گروه ادب و هنر: سرانجام بعد از همه بحث‌ها و گفت‌وگوهای فراوانی که درباره خصوصی‌سازی تئاتر کشور صورت گرفت، نخستین سالن خصوصی نمایش کشور با حمایت شهرداری تهران راه‌اندازی شد

این بحث که زیرمجموعه جریان بزرگ‌تری به نام اصل 44 قانون اساسی محسوب می‌شود، موافقان و مخالفان زیادی دارد. اما آنچه مسلم است برای اجرای کامل اصل 44، عملا راهی جز پیدا کردن راه خصوصی‌سازی در همه عرصه‌های فرهنگی و هنری نیست؛

کاری که به‌نظر می‌رسد وزارت ارشاد دولت نهم عجله‌ای برای انجامش نداشته است. در 4 سال گذشته، با وجود همه تاکیداتی که بر این اصل شد، در عرصه ادبیات و هنر کشور، جریان دقیقا بالعکس و به سمت دولتی شدن محض حرکت کرده است.

تا جایی که نهایتا شهرداری تهران مثل همیشه وارد عمل شد. شهرداری که در همین سال‌ها روابط حسنه‌ای با هنرمندان حوزه‌های مختلف داشته است، دیروز با حمایت از تماشاخانه ایرانشهر، نخستین سالن نمایش خصوصی کشور را افتتاح کرد.

برای افتتاح که دیروز عصر همزمان با میلاد حضرت زهرا س انجام شد، نمایش «همه صبح‌های زمین» حسین مسافرآستانه در این سالن به روی صحنه رفت.

اما آن طور که مدیر این تماشاخانه به مهر می‌گوید، سالن شماره 2 نیز 2 هفته دیگر، یعنی 7 تیر کار خود را آغاز می‌کند. مجید جوزانی درباره نحوه تهیه بلیت و شیوه کار تماشاخانه می‌گوید: علاقه‌مندان و تماشاگران عزیز می‌توانند از ساعت 10 صبح برای خرید و رزرو بلیت نمایش‌ها به گیشه تماشاخانه‌ها مراجعه کنند و از اواخر هفته نیز با مراجعه به  سایتTamashakhaneh.ir می‌توانند به‌صورت آنلاین بلیت خود را خریداری و جای خود را انتخاب کنند.

جوزانی درباره قیمت‌ بلیت و تخفیفات در نظر گرفته شده برای تماشاگران می‌افزاید: بهای بلیت ردیف یک تا 3 سالن 10 هزار تومان، ردیف 4 تا 6 سالن 8 هزار تومان و باقی ردیف‌ها 5 هزار تومان است.

البته دیروز به مناسبت ولادت حضرت زهرا س بهای بلیت نمایش همه صبح‌های زمین،
6 هزار تومان بود. دانشجویان تئاتر نیز از تخفیف 50 درصدی برخوردار بودند.

جوزانی درباره امکانات فنی سالن نیز تاکید می‌کند: تماشاخانه‌های ایرانشهر تنها سالن‌های تئاتری ایران هستند که مجهز به سیستم برق اضطراری، اتوماتیک هستند؛ یعنی به فاصله 20 ثانیه بعد از قطع برق سیستم برق اضطراری برق مورد نیاز را تأمین می‌کند. البته به‌دلیل تازه ساخت‌بودن تماشاخانه‌ها شاید ایرادهای جزئی وجود داشته باشد که در طول بهره‌برداری برطرف می‌شود و این نکات تأثیری در کیفیت اجراها نخواهد گذاشت.

مدیر تئاتر ایرانشهر درباره نقش شهرداری در راه‌اندازی این سالن‌ها می‌گوید: با حمایت‌های دکتر قالیباف نخستین خیز خود را برای تبدیل تماشاخانه‌های ایرانشهر به نخستین جایگاه تئاتر خصوصی کشور برداشتیم و تلاش می‌کنیم این مکان تئاتری را به‌عنوان جایگاه تئاتر خصوصی ایران تثبیت کنیم.

تلاش می‌کنم در راستای اعتمادی که دکتر قالیباف به بنده به‌عنوان مدیر تماشاخانه‌های ایرانشهر کرده‌اند هر چه بهتر و مثبت‌تر برای پیشبرد اهداف تئاتری تماشاخانه‌های ایرانشهر حرکت کرده و خالصانه قدم بردارم.