همشهری آنلاین: پادشاه عربستان در تلاش است بعد از تشکیل دولت لبنان در یک اجلاس سه جانبه، رئیس جمهور سوریه و نخست وزیر لبنان را آشتی دهد.

به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک عربی در بیروت گفتند: ارتباطات عربستان و سوریه در زمینه پرونده لبنان با هدف ایجاد پایه‌های محکم جهت تحکیم ثبات سیاسی و امنیتی در لبنان با حمایت دمشق و ریاض و در راستای رویارویی با طر‌ح‌های بنیامین نتانیاهو آغاز شده است.

این منابع در بیروت گفتند: ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تمام تلاش خود را برای شفاف سازی روابط لبنان و سوریه به طور کلی و روابط بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه و سعد حریری، نخست وزیر لبنان به کار گرفته است که دیدار آشتی میان سعد حریری و بشار اسد بعد از تشکیل دولت و از طریق یک نشست سه جانبه‌ سوریه - عربستان و لبنان که شانزدهم ژوییه ترجیحا در دمشق برگزار می‌شود و با حضور ملک عبدالله بن عبدالعزیز، بشار اسد، میشل سلیمان، رییس جمهور و سعد حریری خواهد بود.

به گفته این منابع نخستین نتیجه مثبت در این زمینه حاصل شده و دیدار بشار اسد با فرستاده پادشاه عربستان در این زمینه مثمرثمر بوده است.

در عین حال بعد از این دیدار عبدالعزیز خوجه، وزیر اطلاع رسانی و فرهنگ عربستان نیز در بیروت با سعد حریری دیدار کرد و رایزنی‌هایی را با فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان مستقل داشت و آنها را در جریان نتایج مذاکرات عربستان و سوریه قرار داد.

حمایت‌های سوریه و عربستان از لبنان تحت نظارت ملک عبدالله و بشار اسد به سعد حریری کمک خواهد کرد که ظرف 10 روز آینده یا کمی بیشتر دولت را تشکیل دهد و برای گرفتن رای اعتماد، کابینه را به پارلمان معرفی کند.

به نوشته رونامه النهار - چاپ لبنان - منابع دیپلماتیک عربی اظهار داشتند: نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه نیز از این مساله آگاه است و به طور غیر منتظره رییس دفتر ریاست جمهوری فرانسه وارد سوریه شده و با مسئولان سوری به بررسی مسایل اخیر پرداخته است.

این منابع دیپلماتیک گفتند: رییس‌جمهور فرانسه از تلاش عربستان برای آشتی میان سعد حریری و بشار اسد حمایت کرده چرا که آن را صفحه جدیدی میان دو کشور می‌داند.

این منابع گفتند: تسریع در تشکیل دولت لبنان تنها خواسته لبنانی‌ها نیست بلکه فرانسه، عربستان، سوریه و حتی آمریکا نیز خواهان آن هستند.

این منابع گفتند: هنوز موانعی در مسیر تشکیل دولت وجود دارد، اما سعد حریری تلاش برای راضی ساختن فراکسیون‌های اصلی را آغاز کرده است.