی خطوط ۸، ۹ و ۱۱ انجام میشود.
به گفته محمدخانی «خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از خودروسازان داخلی را در دستور داریم که به همین میزان اتوبوس برقی نیز خریداری شده و از ابتدای سال آینده وارد خطوط خواهند شد.»
سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با سایر اقدامات انجام شده در سال جاری، توضیح داد: توسعه کمربند سبز تهران به میزان دو هزار هکتار و افزایش ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر به میزان هفت هزار و ۵۰۰ تخت در سال جاری نیز از اقدامات امسال ما بود. ۴۰ بازار میوه و تره بار نیز در این دوره افتتاح شد.
افتتاح خانه روزنامه نگاران در سالروز شهادت شهید آوینی
محمدخانی با بیان اینکه در ۲۰ فروردین سال آینده و سالروز شهادت شهید آوینی خانه روزنامه نگاران شهر افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: خانه روزنامه نگاران در یکی از خانههای قدیمی به بهره برداری خواهد رسید و در حال حاضر تأمین تجهیزات آن پیگیری میشود.
سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: درمجموع ظهور و بروز شهردار تهران در مواجهه با رسانهها و در معرض پاسخ بودن شهردار بی نظیر است و در بین شهرداران سابق پایتخت، این حضور بی سابقه است.
روزانه یک دروغ علیه شهرداری منتشر شده است
او با بیان اینکه ما به تخریبها عادت کرده ایم، یادآور شد: با احتساب روزهای تعطیل هر روز یک دروغ علیه شهرداری تهران منتشر شد؛ البته این موارد از سوی رسانههای رسمی انجام نشده و بیشتر از سوی گروههای حاضر در فضای مجازی رخ داد. ممکن است برخی نقدها را قبول نداشته باشیم، نمیتوانیم بگوییم نقد رسانه ها دروغ است اما در مجموع روزانه یک دروغ علیه شهرداری منتشر شده است.
محمدخانی تأکید کرد: تلاش ما این بود پاسخ صریح و روشن به این موارد داشته باشیم. هرچه به انتخابات نزدیک میشویم، تلاشهای برای دروغ پراکنی بیشتر میشود و رکورد روزانه یک دروغ به دو تا سه ساعت یکبار میرسد، این موضوع برای دولت و مجلس و دیگر نهادها نیز صدق میکند، تلاش برای ناامید کردن مردم از حضور در انتخابات طبیعی است.
فعالیت سیاسی خط قرمز ما است
او با بیان اینکه شهرداری تهران تمام قد در انتخابات مشارکت خواهد داشت، تصریح کرد: شهرداری از تمام ظرفیت خود برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات استفاده خواهد کرد. در ایجاد زمینه برای حضور مردم حتما فعالیت خواهیم کرد اما فعالیتهای سیاسی جزء خطوط قرمز ماست. همانطور که شهردار تهران نیز پیش از این اعلام کرده فعالیت های سیاسی به نفع جریانات و احزاب خط قرمز ماست. استفاده از ظرفیتهای شهرداری به نفع جریانات بدون فوت وقت مورد برخورد قرار خواهد گرفت.
شایعه خندهداری در مورد حضور زندانیان چینی در ایران
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر غیر از قراردادهای تأمین واگن، خطوط مترو و تأمین اتوبوس و تاکسی در دیگر بخشها قرارداد قطعی وجود ندارد و در قالب تفاهم دنبال میشود، تأکید کرد: برخی از این موارد به تأیید شورا و یا طی مسیر در دولت نیاز دارد. در خصوص مسکن نیز مذاکرات جدی دنبال شده اما هنوز به قرارداد قطعی نرسیدهایم. در روزهای اخیر در فضای مجازی شایعه خنده دار حضور زندانیان چینی برای ساخت و ساز در تهران مطرح شد.
محمدخانی ادامه داد: صنعتی سازی مسکن از سوی برخی شرکت های داخلی دنبال میشود و شرکت های خارجی نیز در این زمینه تجربه خوبی دارند. در کنار سرمایه گذاری چینیها برای توسعه مسکن و نوسازی بافت فرسوده، این موضوع بررسی خواهد شد که آیا صنعتی سازی مسکن توسط شرکت های چینی انجام شود یا توان داخلی آن وجود دارد؟
او با بیان اینکه مسکن سازی بر اساس طرح تفصیلی انجام میشود، یادآور شد: در کلانشهرهایی همچون تهران برای بخشهایی از شهر به ویژه بافت فرسوده، گریزی از بلندمرتبه سازی در چارچوبهای طرح تفصیلی وجود ندارد.
ترافیک و آلودگی هوا دو دغدغه اصلی پایتختنشینان
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در تمام نظرسنجی ها و افکارسنجی ها برای مردم ترافیک و آلودگی هوا دو دغدغه اصلی است، تأکید کرد: امروز هم شاهد ترافیک در محورهای اطراف نمایشگاه بودیم.
او با بیان اینکه برقی سازی با جدیت در سال جاری دنبال شد، گفت: شورای شهر و شهرداری در سال جاری حدود ۵۰ درصد از بودجه را برای توسعه حمل و نقل اختصاص دادند و در سال آینده نیز همین رقم پیش بینی شده است. فردا با حضور شهردار تهران جزئیات بودجه سال آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
برقیسازی در مرحله تراکنش مالی است
محمدخانی ادامه داد: در حوزه برقی سازی قرارداد بی نظیری در تاریخ بلدیه منعقد شد؛ دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی در سفر دوم شهردار تهران به چین پیگیری شد و در مرحله تراکنش مالی است. اگر وزارت صمت و بانک مرکزی همکاری لازم را داشته باشند، امیدوار هستیم که اولین گروه از خودروها از جمله تاکسی های برقی تا پایان بهار سال آینده وارد ناوگان شوند و در ابتدای تابستان نیز اولین گروه از اتوبوس ها وارد خواهد شد.
او با تأکید بر اینکه ما مسیر خارجی را راحت تر دنبال کردیم و موانع در بخش داخلی بیشتر بود، ابراز امیدواری کرد که موانع داخلی برطرف شود.
سال آینده یکی از خطوط تراموا اجرایی خواهد شد
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران همچنین تشریح کرد: دو مسیر تراموا در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است؛ اگر تا چند هفته پیش موضوع تراموا یک بحث سلیقه ای بود امروز به الزام قانونی تبدیل شده است. در نوع تراموا آنچه به نتیجه رسیده تراموای چرخ لاستیکی است که هزینه اجرای کمتری دارد و از تکنولوژی روز دنیا در آن استفاده میشود و میتواند به حوزه حمل و نقل در پایتخت کمک کند. سال آینده یکی از خطوط تراموا اجرایی خواهد شد.
او با بیان اینکه هر ساله از اواسط بهمن ماه ترافیک پایان سال آغاز میشود، گفت: ما توسعه مترو و برقی سازی را یکی از راهکارهای اصلی برای مقابله با ترافیک میدانیم. خط ۶ و ۷ مترو سال آینده نهایی میشود، در عین حال کلنگ بخش تکمیلی این دو خط نیز امسال به زمین میخورد و سال آینده ایستگاه های آن به بهره برداری خواهد رسید. همزمان با نیمه شعبان در خط ۶ مترو هفت کیلومتر از محل ایستگاه دولت آباد به شهرری کلنگ زنی میشود. در خط هفت نیز از میدان کتاب تا دانشگاه علوم، تحقیقات اجرای عملیات صورت خواهد گرفت.
محمدخانی با تأکید بر اینکه در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی هرآنچه شهرداری باید انجام می داده انجام داده است، یادآور شد: ما موضوع تراموا و اتوبوس را نیز در کنار توسعه مترو در سال آینده دنبال می کنیم.
صفر شدن عوارض مازاد بر تراکم در دو سال گذشته
سخنگوی شهردار تهران با بیان اینکه عوارض مازاد بر تراکم در دو سال گذشته نزدیک به صفر بوده و گزارشات نیز این موضوع را تصدیق می کند، گفت: عوارض در سال آینده نیز صفر است. به نظر می رسد شهرداری تهران بابت این موضوع باید مورد تقدیر قرار می گرفت.
او در خصوص تشکیل قرارگاه تعلیم و تربیت، تصریح کرد: گزارش این قرارگاه توسط معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ارائه خواهد شد.