گروه سیاسی: منوچهر متکی در پاسخ به سخنان اعلام شده از سوی نخست‌وزیر انگلیس و این‌که آمریکا و انگلیس درباره ثبات عراق از ایران کمک می‌خواهند، گفت: اگر درخواست رسمی دهند، آن را بررسی می‌کنیم که البته بررسی ما به معنای پاسخ مثبت نیست.

وزیر خارجه در دیدار با همتای فلسطینی خود در کنفرانس خبری نیز حاضر شد.
به گزارش ایسنا متکی به دیگر سخنان بلر و در ارتباط با پرونده هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: مواضع ایران در بحث هسته‌ای روشن است و ما هم درخواست مذاکره نداریم. سخنان وزیر خارجه پاسخ به برخی ادعاها است که از سوی بوش و بلر مطرح شده و اعلام شده بود آمریکا و انگلیس در صورت تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاضر به مذاکره هستند. متکی در ادامه افزود: زمانی که پیش‌تر آمریکایی‌ها پیشنهاد مذاکره را مطرح کردند، مسئولان عراقی بر آن تأکید کردند که ایران به جهت کمک به ملت عراق این مذاکره را پذیرفت ولی به دلیل بداخلاقی و بهره‌برداری تبلیغاتی که آمریکا در پی آن بود، ایران پیشنهاد را رد کرد. وزیر خارجه به شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت: مسئولان آمریکایی نتایج رویکردهای غلط خویش را در عرصه‌های مختلف می‌بینند و با توجه به رویکرد غلط آنها، نتایج انتخابات اخیر و برکناری رامسفلد نتایج آن است و پس‌لرزه‌های دیگری نیز در راه است.
متکی پس از گفت‌وگو با محمود الزهار تصریح کرد: حمایت جمهوری‌ اسلامی از فلسطین از مواضع اعتقادی ملت ایران است و حمایت کشورهای اسلامی در تحقق آرمان‌های فلسطین نقش راهبردی دارد. وزیر خارجه فلسطین نیز گفت: اقدام گروه‌های فلسطین در اسیر گرفتن یک نظامی صهیونیست و مقاومت شجاعانه حزب‌الله لبنان، طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا و اسرائیل را با فروپاشی مواجه کرده است.

مواضع اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا که این روزها با تلاش بیهوده سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نیویورک و در تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت مواجه شده، روز گذشته در بیانیه‌ای بار دیگر خواستار گفت‌و‌گو با ایران شد اما به پیش‌شرط تعلیق نیز اشاره کرد. این در حالی است که مواضع ایران همواره تأکید بر مذاکرات بدون پیش‌‌شرط بوده است.
ایرنا از بروکسل گزارش داد خاویر سولانا در نشستی خبری خواستار گفت‌و‌گو با ایران با تحقق شرایط از پیش تعیین شده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما مذاکراتی با ایران داشتیم که به نتیجه نرسید و همه می‌دانند که اگر نتایجی حاصل نشود، مسیر دیگری دنبال خواهد شد که همان مسیر شورای امنیت است. سولانا افزود: در حال حاضر نه اروپا که شورای امنیت قطعنامه ایران را در دستور کار دارد. وی تأکید کرد: ما همچنان مایل به ادامه مذاکرات هستیم و می‌دانیم همه طرف‌ها خواستار تحقق تمامی شرایط مربوط به آغاز مذاکرات هستند.
اتحادیه اروپا در بیانیه خود که ایرنا آن را منتشر کرده، خیلی کوتاه اعلام کرد: شورای وزرای خارجی اتحادیه اروپا در نشست خود مشخص کرد که با تداوم فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی در ایران، اتحادیه اروپا هیچ راهی جز حمایت از اقدام‌های تحریمی ندارد ولی باب مذاکرات همچنان باز است. آخرین جلسه 1+5 در نیویورک که روز گذشته برگزار شد، بدون نتیجه پایان یافت. خبرگزاری فرانسه گزارش داد روسیه خواهان تقلیل تحریم‌هاست و آمریکا حاضر به توافق با پیشنهادات روسیه نیست.