سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

اوباما برای تعطیلی زندان گوانتانامو که یکی از وعده‌های جنجالی او در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

گروه ویژه‌ای که قرار بود گزارشی کلیدی را به دستور اوباما درباره بازداشت مظنونین عملیات تروریستی تهیه کند در بحبوحه اختلافات بین دولت و کنگره، موفق به انجام کار خود در ضرب‌الاجل تعیین شده نشد.

این گزارش پیش از این به‌عنوان بخش مهمی از تلاش‌های اوباما برای بستن زندان گوانتانامو تا آغاز سال آینده میلادی توصیف شده بود. مشاوران اوباما اعلام کردند که این گروه روز گذشته با پایان ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی دولت، ارائه گزارش خود را به 6 ماه دیگر موکول کرد.

این در حالی است که اوباما تحت فشار شدیدی از سوی نمایندگان مخالف طرح تعطیلی گوانتانامو قرار دارد و حتی تعدادی از نمایندگان دمکرات هم مخالف انتقال متهمان عملیات تروریستی به خاک آمریکا برای بازجویی و محاکمه هستند.

تهیه گزارشی دیگر درباره بازجویی از مظنونان و انتقال آنها به کشورهای دیگر هم تا 2 ماه دیگر به تاخیر افتاده است. این 2گروه که به دستور اوباما تشکیل شد از اعضای وزارت دفاع و دادگستری، پلیس فدرال و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تشکیل شده است و قرار بود گزارش نهایی خود را روز گذشته منتشر کنند.

اعضای گروه‌های ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در توجیه تاخیر خود اعلام کردند که مسائل مربوط به زندانیان و مظنونان تروریست نیاز به بررسی با دقت ویژه‌ای دارد چون این مسئله برای امنیت ملی آمریکا دارای اهمیت زیادی است.

باراک اوباما تنها چند روز پس از آغاز به کار رسمی به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا دستور تعطیلی زندان گوانتانامو را تا 22ژانویه سال2010 صادر کرد ولی بسیاری، این تاخیرها را نشانه مشکلات پیش روی او برای تحقق این وعده می‌دانند.

در ماه می، کنگره آمریکا برای تصویب بودجه لازم برای تعطیلی زندان گوانتانامو خواستار ارائه طرحی دقیق از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا شد. با وجود اینکه ارائه این گزارش‌ها جنبه حیاتی برای دولت آمریکا در این مورد دارد مشاوران اوباما اعلام کرده‌اند که تاخیر در ارائه آنها خللی در روندن تعطیلی این زندان در موعد تعیین شده ایجاد نمی‌کند.

در حالی که تنها 6 ماه دیگر تا پایان مهلت تعیین شده از سوی اوباما باقی مانده است دولت آمریکا تاکنون موفق به انتقال تنها 20 مظنون عملیات تروریستی به کشورهای دیگر شده است و 225 متهم دیگر همچنان در زندان به سر می‌برند.

مقام‌های کشورهای متعددی هنوز برای پذیرفتن زندانیان گوانتانامو پس از بسته شدن آن تردید دارند و مقام‌های آمریکا برای انتقال این زندانیان در تلاش برای تحت فشار گذاشتن کشورهای بیشتری هستند. بازداشتگاه گوانتانامو یکی دیگر از میراث‌های جورج بوش برای اوباماست که در ژانویه سال 2002 در جنوب شرقی کوبا ایجاد شد.

این بازداشتگاه از زمان بازگشایی، مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشر بوده است و باراک اوباما در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود این زندان به جایگاه اخلاقی آمریکا در جهان لطمه‌ای جدی وارد کرده است.

کد خبر 85966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز