گروه شهری: اگر چه شواهد در تهران و چند شهر دیگر گویای کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار در این مناطق است، گزارش‌های هواشناسی حاکی از ورود موج تازه ریزگرد به آسمان خوزستان است.

دیروز اگر چه شاخص آلودگی هوا به 170 کاهش یافت، اما به گفته یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، این رقم نیز بالاتر از حد استاندارد بوده است.

وی در گفت‌وگو با همشهری خبر از روند کاهش آلودگی هوا طی روزهای آتی داد و گفت: در حالی که روند کاهشی آلاینده‌ها در آسمان تهران ادامه دارد به‌نظر می‌رسد شرایط برای امروز(پنجشنبه) از حالت هشدار هم خارج شود و به حالت ناسالم برسد که در آن شرایط شهروندان می‌توانند به فعالیت‌های روزانه بپردازند و نیازی به تعطیلی رسمی نیست.

به گفته رشیدی، اگر وزش باد شدید در صحراهای حاشیه عراق و عربستان و مرزهای غربی و جنوبی کشور مجددا اتفاق بیفتد بحران پیش آمده باز هم دامنگیر کشور خواهد شد. وی شدت و حجم آلودگی هوا  را که این بار منشأ خارجی داشته از زمان راه‌اندازی سیستم اندازه‌گیری آلودگی هوا بی‌سابقه دانست. 

وی همچنین از انجام یک کار جدید توسط شهرداری تهران سخن گفت. این اقدام به گفته رشیدی اندازه‌گیری ذرات معلق است.

بر اساس این تحقیق جدید 80 درصد این ذرات کمتر از 5/2 میکرون بوده و فقط بامیکروسکوپ الکترونیکی دیده می‌شود بنابراین علاوه بر تاثیری که بر تشدید بیماری تنفسی داشته، با ایجاد حساسیت، تاثیرات بدی روی کودکان و کهنسالان دارد.

این ذرات به‌دلیل اینکه بسیار ریز بوده از طریق شش وارد سیستم گردش خون شده، غلظت خون را بالا می‌برد و حملات قلبی را افزایش می‌دهد.

به گفته رشیدی اندازه‌گیری وجود ذرات معلق در هوا تابع یک استاندارد است. همچنین درصورت آنالیز این ذرات احتمال دارد خطر به‌مراتب بیشتر از آنچه مطرح شد باشد، بنابراین آنچه اعلام شد حداقل خسارت‌ها و تاثیرات است و ممکن است درصورت آنالیز این ذرات، ذرات اورانیوم، ذرات سیلیسی و ترکیبات فلزات سنگین سرطان‌زا را نیز شناسایی کنیم که این اقدامات قرار است توسط شهرداری تهران بعد از فروکش کردن بحران صورت گیرد.

شهروندان تهرانی در اورژانس

در همین ارتباط، مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست نیز گفت: آلودگی هوای تهران در روزهای گذشته حدود 500 نفر را روانه اورژانس کرد.  محمدهادی حیدرزاده افزود: متأسفانه این گروه از شهروندان تهرانی دچار مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا شده بودند.

در واقع بسیاری از این افراد، بیماران دارای مشکلات تنفسی، جانبازان شیمیایی و زنان باردار بوده‌اند. وی ادامه داد: شهرداری تهران حدود 40 هزار ماسک در میان شهروندان توزیع کرده است.

حیدرزاده با تاکید بر فعالیت مراکز کنترل کیفیت هوای تهران در این روزها خاطرنشان کرد: مراکز درمانی شهر سالم وابسته به شهرداری تهران نیز در این روزها به‌صورت شبانه روزی فعال است.

مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست گفت: اطلاع‌رسانی به شهروندان به‌منظور کاستن از سفرهای درون شهری به‌ویژه در مورد سالمندان، بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، کودکان و جانبازان شیمیایی از طریق رادیو صدای شهر، خبرگزاری‌ها و اطلاع رسانی محلی از طریق شورایاران به شهروندان به‌طور مرتب انجام شده است.

خوزستان در انتظار موج تازه

از سوی دیگر، سازمان هواشناسی خوزستان وقوع مجدد گرد و غبار را برای بیشتر مناطق استان پیش‌بینی کرد.

به گزارش ایلنا، رئیس اداره پیش‌بینی جوی و اقلیمی خوزستان گفت: براساس بررسی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی و تصاویر ماهواره‌ای به‌علت تغییرات فشار همراه با وزش بادهای شدید در صحاری کشور عراق وقوع دوباره گرد و غبار در استان پیش‌بینی می‌شود.

بهرام جنتی افزود: چشمه‌های گرد و غبار در صحاری کشور عراق ایجاد می‌شود و در نتیجه به مرزهای غربی کشور به‌ویژه استان خوزستان می‌رسد که این پدیده با کاهش دید و افزایش غلظت هوا تا پایان هفته آینده ادامه می‌یابد.

روز گذشته به‌علت وقوع پدیده گرد و غبار و افزایش ذرات آلاینده تمامی مراکز دولتی، ادارات و سازمان‌های استان تعطیل بود.

البته این تعطیلی تنها مربوط به تهران و خوزستان نبود. با افزایش شدید گرد و غبار و ذرات معلق در استان کرمانشاه، روز گذشته از سوی استاندار کرمانشاه، کلیه ادارات، ارگان‌ها و مراکز دولتی و عمومی این استان تعطیل اعلام شد.

در کرمانشاه، در اطلاعیه‌ای که از سوی استاندار کرمانشاه صادرشد، کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که در حال برگزاری آزمون و امتحانات هستند از این تعطیلی مستثنی شدند.
آلودگی هوای استان کرمانشاه دیروز نسبت به اوایل هفته جاری مقداری کاهش یافت اما همچنان گرد و غبار در فضای استان دیده می‌شد که این پدیده در مناطق مرزی استان از شدت بیشتری برخوردار بود.

علی محمد زورآوند یکی از کارشناسان هواشناسی کرمانشاه به خبرگزاری مهر گفت: تا فردا موج دومی از گرد و غبار در عراق ایجاد می‌شود اما این موج از شدت کمتری نسبت به موج قبلی برخوردار است و به عمق استان نفوذ نمی‌کند.

آلودگی هوا در کرمانشاه در روز یکشنبه 21 برابر حد استاندارد اعلام شده بود.

میهمان همیشگی لرستان

گرد و غبار در لرستان به میهمان همیشگی این استان تبدیل شده است. میزان آلودگی هوای لرستان دیروز در مرحله اضطرار قرار داشت و این امر موجب شد تا تمام دستگاه‌های اجرایی، ادارات و نهادهای دولتی تعطیل اعلام شوند.

لرستان در روزهای گذشته شاهد ورود هشتمین موج گرد و غبار در طول ماه‌های اخیر بود تا بیش از 2 روز در مرحله خطرناک و هشدار به لحاظ آلودگی هوا به سر برد.

این اتفاق باعث شد تا میزان آلودگی هوا در برخی از شهرستان‌های لرستان تا مرز 18 برابر حد استاندارد برسد که این امر موجب همه‌گیر شدن استفاده از ماسک در سطح لرستان و افزایش مراجعه بیماران تنفسی و ریوی به مراکز درمانی شد.

مدیرکل سازمان محیط‌زیست استان لرستان در این رابطه با اشاره به اینکه در سال گذشته لرستان شاهد 45 روز آلوده بوده است، پیش‌بینی کرد: این استان در طول سال‌جاری شاهد افزایش سه برابری روزهای آلوده نسبت به سال گذشته باشد.

کاکاوند یادآور شد: استان لرستان از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاهد بیش از 26 روز آلوده بوده است که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به بیش از 130 روز آلوده برسد.

افزایش مراجعان به مراکز درمانی اراک

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی نیز در این ارتباط گفت: آلودگی هوای شهر اراک میزان مراجعه به مراکز درمانی را 16 درصد افزایش داده است.

داوود علیمحمدی افزود: 4 هزار و 35 نفر به‌صورت سرپایی در 3 روز قبل از آلودگی هوا (پنجشنبه، جمعه و شنبه) به 2 مرکز درمانی کلینیک ابن‌سینا و بیمارستان امام خمینی اراک مراجعه کرده‌اند که طی 3 روز آلودگی ناشی از گرد و غبار700 نفر به تعداد مراجعه‌کنندگان اضافه شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه این گرد و غبار باعث تشدید آلاینده‌های کارخانه‌های این شهر شده است گفت: گرد و غبار موجود در هوا که ذرات معلق محسوب می‌شوند، غلظت آلاینده‌های کارخانه‌ها را در هوا بیشتر کرده است.

وی افزود: با وجود اینکه شهر اراک جزء 8 شهر آلوده کشور محسوب می‌شود و از شهرهای صنعتی است، اما مقامات استانی در روزهای آلوده که آلودگی آن از حد مجاز خارج شده و به حالت هشدار‌دهنده رسیده، هیچ اقدامی برای تعطیلی کارخانه‌های صنعتی انجام ندادند.

افزایش دو برابری عارضه‌های تنفسی در استان تهران

مسئول اتاق بحران مرکز مدیریت حوادث غیرمترقبه و فوریت‌های پزشکی، از افزایش 100درصدی بیماران قلبی و تنفسی طی چند روز گذشته در استان تهران خبر داد.

دکتر منتظر خراسانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیشترین میزان مراجعه‌کنندگان به اورژانس در روزهای اخیر مربوط به استان تهران بوده است، گفت: ماموران اورژانس در روز سه‌شنبه، نهم تیر ماه امسال، یک‌هزار و31 مورد ماموریت را که 125 مورد آن مربوط به عارضه‌ قلبی و 63 مورد نیز مربوط به عارضه‌ تنفسی بود انجام دادند که این آمار با توجه به افزایش گرد و غبار در استان تهران در روز سه‌شنبه، 16تیر ماه به یک‌هزار و 189 ماموریت رسید که براساس آن 178 ماموریت مربوط به بیماران قلبی بود و 157 مورد نیز به عارضه‌های تنفسی اختصاص داشت. به گفته وی، میزان بیماران تنفسی در این روز نسبت به‌مدت مشابه هفته گذشته افزایش 150 درصدی داشته است.

کد خبر 85121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز