همشهری آنلاین: استفاده از نام و برند داخلی بر روی کالاهای خارجی وارداتی غیر قانونی اعلام شد و هیچ کالای وارداتی نباید در داخل کشور با برند داخلی عرضه شود.

افشین روغنی - معاون وزیر صنایع و معادن - در این باره توضحاتی داد و گفت: این اقدام نوعی فریب مصرف‌کنندگان و عدم صداقت با مصرف‌کنندگانی است که تمایل به خرید محصولات داخلی داشته و با اطمینان به اینکه محصول داخلی است آن را خریداری می‌کنند.

به گزارش اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، معاون وزیر در امور صنایع و اقتصادی اظهار داشت: این مساله موجب زیان واحدهای تولیدی، لطمه به اشتغال صنعتی کشور، سلب اعتماد مصرف‌کنندگان کالاهای داخلی است و باعث در اختیار گذاردن بازار داخلی به کالاهای خارجی با عنوان تولید داخل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت صنایع و معادن با واردات کالاهایی که در خارج تولید شده و با برند ایرانی به کشور وارد می شوند، مخالف است و به آنها مجوز نخواهد داد، گفت: واردات هرنوع کالا، منوط به استاندارد بودن آنها و ذکر نام تجاری و کشور سازنده و پرداخت حقوق ورودی قانونی است.

روغنی در این زمینه به بند 12 ماده 40 قانون امور گمرکی اشاره کرد و گفت: براساس مفاد این قانون "ورود کالاهایی که روی خود آنها یا روی لفاف آنها نشانی یا نام بنگاه با علامت یا مشخصات دیگری باشد و موجبات اغفال خریدار و مصرف کننده را نسبت به سازنده یا محل ساخت فراهم کند به کشور ممنوع است"، بنابراین واردکنندگان کالا باید در واردات کالا به موارد فوق توجه کافی مبذول کنند.