گروه بین‌الملل: رفت‌وآمدهای دیپلماتیک سوریه و آمریکا با دیدار مهم فرستاده ویژه اوباما و رئیس‌جمهوری سوریه وارد مرحله تازه‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری سوریه، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه پس از دیدار با بشار اسد تاکید کرد: ما در راستای عادی‌سازی‌ کامل روابط بین اسرائیل و همسایگان عربش و ادامه مذاکرات با سوریه تلاش می‌کنیم.

جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه پس از دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در یک کنفرانس خبری گفت: سوریه می‌تواند نقشی حیاتی در دستیابی به صلح فراگیر در منطقه ایفا کند.

وی افزود: واشنگتن خواهان ایجاد روابط با سوریه براساس اصل احترام متقابل و حفظ منافع مشترک است و به مذاکرات با سوریه ادامه خواهد داد. میچل که بلندپایه‌ترین مسئول آمریکایی است که پس از تیرگی روابط آمریکا و سوریه از سال 2005 تاکنون به دمشق سفر کرده است، خاطر نشان کرد: آمریکا به تلاش‌های فعال و گسترده جهت دستیابی به صلح فراگیر در خاورمیانه پایبند است.

وی عنوان کرد: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور خواهان تحقق صلح بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها و همچنین بین سوریه و اسرائیل و لبنان و اسرائیل است.

وی افزود: ما می‌خواهیم روابط اسرائیل و همسایگان عربش به‌طور کامل عادی‌سازی‌ شود و صلحی را که دنبال می‌کنیم یک صلح کاملا فراگیر است.

فرستاده ویژه آمریکا با اشاره به فرایند صلح خاورمیانه تاکید کرد: کشورش به تمامی مشکلات موجود در این راه واقف است و به‌رغم این مشکلات در جهت ایجاد فضایی مناسب برای احیای فرایند صلح و موفقیت این تلاش‌ها کوشش می‌کند. وی عنوان داشت: حمایت از این تلاش‌ها با اتخاذ گام‌های محسوس به نفع تمامی کسانی است که خواهان تحقق صلح هستند.

وی مذاکرات 2 ساعت و نیمه‌اش با بشار اسد را ریشه‌ای خواند. منابع آگاه سوری نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن این مذاکرات پیش‌بینی کردند که مذاکرات دو جانبه بین سوریه و آمریکا ادامه یابد. این منابع خاطر نشان کردند: این مذاکرات براساس رکن اساسی که همان منافع مشترک و احترام متقابل در روابط 2کشور است، متمرکز خواهد بود.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا نیز نتایج مذاکرات میچل با اسد را ویژه و برجسته توصیف کرده و بر تلاش آمریکا جهت همکاری‌های مشترک برای دستیابی به صلح فراگیر در خاورمیانه تاکید کرد. وی همچنین گفت: اوباما و هیلاری کلینتون در اقدام جهت پیوستن سوریه به مذاکرات صلح منطقه برای ایجاد راهکارهایی جهت حل و فصل مشکلات خاورمیانه جدی هستند.

این مقام مسئول وزارت امور خارجه آمریکا هدف از سفرهای مقامات آمریکایی به سوریه را بازگرداندن روابط دو طرف به مسیری صحیح و دستیابی به راهکاری فراگیر برای حل و فصل مشکلات منطقه دانست.

وی همچنین تاکید کرد: میچل برای پیگیری این روند باز هم به سوریه سفر خواهد کرد. میچل پس از مذاکرات با اسد دمشق را به مقصد آنکارا پایتخت ترکیه ترک کرد.

سوریه: با اوباما اتفاق نظر داریم

2 روز پیش هم ولید معلم، وزیر امور خارجه‌ سوریه در گفت‌وگو با مجله فارین پالیسی گفته بود ما به‌دنبال بهبود حقیقی در روابط‌مان با واشنگتن هستیم.

وی افزود: به‌نظر ما باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا واقعا راستگو است، ولی مسئله این است که با توجه به کنگره و لابی اسرائیل آیا او می‌تواند وعده‌هایش را محقق سازد. به گفته معلم، ما در بسیاری از موارد با اوباما اتفاق نظر داریم.

از این نظر که او خواهان احیای صلح فراگیر و عقب نشینی کامل از عراق است، ما آماده‌ایم تا به او در این خصوص کمک کنیم، اما در عین حال نیازمند پاسخگویی به شرط‌هایمان در این خصوص نیز هستیم.

معلم با اشاره به سخنرانی اخیر اوباما در قاهره ابراز امیدواری کرد که این سخنان رویا‌های همه را از جمله رؤیای فلسطینیان مبنی بر آزادسازی اراضی اشغالی از یوغ اشغال محقق سازد. وی درخصوص امکان ازسرگیری مذاکرات صلح بین سوریه و رژیم صهیونیستی تحت نظارت ترکیه عنوان کرد: ما کاملا از نقش ترکیه استقبال کردیم، آنها حرفه‌ای عمل کرده و میانجیگرانی قابل اعتماد بودند.

معلم درخصوص تماس تلفنی اخیرش با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: به‌نظر من هیلاری کلینتون یک وزیر امور خارجه خوب و فعال است و ما با یکدیگر درخصوص یک طرح نقشه‌ راه جهت عادی‌سازی‌ روابط سوریه و آمریکا در تمامی زمینه‌ها از جمله زمینه‌های سیاسی، امنیتی و فرهنگی به توافق رسیدیم.

کد خبر 83560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز