گروه اقتصادی: در 2 ماهه نخست امسال واردات قندوشکر به کشورمان نسبت به همین مدت در سال گذشته، افزایش 522 درصدی داشته است.

تازه‌ترین آمار گمرک ایران در حالی از افزایش واردات شکر در 2 ماهه نخست امسال حکایت دارد که در چند سال اخیر واحدهای مرتبط با قندوشکر کشور مثل شرکت هفت تپه نیشکر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده، اخباری مبنی بر توقف تولید قندوشکر منتشر شده و بنابر آمارهای رسمی سطح زیرکشت چغندرقند و نیشکر با کاهش شدیدی مواجه بوده است. 

با وجود این طبق آمار گمرک در 2ماهه نخست امسال 216 هزار تن قندوشکر از نیشکر تصفیه نشده بدون مواد خوشبو‌کننده یا رنگ‌کننده به ارزش 69 میلیون و 300 هزار دلار وارد کشور شده است که ارزش یورویی آن نیز 52 میلیون و 100 هزار یورو می‌شود.

بر اساس این گزارش، در 2 ماهه نخست امسال نسبت به این مدت در سال 87، واردات قندوشکر به کشورمان از نظر وزن و ارزش به‌ترتیب 10/522 درصد و 95/563 درصد افزایش یافته است که این  میزان واردات 01/3 درصد از وزن و 99/0 درصد از ارزش کل واردات به کشور را شامل می‌شود.

همچنین قیمت متوسط یک کیلو شکر 30 سنت بوده که در2 ماهه نخست سال گذشته نیز قیمت این محصول همین میزان بود. این در حالی است که در 2ماهه نخست سال گذشته 39 هزار و 700 تن قندوشکر از نیشکر تصفیه نشده بدون مواد خوشبو‌کننده یا رنگ‌کننده به ارزش 10 میلیون و 400 میلیون دلار به ایران وارد شده بود که ارزش یورویی آن نیز 6 میلیون و 800 هزار یورو می‌شد. همچنین این میزان واردات 68/0 درصد از وزن و 13/0 درصد از ارزش کل واردات کشور را شامل می‌شد.

به گزارش ایسنا، این میزان واردات شکر به کشورمان در ماهی از سال رخ داده است که طبق سنوات گذشته شرکت‌ها و واحدهای تولیدکننده شکر کشور باید در این ماه تولید داشته باشند، چرا که به گفته رئیس هیأت‌مدیره شرکت نیشکر هفت تپه، مثلا تولید این شرکت هر ساله از آبان ماه تا اردیبهشت ماه است و بعد از آن کارگران شرکت، به کارهایی مانند بازسازی، نگهداری کشت قدیم و انجام کشت جدید می‌پردازند.