تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۱

گروه شهری: کارشناسان محیط‌زیست با اعلام وضعیت اضطراری به شهروندان هشدار دادند تا در خانه بمانند و به مسافرت نروند.

پدیده ریزگرد، موجب بحرانی شدن وضعیت هوای بیش از 17 استان کشور شده و در برخی مناطق مانند تهران آلودگی هوا به بیش از 10 برابر حد استاندارد رسیده است.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست با اشاره به بحرانی بودن وضعیت آلودگی هوای مناطق غربی و مرکزی کشور گفت: به مردم توصیه می‌کنم که حتی المقدور در خانه‌ها بمانند؛ به‌خصوص بیماران ریوی و بیماران قلبی و افراد خردسال و مسن.

وی افزود: وضعیت آلودگی هوا به حدی است که میزان درخواست آمبولانس در شهر تهران 5برابر روز عادی و همچنین میزان مراجعه به مراکز درمانی در حدود 7 برابر وضعیت معمول است.

کهرم به شهروندان توصیه کرد که به مناطق غربی و مرکزی کشور مسافرت نکنند و حتی‌المقدور در خانه‌ها بمانند و با استفاده از وسایلی مانند کولر هوای تازه را به خانه هایشان وارد کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شهروندان در این روزها باید بیش از‌پیش به فکر سلامتی خود باشند و با رعایت موارد ایمنی، کمتر در هوای آزاد حضور یابند. کهرم ادامه داد: سال‌هاست که متخصصان در باره از بین بردن جنگل‌ها و یا تالاب‌ها هشدار می‌دهند اما هیچ مسئولی به سخنان متخصصان گوش نمی‌دهد و فجایع اینچنینی چندان عجیب نیست.

این کارشناس محیط‌زیست افزود: تا هنگامی که از وسط تالاب‌ها بزرگراه احداث می‌کنند و یا به بهانه‌هایی مانند احداث کارخانه، جنگل‌ها را پاکتراشی می‌کنند، وضعیت اقلیمی هر روز فاجعه بار‌تر خواهد شد.

وی بروز پدیده ریزگرد را در اثر خشک شدن تالاب‌های هورالعظیم دانست و اذعان کرد: هنگامی که صدام رئیس‌جمهوری سابق عراق تالاب 400 هزار هکتاری هورالعظیم را خشک می‌کرد، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که این اقدام باعث تغییر اقلیم می‌شود؛ اما هیچ‌کس به این سخنان توجه نکرد.

همچنین دکتر علی رضا صیحانی ضمن هشدار به بیماران ریوی و قلبی از همه شهروندان خواست تا در خانه‌ها بمانند و به‌صورت طولانی مدت در معرض هوای آلوده قرار نگیرند.

این متخصص بیماری‌های ریوی گفت: به همه شهروندان توصیه می‌شود به مسافرت نروند؛ چرا که براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی نیمه غربی و مرکزی کشور در معرض این پدیده است و درصورتی که بیماران و افراد مسن و یا خردسالان به‌صورت طولانی مدت در معرض این هوا باشند، عوارض جبران ناپذیری متحمل خواهند شد.

صیحانی خاطرنشان کرد: آلودگی ذرات معلق به اندازه‌ای است که باعث عوارض قلبی و نارسایی تنفسی در بیماران مستعد می‌شود.

به‌مناطق کوهستانی و اطراف شهر نروید

مشاور محیط‌زیست شهردار تهران با اشاره به بالا بودن ذرات معلق در هوای تهران به همه شهروندان توصیه کرد تا از انجام فعالیت‌های بدنی پرهیز کنند وبه مناطق کوهستانی و یا اطراف شهر نروند.

محمد هادی حیدرزاده با بیان اینکه به‌دلیل تعطیل بودن روز گذشته برخی شهروندان تصمیم به کوهپیمایی گرفته‌اند تاکید کرد:‌ در زمان آلودگی هوا انجام فعالیت‌های بدنی توصیه نمی‌شود، ضمن آنکه در کوهستان نیز آلودگی هوا به‌دلیل برخورد ذرات معلق با کوه و بازگشت آنها شدیدتر بوده و خطرات بیشتری به همراه دارد.

تهران، امروز تعطیل است

از سوی دیگر،  در پی ادامه روند افزایش آلودگی هوای تهران با ورود آلاینده ذرات معلق و قرار‌گیری شاخص کیفیت هوای پایتخت در مرز شرایط بحران و با توجه به پیش‌بینی افزایش بار آلاینده‌ها درصورت بازگشایی مراکز دولتی، کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در جلسه دیروز خود مقرر کرد که تمامی فعالیت‌های ادارات، ارگان‌ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها و بخش خصوصی و همچنین مراکز آموزشی و فرهنگی اعم از دولتی و خصوصی، در شهرهای استان تهران در روز چهارشنبه تعطیل شود. همچنین مقرر شد،تمامی فعالیت‌های صنعتی در استان تهران در روز چهارشنبه همانند سه‌شنبه تعطیل باشد.

البته در این جلسه اعلام شد که امتحانات دانشگاه‌ها طبق برنامه اعلامی قبلی برگزار شود.

تهران، امروز از وضعیت بحران خارج می‌شود

پرویز رضازاده مسئول پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، نیز در این جلسه گفت: با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی، انتظار می‌رود تهران امروز (روز چهارشنبه) از وضعیت بحران خارج شود، اما همچنان در مناطق شرقی همانند فیروزکوه شرایط عادی را نخواهیم داشت.

ذرات معلق همچنان از حد مجاز بالاتر است

از سوی دیگر، ‌هادی حیدرزاده نیز گفت که دیروز میزان ذرات معلق در هوا نسبت به روز گذشته کاهش و میدان دید افزایش یافت اما همچنان میزان این ذرات از حد مجاز بالاتر بود.

وی با بیان این مطلب از تشکیل مرکز هماهنگی آلودگی هوا در شهر تهران و کمیته اضطرار برای رصد آخرین وضعیت آلودگی هوا در تهران خبر داد و گفت: پیشنهاد شهرداری تهران به کمیته مواقع اضطرار استانداری تهران تاکید بر تعطیلی روز چهارشنبه بوده است.

حیدرزاده افزود: طی جلساتی که با شرکت شهر سالم شهرداری تهران نیز برگزار شد، این شرکت از روز دو‌شنبه آمبولانس‌های خود را در سطح شهر مستقر و ماسک رایگان نیز توزیع کرده است که به‌دلیل استقبال شهروندان از این ماسک‌ها خرید آن برای توزیع مجدد آغاز شده است. [مفاهیم: ریز گرد چیست؟]

مشاور محیط‌زیست شهرداری تهران بیان کرد: شورایاری‌های محلات تهران نیز به‌منظور اطلاع رسانی بیشتر میان شهروندان فعال شده‌اند، شهردار تهران نیز بر تعطیلی برنامه‌های شهرداری تهران در فضاهای باز تاکید کرده‌ است.

وی افزود: دیروز ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، بیشترین میزان ذرات معلق در هوا و کاهش میدان دید را در مناطق شمالی شهر تهران نشان دادند.

در شهر تردد نکنید

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با بیان اینکه دیروز آلودگی هوای تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار داشت، گفت: پیش‌بینی می‌شود وضعیت بسیار ناسالم آلودگی هوا امروز نیز ادامه داشته باشد.

یوسف رشیدی با بیان اینکه روز سه‌شنبه هوای پایتخت در وضعیت بسیار ناسالم قرار داشت، گفت: براساس آخرین بررسی‌ها، شاخص آلایندگی ذرات معلق در تهران بین 300 تا 400 بود و در واقع میزان ذرات معلق در هوا 2 تا 5/2 برابر وضعیت استاندارد قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه تمام ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهرداری تهران فعال هستند، تصریح کرد: آخرین نتایج و گزارش‌های آلودگی هوای تهران از طریق سایت شرکت کنترل کیفیت هوا، صدا و سیما و رادیو به اطلاع شهروندان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا

خاطر نشان کرد: با توجه به تداوم وجود گرد و غبار و افزایش بی‌سابقه آلاینده ذرات معلق توصیه می‌شود بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان، خردسالان و بزرگسالان از تردد در هوای آزاد خودداری کنند و همچنین کلیه افراد از انجام فعالیت‌های ورزشی و ترددهای غیرضروری جدا خودداری کنند. برخی واحدهای صنعتی بزرگ، تعطیل نکردند

هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، با انتقاد از فعالیت برخی واحدهای صنعتی بزرگ در تهران طی روز سه‌شنبه، گفت: متأسفانه به‌رغم ممنوعیت فعالیت این واحدها به‌صورت غیررسمی شنیده‌ایم که شرکت ایران خودرو امروز فعال بوده است.