همشهری آنلاین: نماینده دولت آمریکا در امور انرژی اوراسیا برخلاف خواست اروپا، ترکیه و حتی مواضع قبلی برخی مقامات این کشور اعلام کرد:

مشارکت ایران در پروژه گازی نابوکو در دستور کار نیست.

به گزارش مهر، در حالی که طرف های اروپایی، ترکیه و حتی در مواردی مقام‌های آمریکایی خواستار مشارکت ایران در پروژه گازی نابوکو هستند، "ریچارد مورنینگ استار" در گفتگو با خبرگزاری "ترند نیوز" در پاسخ به این پرسش که آیا الحاق ایران نیز به این لایحه در دست بررسی است؟ گفت: در حال حاضر چنین موضوعی در دستور کار نیست و در آینده نیز این موضوع در نظر گرفته نشده است.

مخالفت این مقام آمریکایی در حالی است که که خود وی 8 فروردین در حاشیه نشست "گاز طبیعی برای اروپا؛ امنیت و همیاری" در صوفیه بلغارستان از گفتگوهای تهران - واشنگتن برای مشارکت ایران در این پروژه خبر داد و گفت: " آمریکا مذاکره با تهران را در ارتباط با مشارکت در طرح نابوکو آغاز کرده، ما مایلیم تا ایران به همکاری در این زمینه جذب شود؛ این کشور می تواند به قطبی فعال و مهم در روند اجرای طرح نوبوکو تبدیل شود".

خط لوله نابوکو که 3 هزار و 300 کیلومتر طول دارد، گاز دریای خزر و کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و عراق را از خاک ترکیه، بلغارستان، رومانی، اسلواکی و مجارستان به اتریش و اروپا منتقل خواهد کرد و اتحادیه اروپا بر آن است تا به این وسیله با انحصار تهیه گاز اروپا از سوی روسیه مقابله کند.

این پروژه با هزینه‌ای در حدود 5 میلیارد یورو در سال 2014 تکمیل خواهد شد و 31 میلیارد متر مکعب گاز را از منابع گاز طبیعی منطقه به اروپا منتقل خواهد کرد.

نماینده دولت آمریکا در امور انرژی اوراسیا درباره تحقق این پروژه و نهایی شدن آن با توجه به مشکلات آن گفت: این پروژه از لحاظ تامین امنیت انرژی مهم است نخست اینکه این پروژه قادر به تامین بخشی نیاز گازی طبیعی اروپاست. و دیگر اینکه این پروژه می تواند موجب اتفاق کشورهای زیادی با همدیگر شود.

خروج آذربایجان از این پروژه و همچنین درخواست ترکیه برای تملک 15 درصد از گاز این پروژه به سبب ترانزیت آن دو چالش عمده آن در کنار دیگر مسائل سیاسی است.

ترکیه این مقدار از گاز را برای مصارف داخلی و یا صادرات مجدد آن با قیمتهای پائین تر درخواست کرده اما برخی از کارشناسان آن را چالشی در راه این پروژه می دانند، اما این مقام آمریکایی آن را نگرانی نمی داند و می گوید: تنها مسئله مهم در این رابطه توافق اتحادیه اروپا و ترکیه است و دیگر امور نگران کننده نیست.