یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی ایران و جهان، بازگشت پرفروغی به دنیای قهرمانی داشت.

این فرنگی‌کار با تکنیک که با 3 مدال طلای جهانی در سال‌های 2005 (مجارستان)، 2006 (چین) و 2007 (باکو) رکورد بی‌سابقه‌ای در میان ورزشکاران این رشته به جای گذاشته است بعد از 11 ماه دوری از مسابقات با حضور در رقابت‌های بین‌المللی جام آزوماش در اوکراین، مدال طلای این پیکارها را به دست آورد.

این قهرمان با بازگشت دوباره محمد بنا به عنوان سرمربی تیم ملی مدتی است تمریناتش را آغاز کرده و به آمادگی مطلوب نزدیک می‌شود. سوریان از جمله قهرمانان واجد شرایط دریافت کسب مدال طلا از بازی‌های المپیک 2008 پکن بود اما حوادث شکل‌گرفته در ارتباط با حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک، سوریان را هم ناکام گذاشت و این کشتی‌گیر به‌رغم تمامی شایستگی‌هایی که داشت از مدال المپیک دور ماند.

این اتفاق تلخ باعث شد او به صورت غیررسمی از حضور در تمامی مسابقات انصراف دهد. تغییر و تحولات صورت‌گرفته در کادر فنی کشتی ایران، شرایطی را به وجود آورد تا سوریان دوباره مورد توجه قرار بگیرد و این قهرمان با دعوت محمد بنا، تمریناتش را آغاز کند. حضور در رقابت‌های جام آزوماش در اوکراین اولین میدان جدی بعد از بازگشت اش به دنیای کشتی بود. با راهنمایی‌های بنا او در اوکراین کشتی‌های قابل توجهی گرفت و با پیروزی مقابل تمامی حریفان روی سکوی قهرمانی رفت.

در شهر ماریوپول اوکراین به مصاف رومن آمویان کشتی‌گیر نام‌آشنای ارمنستانی و نفر سوم بازی‌های المپیک پکن رفت. در این دیدار سوریان با اطلاع از آمادگی و قدرت بالای حریف، کشتی خوبی گرفت و در نهایت هم او را شکست داد. این پیروزی به‌رغم رساندن سوریان به فینال، نشان داد که نابغه بزرگ کشتی فرنگی دنیا هنوز هم حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد و چنانچه او در روزهای آینده به آمادگی بالاتری برسد یقینا در رقابت‌های جهانی 2009 دانمارک شانس اول کسب مدال طلا در وزن 55 کیلوگرم است.

سوریان در آستانه 25 سالگی است و اگر به درستی حمایت شود، می‌تواند حداقل تا المپیک 2012 لندن هم به صورتی جدی در صحنه مسابقات باقی بماند و با کسب مدال طلای المپیک، پرونده قهرمانی‌های خود در جهان را کامل‌تر کند. دارنده 3 مدال طلای جهان در فینال مبارزات جام آزوماش هم به دیدار حریف قرقیزستانی خود رفت و با پیروزی مقابل این کشتی‌گیر صاحب مدال طلا شد. طلای سوریان و بازگشت دوباره این کشتی‌گیر بازتاب قابل‌توجهی میان اهالی کشتی ایران داشته است.

محمد بنا گفت: «سوریان نشان داد که می‌تواند همچنان در جهان طلایی باقی بماند. مبارزات حساب‌شده او در اوکراین ما را به حضور موفقیت‌آمیزش در مسابقات جهانی امیدوارتر کرد.» تورج مهری، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران هم اظهار داشته که حمید سوریان توانایی‌های خود را مدت‌هاست ثابت کرده و در اوکراین نیز نشان داد که همچنان یک فوق‌ستاره است.

مهری در رابطه با حضور ناموفق سوریان در المپیک هم گفت: « از نظر من شکست سوریان در المپیک چیزی از توانایی‌های او کم نمی‌‌کند، چراکه روح و فضای حاکم بر اردو المپیکی نبود. من به کسب مدال طلای این کشتی‌گیر در مسابقات جهانی دانمارک امیدوار هستم.» حمید سوریان بعد از کسب مدال طلای جام آزوماش فردا به کشور بازمی‌گردد تا با استراحتی کوتاه دوباره تمرینات جدی خود را آغاز کند. او پیش از حضور در مسابقات جهانی باید شرکت در تورنمنت دیگری را هم تجربه کند.

جام پیت‌لاسینسکی لهستان تورنمنت دیگری است که مربیان تیم ملی از سوریان خواسته‌اند تا در آن خود را آزمایش کند. با توجه به مشخص‌شدن وضعیت سوریان یقینا برای حضور دوباره این کشتی‌گیر در مسابقات لهستان مربیان تیم ملی علاقه‌مند به فشار دوباره روی این کشتی‌گیر نیستند و اینکه او دوباره بخواهد در این فاصله کوتاه تا شروع جام پیت لاسینسکی خود را به سر وزن برساند امری عقلانی نیست؛ فضایی که یقینا محمد بنا استراتژی فنی آن را ترسیم کرده است.

محمدی و بشین‌چی نقره‌ای شدند

در اولین روز مسابقات بین‌المللی جام آزوماش در اوکراین، تیم ایران علاوه بر مدال طلای حمید سوریان دو مدال نقره هم به دست آورد. علی محمدی  در وزن 66 کیلوگرم و محسن بشین‌چی در وزن 120 کیلوگرم که با پیروزی برابر حریفان به دیدارهای پایانی این دو وزن رسیده بودند در مسابقه فینال، کشتی را به حریفان خود واگذار کرده و به مدال نقره رسیدند. محمدی به حریف ارمنی خود باخت و بشین‌چی هم مغلوب کشتی‌گیری از بیلوروسی شد.

کد خبر 86237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز