همشهری‌آنلاین: باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در پایان نشست گروه هشت در آکوییلا ایتالیا اعلام کرد ما با از سرگیری رشد اقتصادی هنوز فاصله زیادی داریم.

به‌ گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از آکوییلا، رئیس جمهوری امریکا با تاکید بر اینکه ما با از سرگیری رشد اقتصادی فاصله زیادی داریم خاطر نشان کرد که نباید دست از تلاش‌های خود به منظور فراهم کردن زمینه‌های رشد اقتصادی برداریم و در همین راستا، نباید طرح‌های رونق اقتصادی را کاهش دهیم. [برگزاری اجلاس رهبران 8 کشور صنعتی در ایتالیا]

باراک اوباما افزود همه روساهای جمهور و نخست وزیرانی که در نشست سران گروه هشت شرکت کرده بودند بر این نکته توجه داشتند که از سرگیری رشد اقتصادی در شرایط کنونی ممکن نیست و در نتیجه زود هنگام خواهد بود که طرح‌های رونق اقتصادی خود را کاهش دهیم و از همین رو، باید به تلاش‌های روز افزون خود به منظور شالوده‌ریزی اساس رشد اقتصادی قوی و پایدار در کشورهای خود ادامه دهیم. [اجلاس سران گروه 8 در ایتالیا آغاز شد]

هشت کشور بسیار صنعتی جهان در بیانیه پایانی خود اذعان کردند که اوضاع اقتصادی در جهان همچنان نامطمئن است و با وجود نشانه‌هایی حاکی از رشد اقتصادی در برخی از کشورهای صنعتی جهان به ویژه در بازار مالی آنها، مخاطرات زیادی بر ثبات اقتصادی و مالی جهان همچنان سنگینی می‌کند. [بیانیه گروه 8 و ضرورت گفتگو با ایران]

سران گروه هشت در بیانیه نهایی خود تاکید کرده‌اند که تاثیرات بحران اقتصادی بر بازار کارممکن است در نهایت ثبات اجتماعی را به مخاطره اندازد.

شرکت کنندگان در نشست سران امسال گروه هشت همچنین قول دادند که به فکر تدوین راهبردهایی برای خروج از بحران مالی بین‌المللی و سیاست رونق بودجه‌ای خود نیز باشد.

البته در این‌باره اختلاف نظرهایی نیز وجود داشت. برخی کشورها مانند روسیه و آلمان خواستار بازگشت به برخی از سیاست‌های انضباط بودجه‌ای بودند. آنها بر این باور بودند که اگر این کار صورت نگیرد نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

برخی دیگر از کشورهای که در صدر آنها آمریکا قرار داشت بر عکس بر این تاکید داشتند که باید با افزایش هزینه‌های عمومی، ‌از فعالیت‌های اقتصادی حمایت کرد.