تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۸

علی یاوری: همیشه دلمان می‌خواهد تا در محیط کار، قابل احترام باشیم و از مدیر تا همه همکارها، تحسین‌مان کنند.

همچنین می‌خواهیم باورمان داشته باشند و توانایی‌ها و قابلیت‌هایمان نادیده گرفته نشود اما برای دستیابی به این شأن و منزلت، باید بدانیم که قطعا رسیدن به این مرحله با سعی و تلاش امکان‌پذیر است اما پایداری و همیشه‌ماندنش نیازمند سه رکن اساسی است که در اعتماد به نفس، عدالت و عزت‌نفس خلاصه می‌شود. در اینجا می‌خواهیم با مرور نکاتی کوچک، راه دستیابی به این هدف را هموار کنیم و باور داشته باشیم که طرز برخورد و اندیشه ما، نقشی اساسی در تعیین جایگاه حرفه‌ای‌مان دارد.


1 – به آینه نگاه کنید: در اینجا منظور، سراغ آینه رفتن و تماشای خود در آن نیست بلکه کنترل اعمال‌مان به منظور کار کردن از روی وجدان است. به این ترتیب، سعی کنید در طول روز وقتی حتی پرمشغله‌ترین ساعت‌ها را سپری می‌کنید، به اندازه چند لحظه هم که شده به خودتان توجه کنید و به آینه درون‌تان نگاهی بیندازید. بعد فکر کنید که آیا در حال انجام دادن وظیفه‌تان طبق معیارهای قابل قبول حرفه‌تان هستید یا پا را فراتر گذاشته و وجدان کاری‌تان را نادیده گرفته‌اید. در این لحظات کوتاه که به سرعت سپری می‌شوند، می‌توانید ارزیابی مختصری از خود داشته باشید. در چنین شرایطی، اگر کسی از شما خواست تا کاری غیرقانونی و خلاف موازین حرفه‌ای‌تان انجام دهید، به جای تصمیمی‌عجولانه و لحظه‌ای، به تاثیرات درازمدت آن فکر می‌کنید و بعد... .


2 – عقب‌نشینی نکنید: همیشه آموخته‌ایم که هر چقدر رفتاری موقر و متین داشته باشیم، نزد دیگران عزیزتر و از طرفی پسندیده‌تر هستیم. از این رو زمانی که مقابل شرایط خاصی قرار می‌گیریم، دچار تناقض می‌شویم. این شرایط خاص می‌تواند شامل گرفتن حق‌مان باشد که متاسفانه با عقب‌نشینی از خیر آن می‌گذریم. مراقب باشید؛ چرا که اطرافیانتان مطابق با عکس‌العمل و طرز برخوردتان با شما رفتار خواهند کرد. از این رو با عقب‌نشینی‌تان راه برای پیشروی آنها باز می‌شود و در نتیجه، حق‌خوری‌ها نیز ادامه می‌یابد.

3 – لوده نباشید: حفظ تعادل در رفتار، بهترین راه‌حل برای حفظ شأن و عزت نفس در محیط کار به شمار می‌رود. به این ترتیب، نه باید مطابق نکته پیشین، راه را برای زیاده‌روی دیگران بازگذاشت و نه خود به سوی دیگران تاخت؛ طوری که همواره حد و مرز رابطه‌های کاری با همکاران یا حتی ارباب رجوع را از بین برد و با شوخی‌های بی‌جا و خنداندن دیگران به افراط، لقب‌های نادرستی از قبیل لوده و دلقک به خود گرفت.


4 – مراقب همکارت باش: همان کسی که هر روز ساعت‌های متوالی او را می‌بینی و گاهی بسیار احساس نزدیکی به او می‌کنی نیز می‌تواند یکی از سنگ‌های سد راه برای ازبین‌بردن شأن و منزلت‌تان در محیط کار باشد؛ به این ترتیب که از شما به عنوان یک وسیله استفاده کند! چطور؟ خیلی کار سختی نیست؛ وقتی متوجه می‌شوید همکاران‌تان تمام کارها را روی سرتان می‌ریزند و در عوض، آنها به وسیله کاری که شما آن را به‌خوبی انجام داده‌اید، افتخار کسب می‌کنند یا زمانی که برای پیشنهادی به مسئول بالاتر، شما را پیشقدم می‌کنند یا ده‌ها سودجویی دیگر... .


5 – مشکل خانه، بیرون از محیط کار: هرگز و هرگز مسائل و معضلات شخصی‌تان را به محیط کار نیاورید؛ در غیر این صورت، باید رفتار متین و معقولی را که همیشه داشته‌اید، رها کنید، چرا که آوردن مشکلات خانه به محل کار، الزاماتی چون بلندحرف‌زدن پشت تلفن، بداخلاقی، پرخاشگری، بی‌حوصلگی و... را شامل می‌شود که در نهایت، شما را از ارزشی که به دنبالش هستید، دور می‌کند.


6 – گله‌کردن ممنوع: هیچ کارفرمایی از شکایت‌کردن متوالی و همین‌طور تقاضای مرخصی زیاد کارمند‌ش لذت نمی‌برد؛ بنابراین مراقب باشید تا با کوتاهی‌کردن در انجام پروژه‌های کاری، تقاضای مرخصی زیاد و همین‌طور گله‌کردن‌های پشت سر هم، از ارزش خود کم نکنید .


7 – همیشه باشید: همواره حضور داشته باشید. خود را در معرض دید قرار دهید. سودمند واقع شوید. به موفقیت‌های خود افتخار کنید. استعدادها و توانایی‌هایتان را بروز دهید و برای قبول مسئولیت‌های جدید آماده باشید. در چنین شرایطی، مراقب باشید تا به هیچ‌وجه چاپلوسی نکنید و به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه یک مدیر قدرتمند، اطراف خود را با «بله قربان‌گوها» و افرادی که به دنبال تملق هستند، پر نمی‌کند.