محمدرضا منصوریان: کشتی فرنگی جوانان ایران که سال گذشته در مسابقات آسیایی و جهانی با کسب عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی کارنامه قابل قبولی داشت امسال نیز در اولین گام در پیکارهای آسیایی فیلیپین با کسب 3 مدال طلا، یک نقره و 3 برنز قهرمانی‌اش را تکرار کرد

 تا در آستانه حضور در مسابقات جهانی 2009 ترکیه بار دیگر خود را به عنوان جدی‌ترین مدعی قرار گرفتن در بالاترین سکوی دنیا معرفی کند. روز اول مسابقات آسیایی فیلیپین در حقیقت تحت تاثیر رقابت نزدیک کشتی‌گیران ایران و قزاقستان قرار داشت.

همه اتفاقات به‌ شکلی رقم خورد تا در پایان مبارزات 5 وزن در روز اول دو تیم به امتیاز
49 برسند. یکی، دو اتفاق غیرقابل پیش‌بینی برای تیم ایران زمینه را برای قزاق‌ها فراهم ساخت تا آنها خود را به تیم ما نزدیک کنند. سعید عبدولی قهرمان سال گذشته جوانان جهان که این‌بار با صلاحدید مربیان تیم ملی با حضور در یک وزن بالاتر در وزن 74 کیلوگرم حاضر شده بود بعد از پیروزی برابر حریف هندی با غافلگیری در دور دوم به کشتی‌گیر قرقیزستان باخت و به جدول بازنده‌ها رفت. امین سوری در وزن 60 کیلوگرم به حریف عراقی‌اش باخت و میلاد خسروی در دیدار فینال وزن 66 کیلوگرم برخلاف انتظار نتیجه مسابقه را به حریف چینی واگذار کرد. اما درخشش دو کشتی‌گیر اعزامی کشورمان در اوزان 55 و 96 کیلوگرم و کسب دو مدال طلای آنها مقابل تک مدال طلای قزاقستان تیم ما را با وجود امتیاز مساوی با این تیم درصدر قرار داد.

در وزن 55 کیلوگرم محمد حاتمی پس از استراحت در دور اول در دورهای دوم و سوم کشتی‌گیران هند و ویتنام را شکست داد و با پیروزی مقابل کشتی‌گیر قزاقستان صاحب مدال طلا شد و در وزن 96 کیلوگرم نیز بابک قربانی پس از پیروزی مقابل کشتی‌گیران هند، فیلیپین و عراق در مسابقه فینال کشتی‌گیر ازبکستانی را مغلوب کرد تا دومین مدال طلای ایران در اولین روز به دست آید. میلاد خسروی جوان نقره‌ای ایران هم در وزن 66 کیلوگرم با وجود پیروزی مقابل کشتی‌گیران قزاقستان و کره‌جنوبی ناباورانه به حریف چینی باخت.

در وزن 74 کیلوگرم سعید عبدولی بعد از ‌آنکه به گروه بازنده‌ها رفت در این مرحله حریف ژاپنی‌اش را شکست داد تا به مدال برنز برسد و احسان اخلاقی جوان 84 کیلوگرمی ایران نیز که به حریف ازبک باخته بود در کشتی‌های بعدی خود قهرمان ژاپن و قزاقستان را مغلوب کرد و مدال برنز این پیکارها را به گردن آویخت.  نکته دیگری که در اولین روز برگزاری مسابقات کشتی فرنگی جوانان آسیا در مانیل واکنش‌هایی را به همراه داشت نحوه برگزاری کشتی‌ها به سبک و سیاق جدید بود. پیش از این در مسابقات 2روزه، معمولا مبارزات 4 وزن در روز اول و 3 وزن در روز دوم برگزار می‌شد که این بار 6 وزن در روز نخست و دو وزن در روز دوم انجام شد.

حال اینکه کشور میزبان با چه دستورالعملی برخلاف قوانین و مقررات فیلا چنین کاری را انجام داد تاکنون جوابی برای آن ارائه نشده است. البته از آنجایی که قوانین و مقررات کشتی در دنیا دائما در‌حال تغییر است شاید چنین شکلی از برگزاری مسابقات دستورالعمل تازه‌‌ای از سوی این تشکیلات جهانی است که مفاد آن هنوز به کشورهای عضو نرسیده است.

یک طلا و یک برنز در روز دوم

سهم کشتی‌گیران فرنگی‌کار کشورمان از مبارزه‌های روز دوم هم یک مدال طلا و یک برنز بود. بشیر باباجان‌زاده نایب قهرمان جوانان جهان در وزن 120 کیلوگرم با شایستگی‌ صاحب مدال طلای این وزن شد. او با پیروزی برابر کشتی‌گیران ازبکستان و هند به دیدار فینال راه یافت و با غلبه بر حریف قرقیزستانی خود در فینال روی سکوی قهرمانی ایستاد. در وزن 50 کیلوگرم نیز محمد کردی پس از پیروزی مقابل نمایندگان کره‌جنوبی و ازبکستان در دیدار سرگروهی مقابل حریف قزاقستانی خود شکست خورد و به جدول بازنده‌ها رفت. این کشتی‌گیر در دیدار رده‌بندی حریف تایوانی خود را مغلوب کرد تا مدال برنز این وزن را از آن خود کند. پیکارهای کشتی آزاد جوانان آسیا نیز از صبح امروز در شهر مانیل در کشور فیلیپین آغاز می‌شود.