همشهری آنلاین: نیرو‌های آمریکایی روز سه شنبه 30 ژوئن رسما از شهر‌های عراق خارج شده و وظایف امنیتی را به نیرو‌های نظامی این کشور واگذار کردند.

به گزارش بی سی، با اعلام خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق روز سه شنبه روز حاکمیت ملی نام گرفته و مقامات عراق این روز را تعطیل رسمی اعلام کرده‌اند، مردم و سربازان عراقی نیز به‌دنبال خروج نیروهای آمریکایی از بغداد به جشن و شادمانی پرداختند.

نوری المالکی نخست وزیر در نشستی با حضور وزیران دفاع، کشور، امنیت ملی و فرماندهان نظامی عراق ساعاتی پیش از آغاز عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور، جشن و شادمانی در عراق را به مناسبت این عقب‌نشینی در روز حاکمیت ملی خواستار شد.

المالکی تاکید کرد: عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی پیامی به جهان است؛ پیامی مبنی بر اینکه عراقی‌ها توانایی پذیرش مسئولیت‌ها و امور امنیتی کشورشان را دارند و دولت عراق نیز به قدرت نیروهای خود در شکست تشکیلات القاعده اطمینان دارد.

گزارش شده است پیش از آنکه خروج نیرو‌های آمریکایی رسما در ساعات پس از نیمه شب سه شنبه از شهرهای عراق آغاز شود. 4 سرباز آمریکایی بر اثر درگیری کشته شده‌اند.ارتش آمریکا اعلام کرد که این سربازان در بغداد خدمت می‌کردند. این سازمان نظامی اما از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خود داری کرد.

به رغم خروج نیرو‌های آمریکایی از شهرها، نیرو‌های عملیاتی این کشور تا سپتامبر 2010 در خاک عراق باقی می‌مانند و تمامی نیرو‌های این کشور در پایان سال 2011 از عراق خارج خواهند شد.

بر همین اساس 131 هزار نیرو از جمله 12 تیپ رزمی در عراق می‌مانند و انتظار نمی‌رود از میزان این نیرو‌ها تا برگزاری انتخابات عمومی در ماه ژانویه سال جاری در عراق کاسته شود.