تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۶

علی کهن‌نسب: اولین دوره بازی‌های آسیایی نوجوانان از روز هشتم تیرماه در کشور سنگاپور برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این رقابت‌ها افزایش تجربه و آمادگی نوجوانان آسیایی برای حضور در رقابت‌های تابستانی المپیک جهانی نوجوانان- که قرار است سال 2010 به میزبانی  سنگاپور برگزار شود- اعلام شده است.

این بازی‌ها به نوجوانان  اجازه می‌دهد تا عملکرد خود را در برابر رقیب‌های آسیایی محک  بزنند. همچنین برگزاری این بازی‌ها در سنگاپور،  آمادگی این کشور کوچک آسیایی برای برگزاری رقابت‌های بزرگ المپیک 2010  را نشان خواهد داد.

در بازی‌های آسیایی نوجوانان، نزدیک به 1300 ورزشکار نوجوان در رده سنی 14 تا 17 سال از 45کشور آسیایی در 9رشته ورزشی با هم رقابت می‌کنند.

انتظار می‌رود اکثر ورزشکاران نوجوان کشورهای عضو کمیته المپیک در این رقابت حضور یابند؛ همین عامل می‌تواند باعث جذابیت بیشتر این بازی‌ها  شودکه برای اولین بار در رده نوجوانان و به‌شکل کنونی برگزار می‌شود.

بسیاری از  نوجوانانی که در این بازی‌ها شرکت می‌کنند، می‌توانند در آینده به قهرمانان بزرگ ورزش کشور خود و حتی المپیک بزرگسالان تبدیل شوند.

این رقابت‌ها در رشته‌های دوومیدانی، شنا و شیرجه، بسکتبال، والیبال ساحلی، بولینگ، فوتبال، قایقرانی، تیراندازی و تنیس روی میز در رده نوجوانان دختر و پسر برگزار می‌شود.
هدف‌های بازی‌های آسیایی نوجوانان مسئولان برگزاری بازی‌ها، نخستین هدف رقابت‌ها را «جمع کردن نوجوانان ورزشکار قاره آسیا برای برگزاری جشن  نوجوانان» و «ورزش و یادگیری»   اعلام کرده‌اند.

علاوه بر این، آشنایی  ورزشکاران نوجوان با اصول و هدف‌های المپیک همراه با رقابت‌های دوستانه و همچنین   گسترش ارتباط‌های فرهنگی  در بین نوجوانان کشورهای مختلف از هدف‌های دیگر این بازی‌هاست.

کمیته برگزاری رقابت‌ها  در کنار این بازی‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای در زمینه آموزش و فرهنگ برای نوجوانان تدارک دیده تا تجربه آنها برای زندگی بهتر و میزان مشارکت آنان افزایش یابد.
برنامه و محل برگزاری مسابقه‌ها مراسم گشایش اولین دوره بازی‌های آسیایی نوجوانان روز دوشنبه هشتم تیرماه برگزار می‌شود. البته همچون رقابت‌های المپیک بزرگسالان، بازی‌های فوتبال چند روز زودتر در ورزشگاه «جالان بسار»، که شش هزار نفر گنجایش دارد، شروع می‌شود.

رقابت‌های شنا و شیرجه از نهم تا پانزدهم تیرماه در مجموعه ورزشی شنای «پایو»  در 02کیلومتری دهکده  بازی‌ها برگزار می شود؛همچنین  رقابت‌های دوومیدانی از نهم تا دوازدهم تیرماه در ورزشگاه «بیشان»  و مسابقه‌های بسکتبال که به صورت سه به سه انجام می‌شود، از دهم تا سیزدهم تیرماه در« دبیرستان آنجلیکان»  در فاصله 9 کیلومتری دهکده؛ والیبال ساحلی از  سیزدهم تیرماه در مجموعه ورزشی ساحلی سنگاپور؛  بازی‌های بولینگ از سیزدهم تیر ماه در باشگاه ارکید  در فاصله 20کیلومتری دهکده؛ مسابقه‌های قایقرانی هم از روز هشتم تیر ماه در مرکز ملی قایقرانی؛ رقابت‌های تیراندازی طی روزهای نهم تا یازدهم تیرماه در مرکز ورزش «زفرایشون» و مسابقه‌های تنیس روی میز، روزهای یازدهم تا پانزدهم در مجموعه ورزشی «تائوپایو» انجام می‌شود.

خواندنی‌های بازی‌های آسیایی نوجوانان

- در طراحی مدال بازی‌های آسیایی نوجوانان، نشان مسابقه‌ها در مرکز این مدال قرار گرفته و بیانگر ارزش‌های المپیک از جمله دوستی، احترام و فضیلت است.

در پشت آن نیز«فراسیا» (Frasia)، نماد این مسابقه‌ها و گل ارکیده، نشان رسمی سنگاپور به عنوان میزبان این دوره از بازی‌ها، ترسیم شده است.

- یکی از ابتکارهای کمیته برگزاری، حضور بیش از 14 مدرسه و 900دانش‌آموز برای کمک به مقام‌های ورزشی در بخش‌های مختلف است.

- در این مسابقه‌ها، هزار و 300 ورزشکار و کادر همراه، از 45 کشور در 9رشته  رقابت  می‌کنند.

- در این دوره از رقابت‌ها، نه تنها ورزشکاران از لحاظ دوپینگ تست می‌شوند، بلکه  در این زمینه  آموزش‌های ویژه‌ای  می‌بینند.

- کشور چین ،80 ورزشکار پسر و دختر را به این رقابت‌ها اعزام می‌کند. چین قصد دارد با استفاده از این فرصت، ورزشکاران خود را برای رقابت‌های المپیک نوجوانان جهان در سال 2010 میلادی آماده کند.

- گفته می‌شود 130 میلیون دلار برای برگزاری این رقابت‌ها هزینه شده است.

نشان دوستی نوجوانان

«فراسیا» به معنای «دوستان آسیایی » نام نشانی است که برای اولین دوره بازی ها در نظر گرفته شده است . «مایکل لی » و همسرش «جورجیا»این نشان را طراحی کرده اند . لی می گوید :« می خواهیم گوهر وجودی بازی ها را -که دوستی بین همه نوجوانان است - نشان دهیم.»

ایران در  بازی‌های آسیایی نوجوانان

کاروان ورزشی ایران در هفت رشته ورزشی شنا، شیرجه، تیراندازی، فوتبال، تنیس روی میز، بسکتبال و دوومیدانی در بازی‌های آسیایی سنگاپور شرکت می‌کند. مسابقه‌هایی که در آن نوجوانان 45 کشور آسیایی در 10 رشته ورزشی در بخش دختران و پسران  با یکدیگر رقابت خواهند کرد. کسب سهمیه المپیک برای رقابت‌های جهانی المپیک در سال 2010 و حضور نوجوانان بیشتر کشورهای مطرح آسیایی باعث شده تا این بازی‌ها از جذابیت و شادابی ویژه‌ای برخوردار باشد.

در این شماره نگاهی داریم به رشته‌ها و ورزشکاران ایرانی که در این رقابت ها حضور می‌یابند.

شلیک به قلب المپیک

تیم ملی تیراندازی با هشت نماینده و در دو رشته تفنگ و تپانچه بادی در مسابقه ها شرکت می‌کند.

پوریا نوروزیان، مجید نجفی، سپهر صفاری، علی تماری، مائده‌السادات امین‌زاده، نوشین شهبازی‌فر، مینا بارانی و یاسمن حیدری به عنوان تیم پسران و دختران ایران در سنگاپور حضور می‌یابند.

تیم ملی تیراندازی نوجوانان امیدوار است یک یا دو سهمیه المپیک را کسب کند. یوسف آجورلو، مربی تیم ملی تیراندازی در گفت‌وگو با دوچرخه گفت: «هرچند این مسابقه‌ها برای اولین بار  در رده نوجوانان برگزار می‌شود، ولی امیدواریم  بتوانیم یک یا دو سهمیه المپیک را کسب کنیم.»

عکس: محمود اعتمادی

او افزود:« تیم ملی تیراندازی با هشت تیرانداز، چهار تیرانداز دختر و چهار تیرانداز پسر در دو رشته تفنگ و تپانچه بادی در این رقابت‌ها شرکت می‌کند.»

آجورلو در باره شکل انتخاب اعضای تیم ملی گفت:« با راه‌اندازی کمیته استعدادیابی فدراسیون تیراندازی و برگزاری مسابقه‌های المپیاد ایرانیان و قهرمانی نوجوانان کشور، از بین 1000 تیرانداز نوجوان و جوان، 80تیرانداز به اردو دعوت و پس از برگزاری اردوهای مختلف، بهترین‌ها برای اعزام به سنگاپور انتخاب شده‌اند.»

مربی تیم ملی اضافه کرد: «نوجوانان علاوه بر شرکت در این رقابت‌ها، در رقابت‌های آسیایی در قطر و همچنین در مسابقه‌های غرب آسیا در تهران نیز شرکت خواهند کرد تا سهمیه‌های ورودی به المپیک را کسب کنند.»

او چین، کره جنوبی، تایلند و ژاپن را حریف های اصلی ایران در این رقابت‌ها دانست.

دوست دارم با دست پر برگردم نوشین شهبازی‌فر  با 16 سال سن از استان بوشهر به عضویت تیم ملی درآمده است.

شهبازی‌فر می‌گوید:« تا به حال در مسابقه‌های بین‌المللی شرکت نکرده‌ام و نمی‌دانم چه نتیجه‌ای کسب می کنم، ولی دوست دارم با دست پر برگردم.»

او اضافه می‌کند: «33 کشور در رقابت‌های سنگاپور حضور دارند و کشورهایی مثل چین، کره جنوبی و ژاپن حریفان اصلی ایران در تیراندازی‌ هستند.»

می‌خواهم قهرمان جهان شوم علی تماری، دیگر نوجوان بوشهری عضو تیم ملی می‌گوید: «تجربه چندانی ندارم، ولی برای قهرمانی به مسابقه‌ها می‌روم.»

تماری که تجربه‌ای برای حضور در مسابقه های داخلی و خارجی ندارد، می‌گوید: «به خاطر علاقه‌ای که داشتم، توسط یکی از دوستان با تیراندازی آشنا شدم. تجربه چندانی ندارم، ولی در این اردوها به سرعت پیشرفت کرده‌ام.» این نوجوان بوشهری به آینده  خیلی امیدوار است و می خواهد قهرمان تیراندازی جهان شود.

تفریحی تیرانداز شدم

مائده‌السادات امین‌زاده، نوجوان 15 ساله بوشهری و عضو تیم ملی نیز می‌گوید: «تفریحی با تیراندازی آشنا شدم، ولی به خاطر جذابیت آن این ورزش را ادامه دادم تا در استان بوشهر در مسابقه‌ها اول شدم.»

امین‌زاده می‌افزاید: «در آخرین اردوی تیم ملی، بالاترین رکورد را زدم تا عضو تیم اعزامی در رشته تفنگ بادی باشم.»

پیش‌بینی این نوجوان بوشهری نیز جالب است:« حریفان خیلی سختی دارم. نتیجه را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، ولی برای آینده دوست دارم که اول قهرمان ایران شوم و بعد هم در المپیک مدال بیاورم.»

پرتاب سه‌امتیازی برای المپیک

بسکتبال، یکی دیگر از رشته‌هایی است که تیم ایران در آن شرکت می‌کند. این رقابت‌ها به صورت بسکتبال سه نفره بین نوجوانان برگزار می‌شود و طبق گروه‌بندی ، ایران با ژاپن، فیلیپین، اردن و مغولستان در گروه سوم این رقابت‌ها دیدار می‌کند. تیم ایران با توجه به گروه‌بندی رقابت‌ها در صورت صعود از این مرحله، شانس خوبی برای حضور در مرحله نیمه‌نهایی  دارد. مهدی امیر آقاجان، مربی تیم بسکتبال نوجوانان در باره حریف های ایران می‌گوید: «با توجه به برگزاری اولین دوره این رقابت‌ها، شناخت چندانی از حریفان نداریم و طبیعی است که نتوانیم پیش‌بینی درستی از این رقابت‌ها بکنیم.»

دبیر فدراسیون بسکتبال از اعزام تیم چهار نفره ایران به این رقابت‌ها خبر داد. تیم‌های کره جنوبی، چین، ژاپن و فیلیپین از کشورهای صاحب نام حاضر در این  رقابت‌ها  هستند.

دویدن برای المپیک

مسابقه‌های دوومیدانی بازی‌های آسیایی در بخش دختران در هشت ماده و در بخش پسران در هفت ماده برگزار می‌شود.

محمد صادق داداشی، دبیر فدراسیون دوومیدانی در باره مسابقه‌های آسیایی و حضور نوجوانان می‌گوید: حضور دوومیدانی‌کاران نوجوان در میدان های آسیایی و جهانی پشتوانه مهم و بزرگی برای رشته دوومیدانی خواهد بود.»

او اضافه کرد:« ما امید زیادی برای کسب نتیجه مطلوب در این بازی‌ها از دوومیدانی‌کاران کشورمان داریم.»

دبیر فدراسیون با توجه به انگیزه بچه‌ها برای کسب عنوان می‌گوید: «در این بازی‌ها ورزشکارانی که بتوانند رکورد ورودی المپیک را کسب کنند، به رقابت‌های جهانی نوجوانان جهان که بلافاصله بعد از این بازی‌ها در  ایتالیا برگزار می‌شود، اعزام خواهند شد.»

علیرضا رضایی، مسئول کمیته تیم‌های دوومیدانی نوجوانان نیز در باره نحوه انتخاب نفرات اعزامی می‌گوید:

« با توجه به این که نخستین دوره‌ای است که مسابقه ها با عنوان ‌بازی‌های آسیایی نوجوانان در رده‌سنی زیر 16سال در سطح آسیا برگزار می‌شود، مسابقه انتخابی بین 130 ورزشکار از برترین دونده‌های نوجوان کشور برگزار کردیم تا بتوانیم با شناسایی نفرهای برتر، در نخستین تجربه حضورمان در این رقابت‌ها، نتیجه خوبی  ‌بگیریم.»

مژگان رئیسی و معصومه خادمی از فارس، مژگان پاکدل از گلستان، مه‌لقا خانباشی از تهران، نازنین گل احمدی از خراسان رضوی و مهسا کارگر از اردبیل در بخش دختران در مواد مختلف به روی پیست خواهند رفت.

حسن تفتیان از خراسان رضوی، امیر بیراموند از لرستان، محمدرضا حسن‌زاده از تهران، مصطفی اونغ از گلستان، مهدی کارگرنژاد از خوزستان و علی شیریان از چهار محال ‌و بختیاری در رده پسران‌  رقابت خواهند کرد.

رویارویی با بهترین های جهان

تیم ملی تنیس روی میز نوجوانان ایران با چهار ورزشکار پسر و دختر در رقابت‌های سنگاپور حضور پیدا می‌کند. تنیس روی میز ایران با توجه به تشکیل آکادمی در سال‌های اخیر، پیشرفت خوبی داشته است .فدراسیون تنیس روی میز نوجوان هایی را که در زمینه تنیس روی میز  استعداد خوبی دارند دعوت می‌کند تا ضمن تحصیل در این محل توانایی خود را در رشته تنیس روی میز افزایش دهند. تیم اعزامی نیز با وجود حضور قدرت‌های بزرگ جهان، برای کسب سهمیه المپیک ناامید نیست. محمدعلی رویین‌تن، نوجوان 15 ساله شیرازی، عضو تیم ملی است که در آکادمی، هم تحصیل می‌کند و هم ورزش.

محمد علی رویین تن/عکس ها: محمود اعتمادی

هر چند دوری از خانواده سخت است، ولی رویین‌تن می‌گوید:« آکادمی، هم از لحاظ درسی و هم ورزشی برای بچه‌ها بسیار خوب است.» این نوجوان شیرازی که با کسب رتبه اول در رقابت‌های انتخابی به عضویت تیم ملی در آمده، می‌گوید:« هشت سال است پینگ‌پنگ بازی می‌کنم و برای آینده ورزشی‌ام برنامه‌های زیادی دارم. قبل از این، یک بار در مسابقه‌های آسیایی در سنگاپور و دوبار هم در مسابقه‌های «پروتور» جهانی در قطر و بحرین شرکت کرده‌ام که در قطر در رده تیمی به عنوان سومی دست یافتیم.»

او می‌گوید:« در مسابقه‌های سنگاپور با توجه به تمریناتی که کرده‌ایم، به احتمال زیاد روی سکو می‌رویم. هر چند حریفان دشواری مثل چین، کره جنوبی، چین تایپه، سنگاپور و هند حضور دارند، ولی آمادگی رویارویی با این حریفان را داریم.»

برای کسب عنوان انگیزه دارم

علیرضا ملارجبی، دومین عضو اعزامی تیم به سنگاپور از همدان آمده و 15 سال بیشتر ندارد. ملارجبی می‌گوید:« هفت سال است که پینگ‌پنگ بازی می‌کنم و یک سال است که وارد  آکادمی شدم و در حال حاضر شش ماه است که در اردو هستیم.»

ملارجبی به کسب نتیجه در سنگاپور خیلی امیدوار است و می‌گوید:« برای کسب عنوان خیلی انگیزه دارم، چون در این مدت زحمت های زیادی کشیده‌ایم. ولی فراموش نکنیم که حریفان اصلی ما نه در سطح آسیا بلکه در جهان مطرح هستند.»

این نوجوان 15 ساله چندان هم بی‌تجربه نیست . او می گوید :«در مسابقه‌های نوجوانان آسیا در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ پینگ‌پنگ مقام پنجم را در رده تیمی کسب کردیم. در مسابقه‌های جهانی نوجوانان در الجزایر  نتوانستیم عنوانی کسب کنیم، ولی در سنگاپور  جزء چهار تیم مسابقه‌ها باشیم.» ملارجبی در باره آینده ورزشی‌اش هم می‌گوید: دوست دارم در مسابقه‌های المپیک شرکت کنم و اگر خدا بخواهد در مسابقه‌های آسیایی برای ایران در تنیس روی میز مدال کسب کنم.»

سولماز رحمان‌ محمدپور و فاطمه حسین‌زاده، دیگر نوجوانان اعزامی ایران به رقابت‌های سنگاپور خواهند بود.

شیرجه برای المپیک

تیم ملی شیرجه به آمادگی مطلوبی برای حضور در مسابقه‌ها رسیده است. مهرداد هجیر، مربی تیم ملی شیرجه جوانان ایران، اعزامی به بازی‌های آسیایی نوجوانان در سنگاپور، با ذکر این مطلب به  دوچرخه گفت: «با توجه به برگزاری اردوهای مختلف و تمرین ها، اعضای تیم به آمادگی نسبی دست یافته‌اند.»

او اضافه کرد: «علی شکول و حمید کریمی، اعضای تیم ایران را تشکیل می‌دهند و با توجه به فصل امتحان ها، ناگزیر اردوی نیمه متمرکز نیز برگزار شد تا جوانان بتوانند امتحان های خود را سپری کنند.»

مربی تیم ملی،کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی را مدعیان قهرمانی در رقابت‌های شیرجه دانست و گفت: «با توجه به سرمایه‌گذاری که این کشورها انجام داده‌اند، در حال حاضر ورزشکاران آن  در جهان نیز مطرح هستند و در این مسابقه‌ها کار ایران خیلی سخت است و ما بیشتر باید با کشورهای عربی مثل قطر و کویت رقابت نزدیک داشته باشیم.»
هدفم، رفتن روی سکوی قهرمانی است حمید کریمی، یکی از اعضای اعزامی تیم نیز گفت:« از آمادگی خوبی برای حضور در رقابت‌های آسیایی برخوردارم.»

کریمی که با 15 سال سن، سومین حضور در مسابقه‌های بین‌المللی را تجربه می‌کند، به  دوچرخه گفت: « در مسابقه‌های نوجوانان آسیا در کشور اندونزی، چهارم شدم و در رقابت‌های جام‌جهانی نوجوانان در کشور آلمان نیز نفر بیستم ، ولی با توجه به آمادگی‌ام، اگر خدا بخواهد، هدفم کسب عنوان و رفتن روی سکو در رقابت‌های سنگاپور است.»

کریمی در باره آینده ورزش خود می‌گوید: «دوست دارم تا به صورت حرفه‌ای شیرجه را ادامه دهم تا در مسابقه های بزرگ به عنوان بین‌المللی دست پیدا کنم.»

محک فوتبال نوجوانان

رقابت‌های فوتبال در بازی‌های آسیایی نوجوانان، یکی از جذاب ترین رقابت‌های اولین دوره این بازی‌ها خواهد بود. این رقابت‌ها از 28 خرداد، چند روز زودتر از افتتاحیه رقابت‌ها آغاز می‌شود.

تیم ملی فوتبال زیر 14 سال ایران نیز در این رقابت‌ها حضور دارد و در گروه اول این رقابت‌ها با فیلیپین، چین تایپه و کویت هم‌گروه است. این تیم از مدت‌ها قبل اردوی آمادگی خود را زیر نظر محمد یاوری، سرمربی این تیم آغاز کرده و پس از برگزاری آخرین اردوی خود در کیش و برگزاری دو دیدار تدارکاتی با تیم نوجوانان و جوانان کیش، راهی کشور تایلند شد، تا پس از برگزاری اردویی چند روزه در این کشور مستقیم راهی سنگاپور، محل برگزاری این رقابت‌ها شود.

تیم ایران با توجه به گروه‌بندی این رقابت‌ها یکی از مدعیان اصلی قهرمانی و کسب سهمیه حضور در المپیک 2010 نوجوانان جهان است.

محمدرضا علیخانی، سیاوش حق نظری و رضا میراحمدی از تهران، میثم لباف، امیر توکلی، میلاد سرلک و مهدی پورداداش‌وند از اصفهان، آرش اسماعیلی و مبین عزتی از مازندران، محمد قنبری و سعید آقایی از آذربایجان شرقی، فریدون زبیدانی از خوزستان، امیر غمناک از گیلان، علی بهلولی از خراسان رضوی، آرمین سهرابیان، محمد ممشلی، مهدی کرد بهمن و جهان تیغ از گلستان، بازیکنانی هستند که در اردوهای تدارکاتی تیم ملی حضور داشته‌اند.

شنا در مسیر المپیک

رقابت‌های شنا یکی از 10 رشته  بازی‌های آسیایی است. حضور اکثر قدرت‌های مطرح آسیایی  چون چین، ژاپن، کره جنوبی و... که از قدرت‌های مطرح این رشته در رقابت‌های جهانی به شمار می‌روند، باعث شده تا سطح کیفی این رقابت‌ها افزایش یابد.
تیم ملی شنای نوجوانان ایران نیز به گفته خبازیان، سرمربی تیم با پنج یا شش شناگر در این رقابت‌ها حضور می‌یابد.

خبازیان می‌گوید: «در حال حاضر، شش ورزشکار در اردوی تیم حاضرند و حضور پنج یا شش ورزشکار در این رقابت‌ها به آمادگی بچه‌ها بستگی دارد.»

او در باره میزان آمادگی و اردوهای برگزار شده، می‌گوید: «با توجه به امتحانات پایان سال بچه‌ها، چاره‌ای جز تمرین در ساعت های عصر نبود و با وضع موجود،  همه تلاش‌مان را کردیم تا نوجوانان به آمادگی مطلوب برسند.»

مربی شنای تیم ملی نوجوانان در باره این رقابت‌ها و حریفان هم می‌گوید: «برای اولین بار است که این مسابقه ها با حضور اکثر کشورهای آسیایی برگزار می‌شود و به احتمال زیاد رقابت خیلی نزدیکی بین ورزشکاران خواهد بود.»

خبازیان در باره احتمال کسب سهمیه المپیک توسط نوجوانان شناگر ایرانی گفت: «رکوردهای ورودی اعلام شده و امیدواریم تا یک یا دو سهمیه از این مسابقه‌ها بگیریم. البته علاوه براین مسابقه‌ها، چند مسابقه دیگر برای کسب سهمیه پیش رو داریم.»

او از آروین مرادی، پویا جدیدی و سپهر عسگر از تهران، احمدرضا جلالی از فارس، پوریا مالدار از قزوین و همایون حقیقی از گیلان به عنوان اعضای تیم ملی نوجوانان برای حضور در بازی‌های آسیایی نوجوانان نام برد.