همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: سامانه خدمات و فوریت های شهری (۱۳۷ پلاس) با هدف بهبود و تسریع و تسهیل خدمات رسانی به شهروندان در محلات تهران راه اندازی شده است. آمارهای این سامانه در راستای شفاف سازی به صورت ماهانه روی سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری میشود. در چند سال گذشته موضوع نظافت معابر جزو اصلی ترین مطالبات مردمی بود و بیشترین فراوانی را داشت اما با پیگیر های صورت گرفته و طبق آخرین اطلاعات سامانه ۱۳۷ پلاس (اسفند ۱۴۰۲) ثبت درخواست شهروندان در خصوص نظافت معابر کاهش یافته است.
علت این موضوع نیز به تغییر رویکرد شهرداری تهران در حوزه پسماند بر میگردد. کاهش پیمانکاران حوزه جمع آوری پسماند و نظافت شهر از ۱۳۰ پیمانکار به ۱۴ نفر و همچنین اجرای طرح هایی مانند نوماند و تغییر جمع آوری زباله خشک باعث افزایش رضایت مردم در حوزه نظافت و تمیزی تهران شده است.
همین اعداد و ارقام نشان میدهد که مدیران شهری مناطق و نواحی موضوع نظافت معابر و نگهداشت شهر را با جدیت پیگیری کرده اند. آن طور که اعداد و آمارها نشان می دهد، اسفند سال گذشته ۱۴۵ هزار و ۷۸۳ پیام در سامانه ۱۳۷ پلاس ثبت شده است که شهروندان ۲۰۳ هزار و ۴۸۶ تماس تلفنی، ۲۲۸۷۹ تماس اینترنتی و ۴۴۸۹ تماس هم به صورت پیامکی و ... داشته اند. همچنین اعداد این سامانه نشان می دهد که کاشت نهال در منزل و باغچه معابر، رکوردار تماس ها بوده اند.
جزئیات تماس ها
- بیشترین فراوانی: مناطق ۱، ۲، ۴، ۵ و۱۵
- کاشت نهال در منزل: ۲۳۲۸۴
- کاشت نهال در باغچه: ۱۲۹۵۸
- نظافت معابر: ۵۵۷۱
- آلودگی صوتی: ۳۲۰۴
- جمع آوری زباله و ضایعات: ۳۱۲۱
- لایروبی جوی: ۲۶۸۳
- سد معبر اصناف در پیاده رو: ۲۴۴۹
- سد معبر دستفروشی وانتی ها: ۲۳۷۰
- سد معبر دستفروش در پیاده رو: ۲۳۳۷
- جمع آوری خاک و نخاله: ۲۱۴۰
سهم حوزه پاسخگویی
- خدمات شهری: ۶/۷۸ درصد
- فنی و عمرانی: ۲/۹ ذرصذ
- شهرسازی: ۲/۷ درصد
- ترافیک: ۴/۴ درصد
- اجتماعی و فرهنگی: ۶/۰ درصد