پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آخرین گروه از نظامیان رومانیایی مستقر در عراق روز پنجشنبه خاک این کشور را ترک کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بخارست، وزارت دفاع رومانی اعلام کرد آخرین گروه از نظامیان این کشور مستقر در عراق روز پنجشنبه خاک این کشور را ترک کردند.

مطابق با جدول زمانی که مقامات بغداد برای عقب نشینی نظامیان خارجی (به استثنای سربازان امریکایی) از عراق تعیین کرده‌اند هنوز یک هفته دیگر به پایان مهلت فعالیت نیروهای نظامی خارجی در عراق مانده است. با این وجود وزارت دفاع رومانی امروز اعلام کرد اخرین گروه از نظامیان این کشور از عراق خارج شدند.

در بیانیه‌ای که وزارت دفاع رومانی در این باره منتشر کرد امده است خروج نظامیان رومانی از عراق پایان یک ماموریت پیچیده و مشکل در خاک این کشور بود و در این مدت نظامیان رومانیایی نشان دادند که می توانند در کنار نظامیان دیگر کشورها، از عهده ماموریتهای مهم برایند و به وظایف خطیر از جمله بازگرداندن ارامش و بازسازی یک کشور جنگزده عمل کنند.
وزارت دفاع رومانی خاطر نشان کرد با این وجود، سه تن از نظامیان رومانی در چارچوب ماموریت سازمان پیمان اتلانتیک شمالی، ناتو، برای اموزش نظامیان عراقی، در خاک این کشور خواهند ماند.

آمریکا چهاردهم دسامبر گذشته توافق نامه‌ای با عراق امضا کرد که در ان شرایط و نحوه خروج نظامیان امریکایی از خاک عراق تا سال دو هزار و یازده تشریح شده است. طبق توافقنامه امنیتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن، با خروج نیروهای خارجی از عراق، نظامیان عراقی مسئولیت امنیتی شهرهایشان را بر عهده می گیرند. این عملیات پس از گذشت شش سال از زمان حمله نیروهای امریکایی به عراق صورت می گیرد تا زمینه خروج کامل این نیروها از عراق در پایان سال دو هزار و یازده فراهم کند. از اول ژوئیه، نیروهای عراقی متشکل از پانصد هزار مامور پلیس و حدود دویست تا دویست و پنجاه هزار سرباز کنترل امنیتی شهرهای خود از جمله موصل و بغداد را پس از خروج نیروهای امریکایی بر عهده گرفته‌اند.

نظامیان رومانی در ژوئیه سال دو هزار و سه در خاک عراق مستقر شدند. در مدت شش سال حضور نیروهای نظامی رومانی در عراق، دو سرباز رومانیایی در درگیریها
و انفجارهای این کشور کشته و دوازده نفر از انها نیز زخمی شدند.

رومانی که از جمله متحدان نزدیک امریکا به شمار می رود بارها تاکید کرده است که هرگز شرکا و متحدان خود را تنها نخواهد گذاشت و تا زمانی که نیروهای نظامی و پلیس عراق نتوانند جای نیروهای بین المللی را در تامین امنیت کشورشان بگیرند، از این کشور خارج نخواهند شد.

باراک اوباما‌ رئیس جمهور امریکا قول داده است تا ماه اوت سال دو هزار و ده به عملیات نظامی امریکا در عراق پایان دهد و نیروهای نظامی امریکا را تا پایان سال دو هزار و یازده از این کشور خارج کند تا مسئولیتهای امنیتی عراق به طور کامل به نظامیان و پلیس این کشور محول شود.

کد خبر 86067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز